آموزشیاخبار

توضیح سئوی دامنه: انتخاب یک نام دامنه مناسب سئو

 

نام دامنه چیست؟ وقتی صحبت از سئو به میان می آید، ممکن است خیلی بیشتر از آن چیزی باشد که فکر می کنید.

نام دامنه شما مشخص می کند که چه کسی هستید، چه خدماتی ارائه می دهید و چگونه در بازار ظاهر می شوید. بسته به آنچه برای ثبت نام انتخاب می کنید، حضور آنلاین شما می تواند برای بازدیدکنندگان کنجکاو انسان کم و بیش دوستانه به نظر برسد.

 

امروزه رقابت جهانی برای رتبه بندی یک دامنه خوب به طور فزاینده ای رقابتی است: هزینه های جهانی برای سئو در سال 2021 به 80 میلیارد دلار افزایش یافت. رتبه بندی بالا برای سئو بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد، به خصوص زمانی که نام دامنه شما به میان می آید.

 

سئوی دامنه تقریباً بر هر چیزی که در وب سایت شما منتشر می شود تأثیر می گذارد – محتوای شما، صفحات فرود شما و حتی محصولات شما. درک اینکه دقیقاً چگونه نام دامنه شما بر رتبه بندی صفحات و ترافیک وب تأثیر می گذارد برای موفقیت برند شما بسیار مهم است.

 

بیایید اصول اولیه سئو دامنه را بررسی کنیم و از تعریف واقعی آن شروع کنیم.

 

سئو دامنه چیست؟

سئوی دامنه، عمل بهینه سازی دامنه های تحت مالکیت برای دسترسی بیشتر به بازدیدکنندگان انسانی و موتورهای جستجو است. این شامل انتخاب یک عبارت ساده، یک زیر دامنه اختیاری و یک دامنه سطح بالا (TLD) برای ایجاد هویت وب عالی است.

 

برخلاف تصور عمومی، سئوی دامنه با سئوی صفحه وب یا URL متفاوت است:

 

  • سئوی صفحه وب شامل بهینه سازی محتوای وب دیجیتال شما، از جمله کپی، تصاویر و دکمه های مرتبط است.
  • سئوی URL بر روی بهینه سازی تگ های عنوان، متن لنگر پیوند و عناصر آدرس واقعی وب تمرکز دارد.
  • سئوی دامنه فقط برای بهینه سازی نام دامنه ثبت شده شما تلاش می کند.

بهتر است از سئوی نام دامنه به عنوان یک استراتژی مکمل با سایر تلاش‌های بهینه‌سازی، از جمله روی صفحه، خارج از صفحه و رویکردهای فنی استفاده کنید. هرچه زمان بیشتری را صرف ایجاد یک نام دامنه ساده و صیقلی کنید، پیشبرد سایر استراتژی های سئو آسان تر خواهد بود.

 

آیا نام دامنه برای سئو مهم است؟

طول نام دامنه، کلمات کلیدی و پسوند اجزای حیاتی یک استراتژی سئو هستند. یک نام دامنه قابل اعتماد، متمرکز و ساده، ترافیک و علاقه بیشتری را از سوی افراد و موتورهای جستجو دریافت خواهد کرد.

 

ممکن است وسوسه شوید که فرض کنید نام دامنه نسبت به سایر عناصر سئو اهمیت کمتری دارد. با این حال، برای مثال www.cheap-discounted-jeans.net یا freeshippingforlife.biz را در نظر بگیرید. هیچ یک از این حوزه ها اعتماد زیادی را القا نمی کند.

 

در واقع، ممکن است به احتمال زیاد این آدرس ها را فقط به دلیل نام آنها به عنوان کلاهبرداری مشاهده کنید. مشتریان و موتورهای جستجو نیز از این موضوع بسیار آگاه هستند.

 

مراحل انتخاب یک نام دامنه مناسب سئو

بهترین راه برای انتخاب نام دامنه سئوی بعدی خود توجه به کلمات کلیدی، در نظر گرفتن طول های کوتاه تر و تمرکز بر روی عبارت های ساده یا مختصر است. در حالی که ممکن است یک شبه خود را در صفحه اول گوگل نبینید، از همان ابتدا دامنه خود را با بهترین روش ها پایه گذاری خواهید کرد و در نتیجه پاداش های فراوانی دریافت خواهید کرد.

 

در زیر چهار نکته کاربردی برای انتخاب نام دامنه ای که برای موتورهای جستجو بهینه شده است آورده شده است.

 

کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنید

اهمیت استفاده از کلمات کلیدی در یک دامنه در طول سال ها متفاوت بوده است. زمانی یکی از پایه‌های اصلی نمایه‌سازی جستجو در سایت‌هایی مانند گوگل بود و در اوایل دهه 2000 توسط صدها هزار برند تجارت الکترونیک استفاده می‌شد. امروزه، کلمات کلیدی همچنان در سئوی دامنه ایفای نقش می کنند – البته به صورت مختصر.

این روزها، دامنه ها برای مشاهده افزایش موتورهای جستجو، نیازی به کلمات کلیدی ندارند که در نام آنها نوشته شده باشد. با این حال، همیشه ایده بدی نیست که یک یا دو مفهوم را برای ارائه شفافیت در مورد برند خود وارد کنید.

 

برند مد لوکس Giulio Fashion از یک کلمه کلیدی در نام دامنه خود، giuliofashion.com استفاده می کند، بدون اینکه هرزنامه یا ناخوشایند به نظر برسد. شرکت Giulio با افزودن “مد” به خوبی تکمیل می شود، انتظارات را تعیین می کند و به جستجوگران کمک می کند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند. Sabo Skirt (saboskirt.com) نمونه دیگری از نام تجاری است که کلمات کلیدی را برای کمک به افزایش ارتباط اضافه می کند.

 

به خاطر داشته باشید که یک نام دامنه عالی نیازی به تمرکز کامل روی کلمات کلیدی ندارد. سعی کنید یک نام دامنه فقط با یک یا دو کلمه کلیدی انتخاب کنید یا ایده برند خود را با یک نام اختصاری خلاصه کنید.

 

یک نام دامنه کوتاه انتخاب کنید

طول واقعی نام دامنه شما بر جایگاه آن در موتورهای جستجو، به ویژه گوگل تأثیر نمی گذارد. با این حال، می تواند و تاثیر قابل توجهی بر خاطره ماندن مشتری داشته باشد.

 

تحقیقات نشان می دهد که میانگین طول دامنه فقط 13 کاراکتر است. برای 500 وب سایت محبوب جهان، این میانگین به تنها هفت کاراکتر کاهش می یابد.

 

در هر صورت، ایجاد نام دامنه ای را در نظر بگیرید که خود را بدون تحت فشار قرار دادن مخاطبان خود حفظ کند. به یاد داشته باشید: هر چه یک نام دامنه کوتاه تر باشد، ارزش آن بیشتر خواهد بود.

 

برای سادگی نام دامنه تلاش کنید

کارل اولریش، رئیس کارآفرینی وارتون، یک مطالعه تحقیقاتی فشرده انجام داد که شواهد تجربی دامنه‌های آنلاین، از جمله عملکرد آنها در بازار را اندازه‌گیری کرد. این تحقیق نشان داد که طرح‌های نام‌گذاری ساده و سرراست کارآمدترین هستند:

  • برای هر کاراکتر نام دامنه پس از هفتم، 2 درصد کاهش در ترافیک وجود دارد.
  • آدرس های کمتر پیچیده بدون خط تیره از جریمه های ترافیکی جلوگیری می کنند.
  • تکرار صداهای مصوت و صداهای همخوان با رتبه بدتری مطابقت دارد.

 

غذای آماده برای کارآفرینان؟ هرچه نام دامنه شما ساده تر باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت.

 

یک پسوند دامنه قابل اعتماد انتخاب کنید

شکی نیست که .com TLD شاید آرزومندترین افزونه از همه باشد. در حال حاضر قابل اعتمادترین پسوند دامنه در جهان است و 33 درصد بیشتر از هر TLD دیگری به یاد ماندنی است. در حالی که استفاده از .com به خودی خود هیچ گونه افزایشی در موتور جستجو ایجاد نمی کند، اما اعتماد شما را به مشتریان ثابت می کند و رتبه شما را به طور ارگانیک بالا می برد.

 

 

اگر به دامنه com دسترسی نداشته باشید، همه چیز از بین نمی رود. برنامه های افزودنی مانند .co همچنان به جلب اعتماد مخاطبان ادامه می دهند، همانطور که .us و .net نیز همین کار را می کنند. طبق این مطالعه توسط Growth Badger، ممکن است بخواهید از هرگونه دامنه سطح بالای عمومی (gTLD) که پس از سال 2015 منتشر شد، از جمله .frogans، .moda، .olayan و سایر اصطلاحات کمتر قابل تشخیص در بازار اجتناب کنید.

 

انجام تحلیل سئوی نام دامنه رقیب

قبل از خرید یک نام دامنه مناسب SEO، ممکن است بخواهید دامنه های مورد استفاده توسط بزرگترین رقبای خود را بررسی کنید. تجزیه و تحلیل نام دامنه رقیب به شما امکان می دهد موقعیت، رتبه و درک دامنه های رقیب خود را در بازار بهتر درک کنید. این تجزیه و تحلیل می تواند برای کمک به تصمیم گیری شما قبل از خرید نام دامنه استفاده شود.

 

برخلاف ممیزی سایت یا ارزیابی محتوا، تنها چیزی که برای انجام تحلیل سئوی نام دامنه رقیب نیاز دارید مجموعه ای از سوالات ساده است. پرسیدن این سوالات به شما این امکان را می دهد که در تصمیم گیری های رقبا برای نام گذاری دامنه کار کنید و درک کنید که چگونه به طور بالقوه بر رتبه بندی آنلاین آنها تأثیر گذاشته است. شما می توانید از این بینش برای انتخاب کلمات کلیدی دامنه، عبارات، gTLD ها و طول هایی استفاده کنید که حتی بهتر از موارد استفاده شده توسط رقبا هستند.

 

از خودت بپرس:

 

  1. نام دامنه چقدر ساده و قابل برند است؟ حداکثر کمتر از 14 کاراکتر است؟
  2. منحصر به فرد بودن دامنه را در نظر بگیرید. آیا این شرکت مالک همه دامنه‌های دارای gTLD مشابه برای محافظت در برابر متقلبان است (مانند swimsuit.com، swimsuit.net، swimsuit.biz)؟
  3. آیا دامنه معتبر است؟ چگونه با برند آنها مطابقت دارد؟

هرچه اطلاعات بیشتری از سئو دامنه رقبای خود به دست آورید، تصمیمات بهتری در مورد نام دامنه ای که برای خرید انتخاب می کنید، بگیرید.

 

اگر نمی‌خواهید به تنهایی با مشکل بررسی معیارهای رقبا روبرو شوید، پلتفرم‌هایی مانند Moz.com می‌توانند تجزیه و تحلیل جامعی ارائه دهند که دامنه‌ها را بر اساس کلمات کلیدی، هرزنامه‌ها و موارد دیگر رتبه‌بندی می‌کند. اگر تعداد رقبای زیادی دارید که می توانید از بین ببرید، این مکان خوبی برای شروع است.

چگونه سئوی نام دامنه خود را بهبود بخشیم

درک عناصری که وضعیت سئوی دامنه شما را بهبود می بخشد به شما کمک می کند تا یک استراتژی برنده بسازید. هنگامی که یک نام دامنه را خریداری کردید، می خواهید به طور مداوم عوامل خود را برای بهینه سازی موتور جستجو بهبود بخشید.

 

بهترین راه برای بهبود سئوی نام دامنه خریداری شده، تمرکز بر ایجاد ارزش، ایجاد بک لینک و ایجاد تجربیات مثبت با برندسازی خوب است.

 

محتوای ارزشمند ایجاد کنید

محتوا یکی از ارزشمندترین چیزهایی است که می توانید در یک دامنه منتشر کنید. محتوای بسیار تحقیق شده و آموزنده یک روش عالی برای افزایش قدرت شما در بازار است و به افزایش ترافیک وب شما کمک می کند.

 

با ایجاد صفحات وب، صفحات فرود و صفحات وبلاگ سازگار با سئو شروع کنید. مطمئن شوید که در هر نوشته‌ای که تولید می‌کنید، ارزش اضافه کنید و هرگز برای سرعت بخشیدن به تولید محتوای خود به تکنیک‌های سرقت ادبی یا کلاه سیاه اعتماد نکنید.

 

نمونه های دیگری از محتوایی که می توانید در دامنه های خود منتشر کنید عبارتند از:

 

  • فهرست ها
  • چگونه
  • فیلم های
  • مطالعات موردی
  • کاغذهای سفید
  • اینفوگرافیک
  • گزارش های سالانه
  • جمع بندی آماری

 

این محتوا نه تنها ارزش سئوی همیشه سبز را برای دامنه شما فراهم می کند، بلکه پتانسیل ایجاد بک لینک های ارگانیک را نیز دارد.

 

منبع بک لینک دامنه

بک لینک ها هایپرلینک های شخص ثالثی هستند که از طریق وب سایت های ثانویه به دامنه شما متصل می شوند. اینها به دو دلیل مهم هستند: آنها ترافیک را از یک سایت به سایت دیگر (مال شما) هدایت می کنند و به اثبات ارتباط و اعتبار برند شما در بین سایر رقبا کمک می کنند. بر اساس یک مطالعه اخیر، 91٪ از صفحات آنلاین بدون بک لینک دامنه، ترافیک جستجوی ارگانیک صفر دریافت می کنند.

 

بهترین راه برای منبع بک لینک برای دامنه خود، تبدیل شدن به یک مرجع در جایگاه خود است. یکی از کارآمدترین راه‌ها برای انجام این کار، ایجاد محتوای عملی و کپی خوب نوشته شده است. همچنین می‌توانید با مارک‌ها یا وب‌سایت‌های دیگری تماس بگیرید که ممکن است علاقه‌مند به همکاری با شما یا ایجاد جمع‌بندی یا محتوای وابسته برای جلب علاقه باشند.

 

توجه داشته باشید که بک لینک های انبوه از یک وب سایت تنها توسط الگوریتم جستجوی گوگل نادیده گرفته می شوند. بهتر است تا حد امکان به پیوندهای ارگانیک تکیه کنید – و نه استراتژی های کلاه سیاه یا پولی.

 

برندسازی نام دامنه را ارتقا دهید

نام دامنه شما فقط یک متن روی صفحه نیست، بلکه به بازدیدکنندگان این امکان را می دهد که شما را ببینند که چه کسی هستید و چه می کنید. سئوی دامنه تا حد زیادی بر اساس سیگنال های کاربر است، به این معنی که هر چه دامنه شما مثبت تر به بازدیدکنندگان ارائه شود، عملکرد آنلاین بهتری خواهد داشت.

از نام دامنه خود استفاده کنید تا به کاربران مزه برند خود، از جمله صدا و لحن آن را بدهید. دامنه‌هایی که بیشتر از کلمات کلیدی بر برندسازی متمرکز هستند، معمولاً به عنوان «دامنه‌های برندسازی» شناخته می‌شوند، اگرچه همه دامنه‌های ثبت‌شده باید سعی کنند هر دو عنصر را به اندازه کافی ترکیب کنند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *