حذف ۷۰ میلیون مراجعه با اجرای طرح «۳۰۷۰» در سازمان تامین اجتماعی
ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی گفت: با اجرای طرح تحول دیجیتالی سازمان تأمین اجتماعی به نام طرح «۳۰۷۰»، ٣٠ خدمت حضوری سازمان به صورت غیرحضوری ارائه می شود تا ٧٠ میلیون مراجعه از ٩۶ میلیون مراجعه به واحدهای اجرایی سازمان در کشور حذف شود.
سید محسن نظام خیرآبادی امروز در نشست خبری، ضمن بیان این مطلب و با اشاره به اینکه سازمان در مرحله مهم و تاریخی بلوغ در دنیای خدمات الکترونیکی است، اظهار کرد: تا کنون ٢٣ خدمت از ٣٠ خدمت رونمایی و اجرایی شده است که علیرغم مشکلات متعدد سازمان در زمینههای زیرساختی که بیشتر در حوزه بسترهای سخت افزاری و اینترنتی است، سازمان به اجرای آن همت گمارده است که به مرور مشکلات نیز در حال برطرف شدن هستند.
وی ادامه داد: بسیاری از خدمات در سامانه خدمات غیر حضوری از مدتها قبل، از جمله مشاهده سوابق، درخواست بازرسی از کارگاه، مشاهده حقوق و دستمزد مبنای کسر حق بیمه، مشاهده عنوان شغلی و همچنین ٢٣ خدمت غیرحضوری از ۳۰ خدمت طرح ۳۰۷۰ تا کنون اجرایی شده است.
مدیر کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی گفت: برای اخذ خدمات غیر حضوری سازمان تأمین اجتماعی ، بیمه شدگان، کارفرمایان و مستمری بگیران میبایستی به سامانه خدمات غیر حضوری سازمان تأمین اجتماعی به آدرس es.tamin.ir مراجعه و با شماره تلفن همراه به مالکیت خودشان ثبت نام نموده و از خدمات بهرهمند شوند.
نظام پس از معرفی جزئیات طرح نسخه الکترونیکی و توقف صدور دفترچههای درمانی توسط مدیر درمان تأمین اجتماعی استان، گفت: یکی از مهمترین اقدامات سازمان حذف دفترچههای درمانی است که تنها در این حوزه در سال ۹۸ مبلغ ۱۰۳ میلیارد ریال و در سال جاری تا کنون ۸۶ میلیارد ریال هزینه شده است.
مدیر کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: ۴۶ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۰۱ نفری نفری استان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند.
وی ادامه داد: این میزان پوشش برای جمعیت شهری ۶۷ درصد است. بر این اساس تعداد بیمه شدگان تأمین اجتماعی در استان ۹۲۷ هزار و ۳۹۸ نفر است که با احتساب افراد تبعی یا افراد تحت تکفل آنها، جمعیت بیمهشدگان دو میلیون و ۴۸۲ هزار و ۴۳۸ نفر میشود.
مدیر کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی گفت: تعداد مستمریبگیران نیز ۲۴۹ هزار و ۸۹۷ نفر هستند که با احتساب افراد تبعی یا تحت تکفل آنها جمعیت این افراد به ۴۳۲ هزار و ۵۳۱ نفر نفر بالغ میشود و در مجموع تعداد دو میلیون و ۹۱۴ هزار و ۹۶۹ نفر نفر تحت پوشش سازمان در استان هستند .
نظام در رابطه با هزینه های صورت گرفته در حوزه تعهدات سازمان در استان افزود: در ٩ماهه اول سال ۹۹ مبلغی بیش از ۳۱۰۰ میلیارد ریال مقرری بیمه بیکاری پرداخت شده است. همچنین جمع هزینهها و مبالغ پرداختی کمکهای کوتاه مدت سازمان تامین اجتماعی در ۹ ماهه اول سال جاری شامل کمک هزینه بارداری، اروتز و پروتز، هدیه ازدواج، هزینه سفر بیمار و همراه، کمک هزینه کفن و دفن، غرامت نقص عضو، غرامت دستمزد حوادث ناشی از کار بالغ بر ۸۳۵ میلیارد ریال بوده است.
وی عنوان کرد: هزینه حقوق مستمری بگیران تأمین اجتماعی در استان در ۹ ماهه اول سال مبلغی بیش از ۶۸ هزار و ۶۷۵ میلیارد ریال و کل هزینههای سازمان تأمین اجتماعی در استان از جمله کمکهای بلند مدت و کوتاه مدت و درمان مستقیم و غیر مستقیم بالغ بر ۸۱ هزار و ۶۳۱ میلیارد ریال است.
داستانی، مدیر درمان تأمین اجتماعی استان نیز در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده در این سازمان بیان کرد: با بازسازیای که در دندانپزشکی بیمارستان ۱۷ شهریور انجام شده و همچنین با اقداماتی در سایر مراکزمان ۵۰ درصد به ظرفیت دندانپزشکی مشهد اضافه خواهیم کرد و تحول بزرگی رقم خواهد خورد. همچنین پروژه حساس ایجاد آنژیوگرافی و عمل قلب باز در بیمارستان فارابی آغاز شده و امدواریم سال آینده موفق به بهرهبرداری شویم.
وی ادامه داد: ما در مراکز ملکی یا مراکز درمان مستقیم در سال ۹۵ دفترچه را حذف کردیم و نسخهنویسی الکترونیکی آغاز شد. مراکز ملکی در استان ما شامل سه بیمارستان و ۱۶ درمانگاه و پلیکلینیک است. در این راستا در خراسان رضوی سالانه حدود سه میلیون نسخه الکترونیک تولید میشود.
داستانی ادامه داد: در سال ۹۴ طرح حذف دفترچه و تولید نسخه الکترونیک در یزد به صورت آزمایشی شروع شده و در سال ۹۷ به کلیه استانهای کشور تکلیف شده و در سال ۹۹ وارد فاز اجرایی خودش شده است.در مراکز غیر ملکی از سال ۹۷ نسخه الکترونیک در استان ایجاد و سال ۹۸ نزدیک به یک میلیون نسخه الکترونیک تولید شد که در ۹ ماهه ابتدای امسال به یک میلیون و ۱۰۰ هزار رسیده و یک جهش خوب بوده است.
مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: از ابتدای اسفند دفترچه کاغذی تامین اجتماعی حذف میشود، اما دفترچههایی که قبلا صادر شده اجازه استفاده تا برگ آخر را دارند. دریافت خدمات نیز هیچ فرقی نخواهد کرد. فرد بیمه شده با کدملی و مدرک شناسایی ترجیحا کارت ملی یا شناسنامه به دکتر مراجعه میکند، در آنجا استحقاقسنجی انجام میشود که البته خود بیمه شده هم میتواند آن را انجام دهد. سپس نسخه الکترونیک تولید می شود و با همان کد به داروخانه یا آزمایشگاه مراجعه و خدمات را دریافت میکنند.
انتهای پیام
منبع:ایسنا