اخبار 31

جهانگیری:باید به یادگیری الکترونیکی به عنوان یک پارادایم جدید در آموزش عالی موضوعیت داد

جهانگیری:باید به یادگیری الکترونیکی به عنوان یک پارادایم جدید در آموزش عالی موضوعیت داد

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری برای ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها و سایر الزامات فناورانه، آموزشی، فرهنگی و اقتصادی، گفت: اگر امروز مدارس و دانشگاه‌های ما در این وضعیت کرونایی تعطیل نشده و نمی‌شوند، به اعتبار این دستاورد بزرگ علمی یعنی آموزش مجازی و سیستم یادگیری الکترونیکی است.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه چهاردهمین کنفرانس ملی و هشتمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاد دهی الکترونیکی ایران، در سخنانی که به صورت پیام ویدیوئی پخش شد،‌ ضمن تبریک برگزاری این همایش به همه سیاست‌گذاران، دست اندرکاران و مشارکت کنندگان،‌ تصریح کرد: آموزش در هر دو وجه یادگیری و یاددهی، به معیارها و سطوح جدیدی از رویکردهای نظری و تجارب عملی در جهان و ایران رسیده است که باید به شناخت، تبیین و تدوین آنها اهتمام ورزید.

وی با اشاره به مواجهه جهان و جامعه با شیوع بیماری نوظهور و عالم‌گیر کرونا، اظهار داشت: تحولات پرشتاب فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT) و الزامات توسعه همه جانبه، ‌موزون، متوازن و پایدار ما را موظف به نواندیشی و نوآوری در امر آموزش و آموزش عالی می‌کند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ویروس کوچک کرونا سبب شده است تا به ناگهان شرایطی ایجاد شود که مدرسه و دانشگاه صورتی جدید بیابد و مرکزیت خانه در آموزش موضوعیت پیدا کند، گفت: نهادهای علمی و تخصصی و استادان و محققان برجسته باید برای دولت، برای جامعه و برای همه ذی‌نفعان حوزه‌های یادگیری و یاددهی چاره‌اندیشی کنند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم که در میانة این وضعیت پر از سوال، مسائل و راهکارهای اثر بخشی و کیفیت بخشی به آموزش های الکترونیکی و تبیین تجربیات موفق دانشگاهی و دستاوردهای علمی و پژوهشی نظام جدید و فراگیر، یادگیری و یاددهی مجازی موضوع کار این همایش ملی و بین‌المللی قرار گرفته است.

وی با ستایش از همت جناب آقای دکترکمال خرازی به عنوان رییس کنفرانس و اندیشمندان و دانشمندان برجسته‌ای که به ضرورت و آثار توسعه آموزش‌های گریزناپذیر مجازی در سطوح ملی و جهانی پرداخته اند، گفت: باید به طور ویژه قدردانی کنم از موسسه آموزش عالی مهر البرز که به عنوان نخستین موسسه آموزش عالی غیردولتی کشور میدان‌دار برگزاری این کار شده است.

جهانگیری از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواست تا سیاست درستی که در دوران کرونایی برای آموزش مجازی اتخاذ شد، در دوران پسا کرونا نیز ادامه دهد و افزود : باید به یادگیری الکترونیکی به عنوان یک پارادایم جدید در آموزش عالی موضوعیت داد و نسبت به نهادی کردن آن و انجام حمایت‌های قانونی و رسمی در زمینه مشارکت بخش‌های غیردولتی اقدامات ویژه را به انجام رساند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: اکنون دولت بیش از هر زمان به مشارکت و همکاری بخش‌های عمومی و خصوصی، نهادهای مدنی و حرفه‌ای و تخصصی، استادان و معلمان متعهد و مسئول برای توسعه آموزش عالی نیازمند است .

وی با بیان اینکه امروز سرمایه گذاری در امر آموزش لازمه توسعه علمی کشور و توسعه علمی، مقدمه تحقق توسعه همه جانبه ایران است، گفت: پیشبرد برنامه های آموزش عالی برای همه یک مسئولیت ملی و همگانی است. من از همه علاقه مندان به پیشرفت ایران می خواهم که حتی در این شرایط دشوار دولت را بیش از گذشته در انجام این مسئولیت ملی همراهی کنند.

جهانگیری با درخواست از دست اندرکاران حوزه آموزش و آموزش عالی برای به رسمیت شناختن تحولات نوین متکی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات؛‌ بر کوشش به منظور بهره مندی عموم ذی نفعان از زیرساخت ها و سازوکارهای جدید آموزش بیش از گذشته تاکید کرد.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری این نکته که باید شرایط و امکانات لازم را برای بهبود کیفیت و اثربخشی این رویکرد آموزشی فراهم ساخت،‌ گفت: به تجربه بخش غیردولتی در کنار تجارب ارزشمند دانشگاه‌های پیشران دولتی باید در این مسیر توجه کرد و برای پیشبرد برنامه‌های نوآورانه و کارآفرینانه آنان در نظام اداری و حقوقی دولت گام‌های جدیدی برداشت.

وی در پایان این سخنرانی گفت: از همه شرکت کنندگان در این رویداد مهم علمی و کنفرانس بین‌المللی انتظار دارم که در پایان کنفرانس با ارائه نظرها و پیشنهادهای عملی خود دولت را همراهی کنند. من هم وظیفه خود می دانم که پیگیری آن را به انجام برسانم.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *