جزئیات ارتقای «سواد دیجیتالی» در دوره ابتدایی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش از اجرای گام اول طرح ارتقای مهارت برنامهنویسی و سواد دیجیتالی دانشآموزان و معلمان دوره ابتدایی در پنج درصد مدارس خبر داد و گفت: باید خود را برای پساکرونا آماده کنیم و برنامهای داشته باشیم تا از تلفیق ظرفیتهای فناوری و آموزشهای حضوری به نحو موثری بهرهمند شویم.
به گزارش ایسنا، رضوان حکیمزاده در مراسم افتتاحیه و تبیین طرح ارتقای مهارت برنامهنویسی و سواد دیجیتالی دانشآموزان و معلمان دوره ابتدایی، با بیان اینکه دوره ابتدایی، بنیاد و اساس تعلیم و تربیت است گفت: این معاونت در راستای دوران پساکرونا و همگام با رویکردهای تعلیم و تربیت در استفاده موثر و صحیح از ظرفیت فناوری و فضای مجازی و بر اساس راهکار ۱۷-۳ سندتحول بنیادین مبتنی بر اصلاح و بهروزآوری روشهای تعلیم و تربیت طرح تحولی «ارتقای مهارت برنامهنویسی و سواد دیجیتالی دانشآموزان و معلمان دوره ابتدایی» را طراحی کرده است.
وی افزود: در گام اول پنج درصد مدارس را تحت پوشش این طرح میبریم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به بیانات رهبری پیرامون ضرورت عبور از مرزهای کنونی دانش و همچنین اسناد تحولی بالادستی گفت: ما مطالعاتی را در زمینه برنامه های دوره ابتدایی انجام دادیم.همچنین با توجه به تجربه دوساله از آموزش در بستر فناوری طرح تحولی، مطالعات بسیاری انجام و در نهایت طرح مذکور را تنظیم کردیم که اولین برنامه تحولی در این دولت است.
حکیمزاده افزود: این کار با مشارکت بخشهای بیرونی انجام و از شرکتهایی که در این زمینه کار کرده بودند دعوت و ظرفیتها را در استانها شناسایی کردهایم.
وی به تبیین چرایی و اهمیت اجرای این طرح پرداخت و گفت: طی دوسال گذشته شرایطی را تجربه کردیم که دلیل شیوع کرونا، فضای مجازی به نوعی بر نظامهای آموزشی تحمیل شد و یک انتخاب نبود، اما این اجبار به ما نشان داد که اگر برنامهریزی کنیم میتوانیم از بستر فناوری برای غنیسازی یادگیری و تنوعبخشی به محیطهای یادگیری استفاده موثری داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش تاکید کرد که باید خود را برای پساکرونا آماده کنیم. باید در پساکرونا با استفاده از تجارب دوسال گذشته آموزش در بستر فناوری و با درک اهمیت آموزش حضوری و نقش بیبدیل معلم که هیچ فناوری جای آن را نخواهد گرفت، برنامهای داشته باشیم تا از تلفیق ظرفیتهای فناوری و آموزشهای حضوری به نحو موثری بهرهمند شویم.
حکیمزاده با بیان اینکه مطالعات تطبیقی در حیطه برنامههای دوره ابتدایی انجام دادهایم گفت: بر اساس این مطالعات دریافتیم که بسیاری از کشورهای دنیا، مهارتهای برنامهنویسی و سواد دیجیتال را از سنین پیشدبستانی آغاز کردهاند و زمینهای برای ورود دانشآموزان به این عرصه است. سهم بزرگی از برنامههای تحولی تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی مرتبط با این آموزشها بوده است.
وی افزود: ما به شکل تکبعدی تجاربی را در کشور داریم؛ تکبعدی یعنی بدون نگاه جامع و درنظر گرفتن ابعاد متعدد این حوزه، فقط روی مهارتهای فنی یعنی کدنویسی کار کنیم، در حالی که اگر از زاویه تعلیم و تربیت بنگریم این یک بسته شامل سواد دیجیتال، طراحی شبکه، مهارت تفکر محاسباتی و یادگیری الگوریتم ها است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به نتایج مطالعهای که در ۲۲ کشور جهان انجام شده است گفت: بر مبنای این مطالعات علت اینکه چرا این آموزشها از دوره ابتدایی شروع میشود این است که دانش آموزان برای اینکه بتوانند تولیدکننده خلاق باشند لازم است مهارتها را از دوره کودکی در آنها رشد دهیم. اگر زمان بگذرد ممکن است دانشآموزان ما به مصرفکنندگان هوشمند فناوری تبدیل شوند اما به تولیدکنندگان در عرصه فناوری تبدیل نخواهند شد. اگر قرار باشد تولید کننده مطرح و خلاق داشته باشیم چارهای نداریم جز آنکه از دوره ابتدایی شروع کنیم.
حکیمزاده افزود: همچنین یک فراتحلیل انجام شده است که نشان میدهد این مهارتها پنج منفعت عمده برای آموزش از سنین پایین کودکی دارد؛ نخست اینکه کدنویسی و برنامهنویسی یک نوع سواد در این عصر است. دوم اینکه مشاغل آینده مبتنی بر فضای دیجیتال هستند و اگر بخواهیم دانشآموزان را آماده کنیم که به صورت مستقل برای خود خلق فرصتهای شغلی داشته باشند باید این آگاهی را داشته باشیم که دنیای آینده، دنیای دیجیتال است و باید این مهارتها را فرابگیرند.
وی ادامه داد: سوم آنکه در تقویت مهارت های حل مسئله در کودکان موثر است و کمک میکند تا شکست ها را تحمل کنند و پشتکارشان ارتقاء یابد. همچنین میتواند مهارت های دیگر از جمله مهارتهای زبانی را بسط و توسعه دهد. هدف ما این است که این آموزشها در بسترهای متناسب با اقتضائات دوره کودکی انجام و دانش آموزان ما را جذب کنند تا با اشتیاق شرکت کنند.
منبع: ايسنا