استان ها

تدین، تدبیر و تعقل باید در آموزش‌های کشور لحاظ شود

تدین، تدبیر و تعقل باید در آموزش‌های کشور لحاظ شود

 نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با اشاره به ضعف سبد اموزشی کشور نشان گرفته از آموزشهای غربی اشاره کرد و گفت: تدین، تدبیر و تعقل سه اصل مهم درجهت رسیدن به قله های موفقیت است که باید در آموزشهای کشور لحاظ شود.

آیت الله «محمدرضا ناصری» در آیین نکوداشت هفته ملی مهارت که امروز یکشنبه به صورت وبینار با حضور معاون اقتصادی استاندار و نمایندگان یزد در مجلس شورای اسلامی، روسا و معاونین دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای یزد برگزار شد،  با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، سه خصلت در افراد را مانع پیشرفت خواند و تصریح کرد: همت پایین و نظر کوتاه یکی از آفات مانع رشد و پیشرفت است چرا که با همت کوتاه نمی‌توان به اوج موفقیت دست یافت.

وی یکی دیگر از آفات رشد افراد به نقل از امام ششم(ع) را نداشتن راهکار برای عبور از موانع و بن‌بست‌ها ذکر و اضافه کرد: سست عنصر بودن افراد در تصمیم‌گیری‌ها سومین این آفات است به نحوی که برخی خوب تصمیم نمی‌گیرند و برخی تصمیمات خوبشان را به درستی اجرا نمی‌کنند.

ناصری تاکید کرد: اگر امروز در برخی حوزه‌ها مانند اقتصاد کشور شاهد وجود مشکل هستیم به دلیل وجود همین نواقص است.

امام جمعه یزد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت تحول در آموزش، اظهار کرد: سبد آموزش کشور از یک قرن پیش تاکنون با پیروی از آموزشهای غربی باعث کند شدن روند حرکت آفرینی، تفکرو اندیشه ورزی در نسل‌ها شده و دشمن در این باره تلاش کرده با اموزش سطحی‌نگری و جزئی‌نگری، مخاطبان را از آرمان‌خواهی دور کنند تا همواره مردم کشورمان را محتاج خود نگه دارد.

وی با گلایه این شیوه‌های کنونی آموزش در کشور که باعث شده بیشترین بیکاران جامعه را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل دهند، گفت: آموزش در کشورمان باید به جای بیکار، کارآفرین تحویل جامعه دهد ولی متاسفانه اکنون شاهد ضعف آموزش کشور در حوزه اندیشه ورزی هستیم.

ناصری با بیان این که دین مبین اسلام، خودکفایی در اندیشه را توصیه می‌کند، عنوان کرد: باید تدین، تدبیر و تعقل را در آموزشهای کشورمان احیا کنیم و این مهم براساس بن مایه‌های دینی، دست‌یافتنی است.

نیروی انسانی ماهر مشکل یزد صنعتی

«مسعود عظیمی» معاون اقتصادی استاندار یزد هم در این نشست بیان کرد: امروز جای خالی مهارت روز به روز در کشور بیشتر حس می‌شود و شاید رسالت دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای را برای تحویل فارغ التحصیلان مهارتی بیش از پیش سنگینتر می‌کند.

وی با اشاره به موفقیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای در فرآیندها و ارائه خدمات با کیفیت، خواستار توسعه هر چه بیشتر این بخش شد و خاطرنشان کرد: استان یزد به عنوان پنجمین استان صنعتی کشور با مشکل تامین نیروی انسانی ماهر مواجه است و در حالی واحدهای تولیدی  وصنعتی برای ارتقای بهره‌وری نیازمند این نوع نیروی کار هستند که گاهاً اقدام به ربایش نیروهای کار ماهر دیگر واحدها می‌کنند و دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌تواند در این رابطه راهگشا باشد.

معاون استاندار با اشاره به نقش تاثیرگذار تکنسین‌ها در بهبود فضای کسب و کار، بر لزوم سوق دادن خروجی هنرستانها و برخی رشته ها در دبیرستانها به سوی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد.

عظیمی یادآور شد: هرچند این روزها بسیاری از دانشگاه به سمت مهارت آموزی روی آورده‌اند ولی اساس مهارت اموزی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهیاتر است و این بخش باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مهارت اموزی اولویت کشور نیست

«سید جلیل میرمحمدی» نماینده مردم تفت و میبد نیز در این وبینار از دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان یک دانشگاه خاص و از معدود دانشگاه‌هایی یاد کرد که به صورت جدی در مقوله مهارت آموزی فعالیت می‌کند.

وی گفت: امروز در حالی شاهد اختصاص تنها یک درصد از کل بودجه آموزشی کشور به آموزشهای مهارتی هستیم که براساس برنامه ششم توسعه این سهم باید به ۳۰ درصد افزایش یافته باشد و متاسفانه آسیب این موضوع نیز به تمام دانشجویان و جامعه بازخواهد گشت.

وی دلیلی عمده محقق نشدن این اعتبار را در اولویت قرار نداشتن موضوع مهارت آموزی در کشور  خواند و گفت: متاسفانه حتی شاهد کم توجهی و نبود نظارتها بر دوره های کارورزی و کارآموزی دانشجویان در حوزه های مختلف در کشورمان هستیم.

میرمحمدی با بیان این که امروز به دلیل ضعف دراین حوزه گاهاً نیازمند استفاده از نیروهای ماهر اتباع خارجی در کشورمان هستیم، توصیه کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در هر استان با توجه به ظرفیتهای هر استان به سمت ماموریت گرایی سوق پیدا کند.

«داوود عندلیب» رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان یزد هم در بخشی از این مراسم به سابقه تشکیل این دانشگاه در استان پرداخت و خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان در حال حاضر دارای ۱۰ اموزشکده با ۱۱ هزار دانشجو در ۴۴ رشته کارشناسی و ۷۵ رشته کاردانی با ۳۳ عضو هیات علمی است.

در ادامه تعدادی از دانشجویان کارآفرین برتر این دانشگاه به بیان دستاوردهای خود از اموزشهای مهارتی این دانشگاه استان پرداختند.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *