تاریخ انتشار : یکشنبه 26 دسامبر 2021 - 16:57
کد خبر : 176101

تجهیز ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان مرکزی به سامانه نوین آبیاری

تجهیز ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان مرکزی به سامانه نوین آبیاری

ایسنا/مرکزی رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز است و ضریب مکانیزاسیون از ۱.۶ درصد در سال ۹۶ به ۱.۸ درصد در سال جاری رسیده است. مجید آنجفی روز چهارشنبه ۲۹ آذر در آیین تجلیل از تولیدکنندگان نمونه استان مرکزی اظهار کرد: استان مرکزی با وجود

ایسنا/مرکزی رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز است و ضریب مکانیزاسیون از ۱.۶ درصد در سال ۹۶ به ۱.۸ درصد در سال جاری رسیده است.

مجید آنجفی روز چهارشنبه ۲۹ آذر در آیین تجلیل از تولیدکنندگان نمونه استان مرکزی اظهار کرد: استان مرکزی با وجود داشتن نام صنعتی، در بخش کشاورزی نیز توانمندی‌های ویژه‌ای دارد و یکی از ۱۰ استان برتر کشور در تولید محصولات کشاورزی است که در تولید برخی محصولات رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده است. بخش کشاورزی کشور در سال ۹۸  نسبت به سایر بخش‌ها بیشترین رشد اقتصادی را داشت که این مهم خود بیانگر جایگاه این بخش است.

وی افزود: علاوه بر مشکلات پیشین بخش کشاورزی، شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا از اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد که کماکان این ضرر و زیان ادامه دارد.

رئیس جهادکشاورزی استان تصریح کرد: ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز است و ضریب مکانیزاسیون از ۱.۶ درصد در سال ۹۶ به ۱.۸  درصد در سال جاری رسیده، که برای رسیدن به این رقم  تعداد ماشین‌آلات کشاورزی در استان مرکزی در سه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و تراکتورهای این استان از ۱۳ هزار به ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه افزایش یافته است.

وی افزود: استان مرکزی زمانی در زمینه کمباین وابسته به محصولات وارداتی و مهاجر بود ولی در سه سال گذشته تعداد کمباین‌های بومی استان مرکزی از ۳۹۰ به ۵۰۴ دستگاه افزایش یافته است.

آنحفی بیان کرد: با توجه به اینکه توسعه صنایع تکمیلی یکی از دغدغه‌های مهم  و حلقه مفقوده بخش کشاورزی است، در حال حاضر ۲۷۵ واحد صنایع تکمیلی با ظرفیت اسمی بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سطح استان وجود دارد.

وی اضافه کرد: استان مرکزی سال‌ها در زمینه ظرفیت سیلوی گندم دچار ضعف بود و مشکلات جدیدی در فرآیند خرید گندم وجود داشت اما ‌اکنون ظرفیت سیلوهای این استان به ۷۵۰ هزار تن رسیده که این ظرفیت بیش از تولیدات استان است. فرآیند خرید گندم نیز مطلوب بوده و امسال بهترین سال خرید گندم بوده است.

وی عنوان کرد: استان مرکزی در زمینه تولید گوشت قرمز سومین استان تولید کننده بوده و سالانه ۵۵ هزار تن تولید گوشت قرمز دارد، همچنین تولید شیر استان سالانه ۳۳۰ هزار تن بوده است که در سال جاری با اجرای طرح‌های توسعه ای به ۴۱۰ هزار تن رسیده و پیش‌بینی می‌شود این تولید تا سال آینده به ۷۰۰ هزار تن برسد.

آنجفی خاطرنشان کرد: در سطح استان مرکزی ۶۲ واحد تولید تخم‌مرغ فعال و روزانه ۹۰ تن از این محصول در استان تولید می‌شود که ۷۰ درصد آن مازاد نیاز  استان است و مابقی به سایر نقاط کشور ارسال می‌شود. پیش بینی می شود تولید تخم مرغ امسال ۲۰ درصد افزایش داشته باشد.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: سال گذشته ۶ هزار و ۷۰۰ تن ماهی در استان مرکزی تولید شد، تولید ماهیان خاویاری در استان مورد توجه جدی است و حدود  ۸۰ درصد صادرات ماهیان زینتی کشور در این استان انجام می شود و تولیدکننده نمونه ملی هر ساله از استان انتخاب می شود.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها