خراسان رضوی باید پایلوت مشاغل خانگی در کشور شود
ایسنا/خراسان رضوی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: باید به سمت ایجاد مشاغل خانگی در شرایط سخت اقتصادی برای فارغ التحصیلان بیکار به خصوص فارغ التحصیلان زن که در خانه هستند گام برداشته و آنها را به عناصر فعال بدل سازیم.
علی اوسط هاشمی در نشست مشترک معاون وزیر، رئیس و مدیران سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با مسئولان و مدیران بنگاههای اقتصادی خراسان رضوی اظهار کرد: تردیدی وجود ندارد که کار با نقشآفرینان مرجع عرصه کسب و کار، تولید و اشتغال معنا پیدا میکند. بر این باوریم که نقش تشکلهای بزرگ برآمده از افکار فعالان اقتصادی است.
وی افزود: به یک معنا میتوان گفت تشکلهایی که امروز از یک ویژگی و موقعیت رفیع برخوردار بوده و دولت و حکومت نیز کاملا پذیرای این نقش است. امروزه توسعه ارتباط با اتاق بازرگانی در سطح ملی و استانها از سوی مسئولین و مقامات اجرایی نشان از این پذیرش دارد. اگر به دنبال کار موثر در جامعه هستیم باید نظر و رای کسانی که نقش اصلی را بر عهده دارند در نظر گرفت. از سوی دیگر بر این باور هستیم که کار بدون شناخت و تخصص هم انجام نخواهد شد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بیان کرد: جای خوشحالی است که اتاق بازرگانی مشهد برای رسیدن به اهدافش به کمیسیونهای مختلف اندیشیده است. مرکز پژوهش اتاق بازرگانی مشهد یک معین برای سازمان آموزش فنی و حرفهای است. اساس برنامههای سازمان فنی و حرفهای بر پایه تفکر و آیندهنگری شماست. از چگونگی ترسیم، نقشهای است که شما ایجاد کردهاید. ترسیم نقشه راه کشور در بخشهای صنعت، کشاورزی و معدن بسیار مهم بوده و به توانامحوری معنا میدهد.
وی ادامه داد: اگر مهارت کافی در بازار وجود نداشته و از طرفی فارغالتحصیلان نیز بیکار هستند، این وضعیت مبین آن است که تقاضای بازار نتوانسته است در نظام آموزشی و مهارت جا باز کرده و درکشور صرفا بر اساس برنامه خود تولید نیرو کردهایم. باید از نقش عرضه محوری فاصله گرفته و به سمت تقاضا محوری در بازار حرکت کنیم.
هاشمی تصریح کرد: اتاق بازرگانی مشهد با تمام تشکلها در بازار و صنعت در ارتباط است. همچنین اتاق مشهد محل اجماع نخبگان در حوزه تولید، اشتغال، کار و آموزش است و محل خوبی برای رجوع سازمان آموزش فنی و حرفهای است.
وی افزود: اگر در این دوره 18 ماهه بازار تعطیل شده به این خاطر است که نوع نگاه ما به جذب نیرو متفاوت شده و مولفهها و عناصر دیگری برای جذب نیرو دخالت کرده که ملاحضات حرفهای و فنی را تحت الشعاع خود قرار داده است. تمام واحدها در گذشته موظف بودند نیروی کار خود را بر اساس قانون مشخص معین کنند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: اگر قرار است رابطه اشتغال و تحصیل را تسهیل کنیم نوع موضع فعال درتعامل با دولت و در تعامل با مجلس بسیار موثر است. امروز باید بعد از چهل سال به این نتیجه رسیده باشیم که نظام آموزش فعلی درحوزه آموزش رسمی از مقطع ابتدایی تا آموزش عالی پاسخگوی نیاز جامعه رو به توسعه و ترقی نخواهد بود. باید تغییراتی در نظام آموزشی ایجاد شود.
وی افزود: برای حوزه آموزش فنی و حرفهای مثلت بازار، صنعت و مشتری تعیین کننده و دارای اهمیت است. رضایت مشتری شغل را تثبیت کرده و حرکت به سمت مهارت در تولید محصول با کیفیت را ایجاد میکند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در مورد آینده بازار کار در دنیا گفت: پیش بینی شده تا سال ۲۰۲۲ حدود 133 میلیون شغل در حوزه دیجیتال ایجاد شود. در کشور با کدام زیر ساخت میخواهیم به استقبال این اشتغال جدید حرکت کنیم. باید به سمت مراکز تخصصی روی بیاوریم. البته در این حوزه گامهایی برداشته شده است.
وی توضیح داد: امروز در حوزههای جدید به سمت صنعت گاز، شیلات و روستا و عشایر روی آوردهایم. باید به سمت ایجاد مشاغل خانگی در شرایط سخت اقتصادی برای فارغ التحصیلان بیکار به خصوص فارغ التحصیلان زن که در خانه هستند گام برداشته و آنها را به عناصر فعال بدل سازیم. در توافقنامه امروز با استاندار خراسان رضوی سعی بر این است که استان را پایلوت مشاغل خانگی قرار دهیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در این بخش انتظار است که سرعت را مبنای کار خود قرار داده و از قافله جهانی عقب نمانیم. این سرعت نیازمند اجماع و دانش است. باید در زمینه قابلیتهای خراسان رضوی از جمله خدمات، گردشگری، کشاورزی و… بر اساس نوع نیاز ورود پیدا کنیم.
وی با تاکید بر برنامه اتاق بازرگانی مشهد برای سند توسعه در حوزه قابلیت چهارگانه استان بیان کرد: برنامه اتاق باید مبنای سند راهبری مهارت استان تنظیم گردد. این برنامه باید برگرفته از قابلیتها پتانسیلی در زمینه مرز و جمعیت پذیری، مهمان پذیری و وسعت استان باشد.
هاشمی گفت: کدام عناصر بر هدایت سرمایه انسانی برای توانمندی موثر هستند؟ همواره از سند توسعه صحبت شده است اما از سند توانمندی نیروی انسانی حرفی زده نشده و از صلاحیت حرفهای و سنجش مهارت صحبت به عمل نیامده است. سوالم از سازمان برنامه بودجه این است که آیا عیار ملی در مهارت وجود دارد؟
وی خاطر نشان کرد: ایران از نظر رتبه علمی در دنیا رتبه 41 را داراست اما آیا توانستهایم با این قابلیت در جامعه تحولی ایجاد کنیم یا امروز عزادار بخش قابل توجهی از جمعیت فارغ التحصیل بیکار هستیم. نرخ بیکاری ما در حوزه تحصیلات 119 است و عدم تناسب تحصیلات با تقاضا، نیاز بازار و مهارت 116 است. ما در تولید مقالات علمی در مجلات نقش موثری داریم ولی تولید این مقالات چقدر توانسته در تولید محصولات و تغییرات اثرگذار باشد متاسفانه میان صنعت، دانشگاه و میان صنعت و مهارت رابطه برقرار نشده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور ادامه داد: باید آموزش دوگانه در مشهد مورد توجه قرار گرفته و به این مساله اندیشید که هر مرکز صنعتی یک کارگاه باشد. نیازی به واردات تجهیرات جدید نبوده بلکه در کنار این مراکز باید کار انجام شد.
وی با اشاره به اینکه «خراسان رضوی سکاندار اتاق ایران است»، خاطر نشان کرد: انتظار این است که اتاق مشهد در نشر افکار بلند در حوزه توانمندسازی جامعه پیشرو باشد. بدیهیترین انتظار این است که برای مرکز عالی سنجش مهارت سرمایهگذاری شود. به دو بخش آموزش نیروی فاقد مهارت و آموزش نیرویهای شاغل نیاز داریم. متاسفانه به آموزش نیروی کار توجه نشده است. پیشنهاد میشود تا این مرکز در استان ایجاد شود.
هاشمی عنوان کرد: بیماری کرونا حوزه آموزش را به خصوص در آموزش مجازی متحول کرد. جامعه دانشجو و دانشآموز خود را با آموزش تحول یافته تطیبق داد. قدرت تطبیق در جامعه گاهی جلوتر از ما است. اقبال جامعه از پیشتازی جامعه نسبت به زمان خودش است. در نظام آموزش تطبیق صورت گرفت و باید فرصت جامعه را مورد توجه قرار داد.
منبع:ایسنا