“درستخوانی متن در زبان فارسی” روی پیشخوان کتابفروشیها
کتاب “مقدمهای بر مبانی درست خوانی متن در زبان فارسی”، براساس پژوهشی چندساله توسط یکی از اساتید زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، تدوین و پس از چاپ در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
کتاب “مقدمهای بر مبانی درست خوانی متن در زبان فارسی” به قلم دکتر اکبر صیادکوه، استاد رشته ادبیات و زبان فارسی دانشگاه شیراز نگاشته و توسط انتشارات دانشگاه فرهنگیان تهران، چاپ و راهی بازار نشر شده است.
این استاد دانشگاه و پژوهشگر درباره اهمیت نگارش این کتاب به ایسنا گفت: یادگیری و آموزش زبان، همواره از ضرورتها و نیازهای زندگی انسان بوده است و هرچه انسان پیشرفت کند، نیازش به زبان و مهارت های زبانی گسترش مییابد.
اکبر صیادکوه گفت: از همین رو است که در سراسر جهان، آموزش مهارتهای چهارگانه درستنویسی، درستخوانی، سخنوری و حتی درستشنیدن در اولویت نظامهای آموزشی است.
به گفته صیادکوه، به دلایل گوناگون در نظام آموزشی کشورمان، این مهارتها بهخوبی آموزش داده نمیشود؛ در نتیجه، حتی بیشتر دانشآموختههای مقطع دکتری، از نوشتن یا خواندن درست یک متن عاجز هستند.
او با تاکید بر اینکه ضروری است این موضوع در سطح کلان و ملی آسیبشناسی شود، خاطرنشان کرد: شگفت انگیز است که نیاکان ما آثار بدیع و ارزشمندی در زمینههای درستخوانی و درستنویسی به زبانهایی همچون عربی و انگلیسی نوشتهاند اما در موضوع بسیار مهمی مانند «درستخوانی متن» هیچ تلاشی نکرده و اثری از خویش به یادگار نگذاشتهاند.
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز اضافه کرد: شاید در نتیجه همین بی توجهی بوده است که امروزه بیشتر دانشآموختگان دانشگاهی در مقاطع مختلف، توانمندیهای لازم را در خوانش متن ندارند و رد پای این کاستی را در رسانههای بزرگی همانند رادیو و تلویزیون نیز میبینیم .
این استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه اکنون از نظر مهارتهای زبانی؛ بهویژه “مهارت درست خوانی متن” وضعیت خوشایندی نداریم، ادامه داد: میتوان این وضعیت را «بحران نادرست خوانی » نام نهاد.
صیادکوه پاسخ به این نیاز ضروری را انگیزه اصلی پژوهش در زمینه درستخوانی متن در زبان فارسی دانست و اضافه کرد: کتاب “مقدمهای بر مبانی درست خوانی متن در زبان فارسی” این سکوت را شکسته و با با پشتیبانی مرکز پژوهش های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، بر آن است راهی در این زمینه بگشاید.
به گزارش ایسنا، صیادکوه در این کتاب نخست به چند و چون موضوع درست خوانی یا مهارت خوانش و مسایل مربوط بدان در زبان فارسی پرداخته است و پس از آن موارد و جایگاههایی را که خواننده پارسی زبان در هنگام خواندن با مشکل برخورد میکند، برشمرده است.
همچنین این کتاب در پنج فصل به شیوهای آموزشی نوشته شده است و با تمرین و پرسش های بسیار همراه شده و از همین رو زبانی ساده و آسان فهم دارد؛ به همین سبب برای افراد در سطح های مختلف قابل استفاده است.
این کتاب برای همه کسانی که دستی در آموزش زبان و ادبیات فارسی دارند؛ به ویژه برای استادان و دبیران و معلمان رشته زبان و ادبیات فارسی و مجریان رسانهها پیشنهاد شده است.
منبع: ايسنا