تمرکز تصمیمگیری نوآوری را از مدارس میگیرد/ کلاسهای درس بدون معلم نمیماند
وزیر آموزش و پرورش تمرکز در تصمیم گیری ها در این نهاد را زیاد دانست و تاکید کرد که این تمرکز خلاقیت و نوآوری برای حل مسائل را از مدارس میگیرد.
به گزارش ایسنا منطقه فارس به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، سید محمد بطحایی، پنجشنبه 29 فروردین و در روز دوم سفر به استان فارس، در جمع فرهنگیان شهرستان مرودشت، گفت: اگر در بسیاری از مسائل آموزشی و پرورشی که با آنها مواجه می شویم، مدرسه اختیار تصمیم گیری داشته باشد می تواند این مسائل را برطرف کند، همان چیزی که در خیلی از کشورهای دیگر وجود دارد .
بطحایی گفت: آموزش و پرورش با انبوهی از مسائل و مشکلات مزمن مواجه است که مربوط به امروز و دیروز و حتی آموزش و پرورش نیست و برای رسیدن به کیفیت باید انبوهی از مسائل و چالش ها را کنار بگذارد تا بتواند به یک کیفیت قابل قبولی دست پیدا کند.
وی ادامه داد: انبوهی از مسائل و مشکلات در بخش های مختلف وجود دارد که اینها اجازه نمی دهد معلم، مدیر، رئیس اداره و … آنطور که تشخیص می دهد کار را به جلو ببرد و در مسیر دلخواه حرکت کند.
وزیر آموزش و پرورش مهمترین مولفه مدیریتی را اولویت گذاری عنوان و اضافه کرد: در این شرایط آن چیزی که مهترین مولفه مدیریتی است این است که ما از بین مسائل بسیار فراوانی که در برابرمان قرار دارد اولویتها را خوب تشخیص دهیم و به آن ها بپردازیم .
بطحایی تنها راه برون رفت از مشکلات کنونی آموزش و پروش را در اجرای صحیح سند تحول دانست و گفت: هدف از تدوین سند تحول بنیادین این است که بتواند موانع و مشکلات را برطرف کند .
وی گفت: اینکه شرایطی فراهم شود که مشکلات ما اعم از فضا و تجهیزات ، نیروی انسانی ،نظام انگیزشی و پرداخت و برنامه های درسی و تربیتی ما یکجا حل شود امکان ندارد و تحقق این امر نیازمند شناسایی تک تک مشکلات و تلاش برای رفع آنها است .
وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از مهم ترین مشکلاتی که سند تحول به عنوان یک اولویت برای ما ترسیم کرده، توانایی مدرسه به عنوان یک موجود زنده برای تصمیم گیری در مسائل خود است تا با برخورداری از اختیارات لازم بتواند با داشتن سرمایه انسانی ارزشمند مشکلات خود را حل کند.
وی گفت: تاکید سند تحول این است که مدرسه روی پای خود بایستد و اینکه بحث مدرسه محوری مطرح می شود یعنی ما به مدرسه با رعایت یک سری شرایط اختیار تصمیم گیری بدهیم و این یکی از مهمترین اولویتهای آموزش و پرورش ما در دولت دوازدهم است .
بطحایی یکی از مهمترین ارکان اجرای این سیاست در مدرسه را مدیر مدرسه و گام اول برای مدرسه محوری را کسب شایستگی ها و توانمندی های لازم توسط مدیریت مدرسه دانست و گفت: مدیر مدرسه به عنوان نماینده تام الاختیار برای راهبری برنامه های آموزشی و پرورشی باید دارای شایستگی های کافی باشد و باید مورد سنجش مستمر قرار گیرد تا مسیر شایستگی ها را طی کند .
بطحایی با اشاره به افزایش 20 درصدی اعتبارات تخصیصی از مبلغ 1600 میلیارد تومان در نیمه اول سال 97 به رقم 1800 میلیارد تومان ،گفت: با وجود این تخصیص و با توجه به افزایش هزینه های عمومی ،قدرت خرید ما کاهش داشته که خارج از قدرت و اراده ما در وزارت آموزش و پرورش است .
وزیر آموزش و پرورش در حاشیه این نشست نیز با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه کاری خود ،گفت: محل تامین نیروی انسانی برای آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است و برای کاهش این کمبودها تلاش شده تا از حد اکثر ظرفیت این دانشگاه استفاده شود .
بطحایی با اشاره به پیش بینی افزایش تعداد دانش آموزان در سه سال آینده و تاثیر آن بر کمبود نیروی انسانی در این بازه زمانی، گفت: کلاس های درس مهر 98 بدون معلم نخواهد بود و در همین راستا در اسفند 97 سازمان مدارس برای سال تحصیلی آینده بسته شده و نیازهای کل کشور بررسی و سازو کارهای لازم برای جبران این کمبود ها پیش بینی شده است .
منبع: ايسنا