تکروی اساتید مانع تعالی علمی می شود و ما را به درخشش بین المللی نخواهد رساند
معاون آموزشی وزارت بهداشت زمانی میتوانیم برای سایر جوامع الهامبخش باشیم که موسسات و دانشگاههای ما آرمان داشته باشند ، گفت: این نگاه که هر استادی هر کار علمی و تحقیقی را به میل خود انجام دهد، یا تلاش کند تا زیرساخت هر رشته ای را که دوست داشته باشد، فراهم کند مانع تعالی علمی شده و ما را به درخشش بین المللی نخواهد رساند.
دکتر علی اکبرحق دوست در دیدار با برخی مسئولین حوزه آموزش وزارت بهداشت و مسئولین برخی دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در کلان منطقه آمایشی۱۰ تاکید کرد: از همکاران ارجمند در دانشگاه های کشور که تولیدات علمی، مقالات و ایده هایی را در کشور خلق کردند تا وزارت بهداشت بتواند مسیر و نقشه راه تعالی را بیافریند، تشکر می کنم. در نتیجه همه این اقدامات توانستیم سازه ای منسجم را بوجود آوریم که خوشبختانه ارتباط فعال با معاونت تحقیقات و فناوری برقرار کرده ایم و میمنت این همگرایی در سطح وزارت، سبب شده تا رقابت بین حوزههای آموزش و پژوهش در دانشگاه ها به رفاقت تبدیل شود که جای شکرگزاری دارد که باید از فرصت ها استفاده نماییم.
وی افزود: هم زبانی خیلی خوبی نیز بین وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفت که ماحاصل همه این تلاشها، تفکرات، فضا سازی ها و گفتمان سازی ها در قالب کتاب ها متبلور شد و تمام تلاش ما برای آیندگان در وزارتخانه و دانشگاه ها این بوده است که اجماع سازی کنیم و با مشارکت جمعی این کار پیش برود تا بقا حداکثری داشته باشد و طبیعی است که اگر بخواهیم در این مسیر با حداکثر راندمان کار کنیم، باید حرکت های فردی را به حداقل برسانیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در دانشگاهی که هر استادی هر کار علمی و تحقیقی را به میل خود انجام دهد، یا تلاش می کند تا زیرساخت هر رشته ای را که دوست داشته باشد، فراهم کند و از طرف دانشگاه امر و نهی را مبنی بر درست بودن یا غلط بودن مسیر دریافت نمی کند، این نگاه مانع تعالی علمی شده و ما را به درخشش بین المللی نخواهد رساند. زمانی میتوانیم برای سایر جوامع الهامبخش باشیم که موسسات و دانشگاههای ما آرمان داشته باشند . این افراد نیستند که هدایتگر هستند بلکه سیستم ها و گروه ها هستند که افراد را هدایت می کند.
دکتر حق دوست ادامه داد: ما در اسناد گذشته حرفهای خوبی زده ایم ولی عملیاتی نشد و باید این حرف های خوب را نوشت و در ثبت مستندات تلاش نمود و اما بعد از آن باید خوب عمل کردن را نیز تمرین کنیم. خوشبختانه در حوزه مرجعیت علمی وارد فاز عملیاتی شده ایم و امیدوارم با اجرای تفاهم نامه ها با عزمی جزم تر، محکم تر و با مسیر روشن تر و گسیل امکانات و تجهیزات به سمت اولویت ها بهتر از گذشته شود.
وی تاکید کرد: آرمان های مترقی، الهام بخشی به جهان، هدایت و نجات جامعه بشریت و کل حیات به سمت زندگی بهتر، حتما نیاز به نقشه راه دارد که حداقل نسخه اولیه آن آماده شده است .در داخل مستندات مرجعیت فعلی روش هایی برای پالایش، ویرایش و به روز رسانی دیده شده است؛ اما داشتن نقشه راه از بی نقشه بودن بهتر است و هرچند تلاش شده تا این سند مرجعیت علمی فعلی به بهترین شکل ممکن تنظیم شود تا منشاء خیر برای همگان باشد.
دکتر شهرام یزدانی معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی نیز به بیان گزارش از اقداماتی که تاکنون برای حرکت به سمت مرجعیت علمی طی شده پرداختند. ایشان اشاره کرد: ” یکی از بسته های تحول آموزش که از فروردین ۱۳۹۴ ابلاغ گردید، به موضوع مرجعیت علمی اختصاص یافت که اقدامات متعددی آغاز شد ولی درنهایت وزارت بهداشت از شهریور ۱۳۹۷ بحث تمهید مرجعیت علمی را به مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی واگذار کرد و از آن موقع در قالب یک کلان پروژهف اقداماتی برنامه ریزی گردید و از تمام تجربیات دانشگاه ها در این مسیر استفاده شد.
وی اظهار کرد: رسیدن بر یک مفهوم مشترک واژگانی قدم اول بود که بر اساس دیدگاه ها و نظریات مختلف بر موضوع مرجعیت مثل مباحث لیگ جهانی دانش، رقابت و رقابت پذیری، رویکردهای فرآیندی، بحث سازه ای که مرجعیت را در لایه های مختلف از مرجعیت فلسفی تا مرجعیت عملیاتی می تواند گستره پیدا کند و حاصل این کار کتاب تعریف واژگان مرجعیت علمی بود. سپس به گفتمان های مرجعیت توجه شد که در سخنان مقام معظم رهبری نیز انعکاس یافته بود و تلاش کردیم با تولید مدیاهای متعدد و دانشنامه نصر در مرجعیت علمی، کتب و سخنرانی های متعدد و مقالاتی که در این زمینه چاپ کرده ایم به شفاف شدن این گفتمان ها کمک کنیم.
یزدانی افزود :تحلیل گفتمانی هم انجام شد که نشان داد بحث مرجعیت علمی در کلان معاصر توسعه کشور در چه جایی قرار دارد. پروژه های متعددی هم بر مزیت رقابتی دانشگاه ها صورت گرفت از جمله در سطح دپارتمان ها و گروه های آموزشی دانشگاه های کشور مزیت رقابتی شناسایی و شفاف سازی شد. از این منظر قدرت علمی و رقابت پذیری دانشگاهها تحلیل شده و در سطح تیم هایی که در دانشگاه ها کار می کنند و طرح سایول را انجام دادیم که منتشر شد. ارزیابی درونی دانشگاه ها نیز انجام شد و بر اساس یک ابزار سازی کیفی و تعامل با دانشگاه ها اطلاعات جمع آوری شد. همچنین با توجه به اولویت های ملی، حوزههای بالقوه تمایز دانشگاه ها شناسایی و در کتابی منتشر شد سپس کتاب های قرمز، زرد و سبز دانشگاه ها منتشرشد که نقشه راهبردی هر دانشگاه به تفکیک اعلام شده است”.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، وی ادامه داد: از مجموع ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی که توانستیم تحلیل داشته باشیم، وضعیت ۵۶ دانشگاه در حوزههای مختلف به طور کامل تحلیل شده است(کتب قرمز)، در ۵۵ دانشگاه تصمیمات در شورای دانشگاه یا هیات رئیسه مصوب شده است(کتب زرد)، در ۵۰ دانشگاه به برنامه های لازم دست یافتهایم (کتاب های سبز). در حال حاضر۴۶ دانشگاه در قالب گرنت هایی که بطور اختصاصی برای مرجعیت علمی دریافت کرده اند به سمت برنامه راهبردی در حال حرکت هستند. علاوه بر اینها، بیش از ۲۰۰ گرنت برای موضوعاتی که دانشگاه ها ضرورت آن را برای مرجعیت علمی تشخیص می دادند، اختصاص یافته است.
دکتر یزدانی سپس به بحث قطب های علمی اشاره کرد و افزود: مراکزی که الان شناسایی شده اند قرار است با برنامه ها به قطب های علمی تبدیل شوند؛ لذا بر اساس برنامه راهبردی تدوین شده در مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی و تفاهمنامههای فی مابین وزارت بهداشت با دانشگاهها، حمایتهای لازم در این راستا انجام خواهد شد.
منبع:ایسنا