تاریخ انتشار : شنبه 20 نوامبر 2021 - 21:17
کد خبر : 107921

دالان‌های باریکه تودرتویی به نام سکونتگاه‌های زیرزمینی

دالان‌های باریکه تودرتویی به نام سکونتگاه‌های زیرزمینی

ایسنا/لرستان یک عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور لرستان گفت:‌ ایران یکی از معدود کشورهای دارای سکونتگاه‌های زیرزمینی ‌است. مسلم بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در گذشته‌های دور غارها به تناوب مورد استفاده حیوانات و انسان‌ها قرار می‌گرفتند البته حیوانات به مراتب از آنها بیشتر استفاده می‌کردند. وی ادامه داد: انسان همانگونه که در

دالان‌های باریکه تودرتویی به نام سکونتگاه‌های زیرزمینی

ایسنا/لرستان یک عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور لرستان گفت:‌ ایران یکی از معدود کشورهای دارای سکونتگاه‌های زیرزمینی ‌است.

مسلم بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در گذشته‌های دور غارها به تناوب مورد استفاده حیوانات و انسان‌ها قرار می‌گرفتند البته حیوانات به مراتب از آنها بیشتر استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: انسان همانگونه که در آغاز با دقت در امور طبیعی و از جمله در زندگی دیگر جانداران سعی در شناخت بیشتر و غلبه بر آنها در شکار داشته با مشاهده زندگی حیوانات مختلف و پناه بردن آنها در پناهگاه‌های طبیعی، اشکفت‌ها و غارها و نیز با مشاهده خانه‌سازی آنها مانند لانه‌سازی موریانه‌ها و موش‌های کور و مورچه‌ها و انواع و اقسام آشیانه سازی‌های نمونه‌هایی از پرندگان، الگوهای مناسبی برای محل زندگی خود در مقابل سرما، گرمای طاقت فرسا، دشمنان و حیوانات درنده یافته است.

بیرانوند اضافه کرد: توسعه‌های جدید در استفاده مسکونی از زیر سطح زمین در تعداد کمی از کشورهای جهان از جمله در امریکا و استرالیا رخ داده است. در استرالیا در چندین شهر معدنی در مناطق بیابانی این کشور درصد زیادی از مساکن و ساختمان‌های عمومی برای فرار از گرمای شدید هوا در زیر سطح زمین قرار دارد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: کشور پهناور ایران با پیشینه ارزشمند خود و به ویژه به دلیل ویژگی‌های اقلیمی و جغرافیایی متنوع آن یکی از معدود کشورهای دارای سکونتگاه‌های زیرزمینی در انواع گونه‌ها و با پراکندگی فراوان و جغرافیای این سرزمین است که چه بسا بخش بسیاری از آنها هنوز شناخته نشده و یا مدفون در دل خاک هستند.

وی تصریح کرد: آنچه به نام سکونتگاه‌های زیرزمینی معروف است در واقع ساختارهای متراکم پیچیده و گسترده‌ای چون دالان‌های باریکه تودرتو و اتاق‌هایی با ابعاد کوچک بوده که به دلیل ارتباط میان محلات و حفاظت از جان و مال مردم در مواقع ناامنی زیاد بوده و در دو سطح افقی یا عمودی گسترش یافته است.

بیرانوند گفت: از سال‌های دور در کشور ما سکونتگاه‌های زیرزمینی وجود داشته که با دست کنده شده و به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار می گرفته است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها