تجربههای آموزش در دوران کرونا مستندسازی شود
ایسنا/فارس وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: جمعآوری شواهد و مستندات از آموزش در دوران کرونا بسیار اهمیت دارد و این وضعیت باید مستندسازی شود و از تجربههای آن در آینده بهره گیریم.
محسن حاجی میرزایی چهارشنبه ۱۳ اسفند در ارتباط تصویری با همایش ملی آموزش در دوران همهگیری کرونا در شیراز، با بیان اینکه در شرایط کرونایی با وضعیتی مواجه شدیم که مدارس را باید تعطیل میکردیم، اظهار کرد: این وضعیت که دانشآموزان به مدرسه نروند ساده بیان میشود، اما در نظام آموزشی رویداد بسیار عظیمی است که موجب فشار بر روی معلم، دانشآموز و والدین میشود، چرا که هیچکس آمادگی این را نداشت که چرخه آموزش رو در رو به آموزش غیرحضوری انتقال پیدا کند.
به گزارش ایسنا به نقل از آموزش و پرورش فارس، حاجی میرزایی ادامه داد: نظامی که برای دهها سال طبق روشهای معینی معلم پرورش داده بود به یکباره در شرایطی قرار گرفت که ساختارهای گذشته باید تغییر نقش میداد تا در شرایط جدیدی قرار بگیرد و این پدیده نیاز به هماهنگی و انگیزه قوی داشت.
وزیر آموزش و پرورش گفت: این بحران جدی و تغییر چشمگیری که همه ارکان آموزش را درگیر میکند، همزمان سلامت جسمی و روانی دانشآموزان را نیز مورد تهاجم قرار میدهد، و این درست است که اگر دانشآموز به مدرسه برود در معرض کرونا قرار میگیرد اما اگر این امر اتفاق نیفتد هم همچنان سلامت جسمی و روانی دانشآموزان در مخاطره است.
حاجی میرزایی با اشاره به آسیبهایی که قشر محصل جامعه را درگیر میکند، عنوان کرد: محدود شدن ارتباط با همسالان، کاهش رفت و آمد و کاهش تحرک جسمی از برجسته ترین مشکلات این دوران برای دانشآموزان است و شرایط خانوادهها یکسان و برابر نیست و افرادی که وضعیت نامناسبتری دارند آسیب جدیتری میبینند.
او با تاکید بر اینکه معلمان ما وارد شرایطی شدند که تجربهای در خصوص آن نداشتند، افزود: شرایط بهوجود آمده، روشهای نو و سازگاریهای متفاوتی را میطلبد.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ارزشیابی از آموختههای دانشآموزان همواره دغدغه جدی برای دبیران ماست؛ در آموزش حضوری معلم، رو در رو از دانشآموز سوال میپرسد و یا آزمون کتبی میگیرد و میتواند ارزیابی تکمیلی و دقیقی از پیشرفت تحصیلی در دست داشته باشد.
حاجی میرزایی با ابراز خرسندی و امیدواری برای اثرگذاری همایش ملی آموزش در دوران کرونا گفت: در این همایش باید به موضوعات مهمی از جمله نوع ارزیابی توجه کرد.
او با بیان اینکه آموزش در دوران کرونا به عنوان آموزش در بحران یاد میشود، ادامه داد: حال و هوای معلم و دانشآموزان در آموزش مجازی متفاوت است و جدا از دسترسیهای هر فرد، حال و هوای آنها نیز طبیعی و مطلوب نیست و خانوادهها نیز در این بین نگرانی هایی دارند که باعث ایجاد حس آشفتگی میشود که باید این امر را نیز ساماندهی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برنامههای آموزشی باید همسو و هماهنگ با اولویتها و دغدغههای دیگر جامعه ای که در آن زندگی میکنیم باشد، اظهار کرد: باید مراقبتها را بیشتر کنیم و حال و هوا و آمادگی روانی معلم، مدیر و دانشآموز را در نظر بگیریم تا به برقراری انگیزههایشان کمک کنیم؛ ایجاد انگیزه، مهارت فوق العادهای میخواهد که ما باید به حرف دانش آموز، معلم و خانواده گوش دهیم و مشکلات و ایدههایشان را بشنویم و رسانههای اجتماعی را در این امر در نظر بگیریم.
به گفته حاجیمیرزایی، این زیست بوم جدید سرشار از راههایی برای یادگیری عمیق مفاهیم است و این روزها میگذرد و باید تجربیات این روزها مستند شود و مطالب فرا گرفته شود و روشهای خلاق را جایگزین روشهای معمول کنیم و بار اضافی بر دوش کسی نگذاریم، به طوری که ارتباط مدرسه و خانواده همدلانه باشد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ما برنامه شاد را تولید کردیم و بستههای آموزشی نیز در اختیار دانشآموزان قرار دادیم، اما اینطور نیست که اینها جای معلم را بگیرد، بلکه ابزارهایی هستند برای اینکه معلم بتواند مسئولیتش را بهتر انجام دهد؛ باید راه را برای تبادل تجربه هموار کنیم که این امر بسیار مهم است، زیرا اکنون هر معلم و دانشآموز کانون تجربه است که قابل مطالعه است.
منبع:ایسنا