تاریخ انتشار : یکشنبه 21 نوامبر 2021 - 21:58
کد خبر : 111702

خواف، کاخک و بردسکن بیشترین بارندگی شب گذشته را داشتند

خواف، کاخک و بردسکن بیشترین بارندگی شب گذشته را داشتند

عکس آرشیوی است ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: بارندگی‎های شب گذشته کم‌تر از بارندگی‎های قبل بود؛ بیشترین میزان بارندگی 18 میلیمتر مربوط به خواف و سپس کاخک با 17.5 میلیمتر و بردسکن نیز با 17 میلیمتر بوده است. حجت‌علی شایان‌فر در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: تا کنون بر اثر تگرگ

خواف، کاخک و بردسکن بیشترین بارندگی شب گذشته را داشتند
عکس آرشیوی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: بارندگی‎های شب گذشته کم‌تر از بارندگی‎های قبل بود؛ بیشترین میزان بارندگی 18 میلیمتر مربوط به خواف و سپس کاخک با 17.5 میلیمتر و بردسکن نیز با 17 میلیمتر بوده است.

حجت‌علی شایان‌فر در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: تا کنون بر اثر تگرگ و باران شب گذشته خسارت سنگینی گزارش نشده اما در محدوده خلیل‎آباد و بردسکن بر اثر تگرگ خسارت‎هایی به بخش کشاورزی وارد شده است.

وی ادامه داد: قطعا برآورد میزان خسارت توسط کارشناسان بخش کشاورزی به چند روز زمان نیاز دارد، خوشبختانه در سامانه بارشی شب گذشته هیچ گونه تلفات جانی و جراحتی گزارش نشده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در ابتدای این سامانه گزارشی از آبگرفتگی به خصوص در شهرهای جنوبی و خواف و تربت‌حیدریه و بجستان و گناباد داشتیم، که با حضور به موقع نیروها رفع گردید.

وی مطرح کرد: در سامانه بارشی دو روز گذشته خسارت‎هایی به چند واحد مسکونی، بخش کشاورزی، تاسیسات زیربنایی، تاسیسات شهری و راه وارد شد که ارزیابی و پیگیری می‎شود.

شایان‌فر بهار را فصل ناپایداری جوی توصیف و بیان کرد: در این فصل بارش باران رگباری و شدت آن بسیار زیاد است به طوری که در مدتی کوتاه حجم بسیار زیاد آب را در معابر و مسیل‌ها جاری می‌کند که یک رخداد طبیعی حادثه‌ساز است بنابراین مردم باید خیلی دقت کنند تا از بروز حادثه جلوگیری شود.

وی گفت: اگر هر کدام از این سامانه‎ها به خصوص سامانه‌هایی که از بخش‎های جنوبی حرکت می‎کند، مستقر شود میزان آب و رطوبت آن بسیار است، چون در جاهایی که به صورت طوفان تندری و رعد و برق اتفاق می‎افتد حجم بارش در مدت زمان کمی خواهد بود به همین علت نگران این وضعیت هستیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: در این گونه سامانه‎ها همواره نگران اماکن تفرجگاهی هستیم، طی سال‌های گذشته در ایام نوروز اگر تلفاتی هم داشته‎ایم مربوط به این نقاط بوده، اما امسال چون راه ورود تمامی نقاط تفرجگاهی بسته شده و مردم هم رعایت می‎کنند، خسارت‎ها پایین آورده شده است.

وی ادامه داد: به دلیل تجربیاتی که از سال‌های قبل داشته‎ایم بسیاری از مسیل‎های پرخطر از جمله منطقه کلات، نیشابور، بردسکن، خلیل‎آباد و… لایروبی شده که این اقدام کمک بزرگی در رد شدن روان‌آب‌ها بدون برجای گذاشتن خسارت‎های سنگین شده است.

شایان‌فر با بیان اینکه در برخی از نقاط شهری که می‎دانستیم امکان بروز مشکلاتی در زمان بارندگی وجود خواهد داشت تجهیزات، ماشین‎آلات و نیروها مستقر شده‌اند، عنوان کرد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم از این بارندگی‎ها استفاده کنیم.

وی گفت: اکنون بسیاری از سدها و بندها در حال آبگیری هستند، تا بتوانیم فصل خوبی داشته باشیم، اگر چه تا پایان اسفندماه بارندگی‎ها یک درصد و نسبت به بلند مدت بسیار کاهش داشت، اما بارندگی‎های چند روز اخیر موجب گردید وضعیت بهتر و مثبت شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی از شهروندان خواست؛ در زمان بارندگی و به خصوص رعد و برق احتیاط لازم را داشته و از حریم و بستر رودخانه‌ها دور شوند، همچنین دامداران از رفتن به ارتفاعات و حرکت در مسیل رودخانه به جد پرهیز کنند.

وی اظهار کرد: بر اثر بارندگی و سیل سال گذشته خسارت‎های بسیاری در بخش‎های مختلف بر جای گذاشته شد، در بخش مسکن نیز به بیش از سه هزار واحد خسارت وارد شد که تمامی آن‌ها احداث و تمامی تسهیلات تامین گردید، در بخش کشاورزی نیز حدود 58 میلیارد تومان اعتبار به حساب جهاد کشاورزی واریز و به تمامی خسارت دیدگان فروردین‎ماه نیز مطابق دستورالعمل پرداخت شد، در بخش تاسیسات زیربنایی نیز حدود 9 میلیارد تومان برای لایروبی رودخانه‎ها، 23 میلیارد تومان هم در یک مرحله و 34 میلیارد نیز برای زیرساخت‌های بخش کشاورزی توزیع گردید.

شایان‌فر گفت: سال گذشته به رغم تمامی محدودیت‎ها تقریبا کمبود اعتباری نداشتیم، از شهروندان نیز می‌خواهیم به هشدارهای هواشناسی توجه کنند.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها