ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی در جهان با هنر خوشنویسی
این هنرمند خوشنویس گفت: هنر همانند موج عظیمی است که وقتی راه میافتد تمام اندیشهها را باخود میبرد؛ از نظر من هنر هم وسیله و هم اندیشه است؛ چراکه تمام اندیشه ها را باخود همراه میکند. کشور ما باید از این اندیشهها استفاده کند، با هنرمندان همراه شود تا اتفاقاتی عظیم در عرصه هنر و تمدن ما رقم بخورد.
هاشم طلاییان در خصوص فعالیت در حوزه خوشنویسی اظهار کرد: حدود ۲۸ سال است که در حوزه خوشنویسی فعالیت دارم و دو اثر «اسماء الحسنی» که آیات آخر سوره مبارکه حشر و «شام عاشورا» که دعای شریف «یا کاشِفَ الْکَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَیْنِ اِکْشِفْ کَرْبی بِحَقِ اَخْیکَ الْحُسَیْنِ(ع)» است، به ثبت گنجینه ملی ایران رسیده است.
وی ادامه داد: دیگر اثر من در زمینه خوشنویسی سوره مبارکه بقره بود که در آلمان نیز از آن رونمایی شد که میتوان گفت ظرافت و زیبایی نقشهای این اثر برای دیگران چشمنواز بود. همچنین درخصوص این اثر سوالهایی برای افراد مطرح میشد که ما در پاسخ به این مورد که آثار نمونهای از سخنان خداوند است اشاره کردیم و شاید بتوان گفت که این آثار باعث مسلمان شدن برخی از افراد شده است و این اقدام اثرگذاری هنر را نشان خواهد داد.
این هنرمند خوشنویس افزود: برای مثال استاد مرحوم «عبدالباسط » زمانی که در آمریکا قرآن را تلاوت میکرد به جهت زیبایی صدا، لحن و تحریرهای او همه مجذوب قرآن میشدند و به دین اسلام گرایش پیدا میکردند. پس میتوان گفت هنر خوشنویسی نیز به جهت زیبایی و تاثیرگذاری در روح و روان تمامی افراد جوامع مختلف، این قدرت را دارد که یک فرهنگ ایرانی اسلامی را در عالم ترویج کند.
مهمترین اصل هنر، زیبایی آن است
طلاییان اظهار کرد: به عقیده من اولین و مهمترین اصل هنر، زیبایی آن است؛ امکان ندارد انسانها به افراد هنرمند دید مثبت نداشته باشند. هنگامی که ما یک سبک و اثر زیبا از یک هنرمند میبینیم در کل، نگرشهایمان در مورد آن فرد فرق میکند که حضرت علی(ع) در این باره میفرمایند، «خط خوب برای شخص فقیر، ثروت و برای شخص ثروتمند، جمال و زیبایی و از برای بزرگان، معرفت است».
وی افزود: دومین اصل در این حوزه بحث آرامش است؛ طبق مطالعاتی که در مقالات روانشناسی داشتم متوجه شدم افرادی که دچار افسردگی هستند و یا زود عصبانی میشوند، اگر در حوزه خوشنویسی فعالیت داشتهباشند حالشان خوب خواهد شد؛ چراکه خوشنویسی روح آدمی را صیقل داده و به انسان آرامش میبخشد.
این هنرمند خوشنویس عنوان کرد: عمومیت هنر در سطح جهان و همچنین تبلیغ تمدن، فرهنگ و هنر اصیل ایرانی ما، مستلزم داشتن وزارتی با عنوان وزارت هنر خواهد بود. به این معنی که ما نیازمند نهادی بیشتر از یک انجمن هستیم تا نه تنها به هنر بلکه به معیشت هنرمندان نیز بپردازد.
وی درخصوص تاثیر کرونا بر حوزه هنر اظهار کرد: حوزه کار هنر اساسا به سه بخش تدریس، ایجاد نمایشگاهها و همچنین میزان تاثیرگذاری آن تقسیم میشود که این تاثیرگذاری میتواند شامل رونماییها، رویدادها و سمینارها باشد و هنرمندان ما یا از موارد ذکر شده و یا ازطریق مزایدهها و حراجیها ارتزاق میکنند.
طلاییان افزود: البته قبل از شیوع کرونا تمام هنرمندان درخصوص فروش آثار هنری نیز نقد داشتند، زیرا حمایت در این حوزهها وجود ندارد و هنگامی که ویروس کرونا فراگیر شد به نوعی اِرتِزاق از بخشهای ذکر شده نیز پایان یافت.
این هنرمند خوشنویس خاطرنشان کرد: ناگفته نماند در کنار تمام نواقصی که وجود دارد، فعالیتهایی انجام شده که واقعا قابل تحسین است. برای مثال وزارت ارشاد درحال حاضر مقوله بیمه هنرمندان را در پیش گرفته است. همچنین سازمان ارتباطات اسلامی نیز در حوزه نمایشگاههای خارج از کشور در حال فعالیت بوده که اقدامی قابل تحسین است.
ایجاد یک وزارت برای هنر ضروری است
وی تاکید کرد: البته همانطور که گفتم ما برای شناساندن قدمت تمدن و هنر خود به دنیا، نیازمند حمایتی بیشتر مانند ایجاد یک وزارت، باعنوان «وزارت هنر» هستیم. ایجاد یک وزارت برای هنر ضروری است تا ما بتوانیم هنرهای اصیل کشورمان را ترویج کنیم.
طلاییان اظهار کرد: هنر خوشنویسی ازسالهای بسیار دور وجود داشت و پس از اختراع خط به نوعی خط زیبا در وجود بشر رخنه کرد تا بتواند آن را به صورت زیبا بنویسد. در اوایل زیبایی خط تنها به لحاظ خوانایی بود، اما بعدها فُرمهایی در خط ایجاد شد که آن را به صورت هنر درآورد، همچنین به علت ورود دینِ اسلام و قرآن در جامعه و عجین شدن خوشنویسی با کتابت قرآن و احادیث و روایات به نوعی آن را هنر مقدس میدانند.
وی عنوان کرد: ما در ایران خطوط مختلفی از قبیل «نستعلیق» و «شکسته» داریم و خطهای «نَسخ» و ثُلث عربی هستند، اما افرادی گفتهاند که خطوط نَسخ و ثُلث هم ریشههای ایرانی دارند.
این هنرمند خوشنویس ادامه داد: انجمن خوشنویسان ایران که چندین دهه از تاسیس آن میگذرد، در ابتدا به جهت آموزش زیبانویسی در سطوح مختلف ایجاد شد. همچنین از اساتیدی که در زمینه خوشنویسی انجمن تشکیل دادند، میتوان «غلامحسین امیرخانی» را نام برد. آقای امیرخانی به شاگردان بسیار زیادی در این زمینه آموزش دادند که درحال حاضر در انجمن خوشنویسان و شهرهای مختلف ایران تدریسِ این هنرِ اصیل را به عهده دارند.
انجمن خوشنویسان، مهمترین قطب هنری در ایران
طلاییان اظهار کرد: انجمن خوشنویسان ایران به عنوان قطب هنریِ مهم در ایران به شمار میرود که دارای روابط بینالمللی است و کار این انجمن آموزش خوشنویسی، ایجاد مدارس خوشنویسی، ارزشیابی آثار هنریِ هنرمندان درحوزه خوشنویسی است.
وی خاطرنشان کرد: ایران دارای چندین قرن تمدن فرهنگی هنری و اعتبار در عرصه هنرهای مختلف خوشنویسی، معماری، نقاشی، مینیاتور و… است که اگر کشورهای اروپایی یک دهم این قدمت در هنر، فرهنگ و تمدن را داشتند چهها که نمیکردند. ما حتی نتوانستیم قرآنِ خود را به عالم بشناسانیم، هنگامی که ما را بهعنوان تروریست میشناسند ارزش هنر پایین میآید.
این هنرمند خوشنویس اظهار کرد: اگر بودجهای صرف ترویج فرهنگ و هنر ایرانی، اسلامی در عرصه جهانی شود، آن وقت نگرش دنیا به ما متفاوت خواهد شد. هنگامی که وزیر امور خارجه به عنوان هدیه، کتاب استاد فرشچیان را به آمریکا میبرد تا هنر و هنرمندان ما را به دنیا بشناساند، میتوان گفت که هنر ایران شکافهای سیاسی عالم را در نوردیده است.
طلاییان عنوان کرد: آخرین کتاب استاد فرشچیان با نام «ابدیت در چرخشهای خیره کننده» منتشر شد و مقدمه آن توسط مدیرکل یونسکو «کویچیرو ماتسورا» نوشته شده که در آن گفته است،« من جهانیان را به دنیای رویاگونه محمود فرشچیان دعوت میکنم» که این یعنی هنر ایران، شکافهای سیاسی، معنوی عالم را درنوردیده و بزرگترین سیاستمداران عالم در مقابل هنر ایران تعظیم کردهاند.
وی افزود: ما این توانمندی را داریم که تمدن و هنر خود را به عالم معرفی کنیم و برای این امر به سازمانی قدرتمند نیازمندیم. به همین علت در این عرصه به وزارتی احتیاج داریم که برای آثار هنرمندانِ ایرانیِ ما همچون استاد فرشچیان در برابر داوینچی یک اتفاق عظیم را رقم بزند و همچنین بتواند تبلیغاتی عظیم را در بر داشته باشد.
منبع: ايسنا