گردشگری

تدوین ضوابط درجه‌بندی مراکز تفریحی، سرگرمی و زائرسراها

تدوین ضوابط درجه‌بندی مراکز تفریحی، سرگرمی و زائرسراها

معاون گردشگری از تهیه و تدوین ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی مراکز تفریحی و سرگرمی، مجتمع‌های گردشگری و زائرسراها خبر داد.

 به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری، ولی تیموری در نشست تخصصی تهیه و تدوین ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری که با هدف نهایی کردن پیش‌نویس ضوابط در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد، تاکید کرد: آنچه در ایام کرونا و پساکرونا در صنعت گردشگری کشور و سراسر دنیا حائز اهمیت است، جلب اطمینان گردشگران به شمار می‌آید که این امر تنها به صورت ریشه‌ای و عمیق با نظارت کامل و دقیق بر نحوه ارائه خدمات منطبق با ضوابط بهداشتی میسر خواهد شد.
او بیان کرد: چنانچه سفر در چارچوب ضوابط تعریف شده و در بستری ایمن و با نظارت کامل انجام شود، امکان دفاع از فعالیت بانشاط همه حلقه‌های زنجیره خدمات سفر در سطح تصمیم‌گیران مرتبط در کشور و نیز برای جذب گردشگران خارجی برای متولیان این صنعت فراهم می‌آید.
تیموری با بیان این‌که نحوه آموزش و فرهنگ‌سازی سفر در قالب جدید و تحت شرایط بحران کرونا نیازمند همکاری سایر نهادهای تاثیرگذار و متولی این امر از جمله صدا و سیما است، یادآور شد: نیاز امروز در حوزه گردشگری، آموزش نحوه سفر برنامه‌ریزی‌شده، کنترل‌شده و ضابطه‌مند منطبق با استانداردها و ضوابطی است که باید به صورت دوسویه توسط مردم به عنوان گردشگران و تأسیسات گردشگری رعایت شود.
معاون گردشگری، تدوین ضوابط دقیق را یکی از عواملی دانست که در ارتقاء کیفیت خدمات و اعتمادسازی در نزد گردشگران اهمیت بالایی دارد و در ادامه گفت: تدوین ضوابط دقیق هم باید با نظارت بر اجرای صحیح در تأسیسات گردشگری طی فرایند ارزیابی همراه باشد.
او اظهار کرد: درجه‌بندی تاسیسات گردشگری در ایران نخستین بار برای هتل‌ها و بر مبنای ضوابط معماری و مهندسی مصوب سال ۱۳۴۶ وزارت کشور صورت گرفت و در سال ۱۳۸۶ سازمان گردشگری وقت تغییراتی در آن ایجاد کرد و در مجموع تا سال ۱۳۹۶ به طور کلی از مجموع مصادیق ۲۹ گانه تأسیسات گردشگری صرفا چهار مورد دارای ضابطه خاص ارزیابی و درجه‌بندی بود که آن هم نیاز به بازنگری و اصلاح داشت.
او با اشاره به ماهیت این ضوابط، گفت: در ضوابط پیشین عمدتاً شاخص‌ها و ضوابط معماری و مهندسی و معیارهای متریک مبنای درجه‌بندی قرار می‌گرفت، لیکن به دلیل ظهور و گسترش رویکردهای نوین در ارزیابی و درجه‌بندی تأسیسات گردشگری و لزوم توجه به معیارهایی نظیر کیفیت خدمات و رضایت‌مندی مشتریان، پاسخگویی در قبال خواسته‌ها و انتظارات جامعه محلی از طریق توجه به شاخص‌های توسعه پایدار و رعایت ملاحظات مربوط به دسترسی و بهره‌مندی همه اقشار جامعه به‌ویژه معلولان و افراد کم‌توان، رشد چشمگیر فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و جایگاه آن در ارائه خدمات به گردشگران، بازنگری ضوابط قبلی و تسریع در تدوین ضوابط برای تأسیسات فاقد ضابطه امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر بود؛ لذا معاونت گردشگری پس از بررسی نظام‌های مختلف درجه‌بندی در کشورهای مطرح گردشگرپذیر و احصاء روش‌ها و شاخص‌های اصلی هر کدام از نظام‌های مزبور، با الهام از تجربه و مدل کشورهای موفق، نسبت به اصلاح و تدوین ضوابط هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اقامتگاه‌های سنتی و هتل‌بوتیک‌ها و ابلاغ آن اقدام کرد.
تیموری با بیان اینکه در حال حاضر تدوین ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی مراکز تفریحی و سرگرمی، مجتمع‌های گردشگری و زائرسراها در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: یکی از الزامات توسعه صنعت گردشگری، ارائه خدمات استاندارد و باکیفیت به گردشگران در بخش‌های مختلف خدماتی بویژه در بخش مهمان‌نوازی است، از این رو تهیه ضوابط مورد نیاز به عنوان چارچوبی قانونی با ترسیم استانداردها، تعاریف دقیق و خط‌ومشی مورد نیاز فعالیت تاسیسات گردشگری عامل ارتقاء خدمات به شمار می‌آید و سبب می‌شود تا امکانات مورد نیاز گردشگران از قبیل اقامت، آسایش، تفریحات، غذا و نوشیدنی در سطحی مطلوب ارائه شود و نظارت بر ارائه چنین خدماتی هم ضابطه‌مند شود.
منبع: ايسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *