اخبار

حذف مدارس نمونه دولتی متوسطه اول در مناطق برخوردار مشهد

حذف مدارس نمونه دولتی متوسطه اول در مناطق برخوردار مشهد

ایسنا/خراسان رضوی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه رویکرد وزارت آموزش‌وپرورش، کاهش مدارس نمونه دولتی است، گفت: در مناطق برخوردار مشهد، مدارس نمونه دولتی برای متوسطه اول وجود ندارد و این مدارس به صورت عادی یا هیأت‌امنایی، فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

رضا صابری تولایی در گفت‌وگو با ایسنا و درخصوص پذیرش در مدارس نمونه دولتی، اظهار کرد: برای ورود به مدارس نمونه دولتی در مقطع متوسطه اول از چهارسال گذشته تاکنون، طبق مصوبه ۹۵۲ شورای عالی آموزش‌وپرورش، آزمونی برگزار نمی‌شود. برای ورود به متوسطه دوم نظری، به صورت برگزاری آزمون استانی و متناسب با نیاز این مدارس، انجام می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی ادامه داد: در مناطق برخوردار مشهد، مدارس نمونه دولتی برای متوسطه اول وجود ندارد و این مدارس به صورت عادی یا هیأت‌امنایی، فعالیت خود را ادامه می‌دهند. در مناطق کم‌برخوردار و شهرستان‌ها، الگویی وجود دارد که امتیازاتی مثل جشنواره جابربن ‌حیان، کسب مقام‌های قرآنی، مدال مسابقات ورزشی و دیگر شاخص‌هایی از این نوع به علاوه سوابق تحصیلی، درنظر گرفته شده و هرکس بالاترین امتیاز را داشت، درمدارس نمونه پذیرفته‌می‌شود. فلسفه مدارس نمونه‌دولتی، جذب دانش‌آموزان مستعد مناطق محروم است.

صابری خاطرنشان‌کرد: مناطق کم‌برخوردار به مناطقی گفته می‌شود که بیشتر دانش‌آموزان در بافت روستایی زندگی می‌کنند؛ برای مثال صالح‌آباد، کدکن، جلگه‌رخ و … را می‌توان نام برد. حدود ۴۰ منطقه از ۴۷ منطقه ما در شهرستان‌ها، غیر از مشهد، مشمول مناطق کم‌برخوردار هستند که عمدتا دانش‌اموزانشان را از مناطق روستایی یا حاشیه شهر خود، جذب می‌کنند.

وی تشریح کرد: برای ورود به مدارس تیزهوشان هم در متوسطه اول و هم در متوسطه دوم، آزمون برگزار می‌شود و دانش‌آموزانی که بالاترین نمره علمی را کسب کنند، پذیرفته خواهند شد. این آزمون به صورت سراسری برگزار می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی افزود: بیش از ۴۰ مدرسه تیزهوشان در متوسطه اول و دوم و حدود ۸۰  مدرسه نمونه دولتی نیز در این مقاطع در سطح استان داریم.

وی اظهارکرد: رویکرد وزارت آموزش‌وپرورش، کاهش مدارس نمونه‌دولتی است و به طور کلی هرساله پذیرش این مدارس کمتر می‌شود، اما در مدارس استعدادهای درخشان، تغییری در پذیرش نسبت به سنوات گذشته نداشتیم.

صابری ادامه داد: یکی از سیاست‌های وزارت آموزش‌وپرورش این است که تنوع مدارس باعث شده عدالت آموزشی آن‌طور که باید صورت نگیرد. ما ۲۹ نوع مدرسه در سطح کشور داریم و این تنوع مدارس با روح عدالت آموزشی در تناقض است؛ بنابراین ما باید همه‌ بستر آموزش را برای تمامی دانش‌آموزانی که در سرتاسر استان و کشور هستند، فراهم کنیم. در مدارس استعدادهای درخشان شرایط متفاوت است؛ زیرا تعدادی دانش‌آموز هستند که از نبوغ و استعداد بالایی برخوردارند و نیازمند قرارگیری در کانون توجه آموزش‌وپروش هستند تا استعدادهای آن‌ها شکوفا شود. دولت موظف است بستر شکوفایی این حدود ۴درصد از دانش‌آموزانی که دارای هوش و استعداد بالایی هستند را فراهم کند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی درباره چگونگی ارزیابی امتیازات و سوابق تحصیلی دانش‌آموزان برای ورود به این مدارس تشریح‌کرد: سوابق تحصیلی برای ورود به متوسطه اول که مبنای آن توصیفی است، یکی از ملاک‌های پذیرش است که دانش‌آموز باید تمامی دروس خود را در پایه‌های پنجم و ششم “خیلی خوب” کسب کند. علاوه‌بر آن سایر شاخص‌ها مثل تقدیرنامه‌ها و امتیازات در مسابقات ورزشی و فرهنگی هنری، حفظ قرآن، اختراعات، تالیف کتاب و… نیز در این پذیرش تاثیرگذار هستند. طبیعی است که همه دانش‌آموزان نمی‌توانند امتیازات برابر کسب کنند و آن نفراتی که امتیازات بیشتری داشته‌باشند، پذیرفته‌ می‌شوند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *