اخبار 9

در مسیر تجاری‌سازی به سبک جهاددانشگاهی

در مسیر تجاری‌سازی به سبک جهاددانشگاهی

ایسنا/خراسان جنوبی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در سال‌های اخیر تلاش کرده ارزش افزوده بیشتری را از ثروت طبیعی این استان یعنی محصولات استراتژیک به دست آورد.

کشاورزان خراسان جنوبی با تولید ۹۸ درصد عناب ایران قطب تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایسنا، عناب میوه‌ای با خاصیت‌های فراوان است که بیشترین سطح کشت آن مربوط به خراسان جنوبی است، جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با ایجاد پژوهشکده گیاهان دارویی، چند سالی در مسیر فرآوری محصولات کشاورزی مهم استان قدم برداشته و با حمایت پژوهشگران جوان استان و ارتباط گیری با پژوهشگران سایر استان‌ها، سعی دارد کاری کند تا سهم ارزش افزوده بیشتری از این محصولات عاید خراسان جنوبی شود.

اشتغال زایی و تولید ثروت با استفاتده از محصولات استراتژیک استان 

جلال الدین صادقی، رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی امروز ۲۲ تیرماه در رویداد استارتاپی مجازی نوآوری در بسته بندی عناب و فرآورده‌های عناب گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: «تولید علم، فقط انتقال علم نیست؛ نوآوری علمی در درجه اوّلِ اهمیت است. این را من از این جهت می‏گویم که باید یک فرهنگ بشود. این نو اندیشی، فقط مخصوص اساتید نیست؛ مخاطب آن، دانشجویان و کلّ محیط علمی هم است. اگر بخواهید از لحاظ علمی پیش بروید، باید جرأت نوآوری داشته باشید. استاد و دانشجو باید از قید و زنجیره جزمیگری تعریفهای علمی القاء شده و دائمی دانستن آنها خلاص شوند».

وی افزود: ما در ایران با تشکیل مراکز نوآوری و شکوفایی، مراکز رشد، مراکز کارآفرین، پارک های علم و فناوری، مراکز تحقیقات کاربردی و برگزاری رویدادهایی از جمله رویداد استارتاپی و منطبق بر مزیت های منطقه ای توانسته ایم نوآوری را به یک فرهنگ تبدیل کنیم.

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به رویداد استارتاپی عناب اظهار کرد: عناب، زرشک و زعفران نه تنها محصولات استراتژیک بوده، بلکه بخشی از هویت و فرهنگ استان خراسان جنوبی هستند .

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۵ با هدف معرفی عناب به کشور و استفاده از ظرفیت این محصول استراتژیک برای ایجاد اشتغال و تولید ثروت، مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان راه اندازی شد، ادامه داد: این مجتمع در پنج سال اول منتهی به سال ۱۴۰۰ به صورت ویژه تحقیقات کاربردی خود را بر عناب و فرآورده های آن متمرکز کرد.

صادقی افزود: در همین راستا انجام بیش از ۲۰ طرح پژوهشی، ارائه ۴۰ مقاله علمی، چاپ ۵ عنوان کتاب و ارائه ۱۵ فرآورده با موضوع عناب، زرشک و زعفران بخشی از این فعالیت‌ها بوده است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد:  ثبت اختراع ۸ فرآورده، اخذ مجوز ایجاد کانون ملی عناب، زرشک واز معاونت علمی ریاست جمهوری و استقرار این کانون در جهاددانشگاهی، ایجاد مرکز خدمات تخصصی استراتژیک خراسان جنوبی و تولید برند بیرناب و تجاری سازی محصولات استراتژیک از جمله عناب در قالب سایت birnab.ir از جمله اقداماتی است که جهاددانشگاهی طی این چند سال انجام داده است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، هدف از برگزاری این رویداد را دریافت ایده‌های خلاقانه و نوآورانه برای ایجاد ارزش افزوده از طریق بسته بندی عناب و توجه به موضوع بسته بندی عناب به عنوان یکی از چالش‌های اصلی در ارائه این محصول به بازارهای داخلی و خارجی با هدف تجاری‌سازی ایده‌های واصله به این رویداد، عنوان کرد.

صادقی با اشاره به اینکه ۷۳ ایده در موضوعات مختلف شامل بازار پسندی، حفظ کیفیت و ماندگاری، طراحی بسته بندی صادراتی، بسته بندی سالم و زیست سازگار، خلاقیت و نوآوری در طراحی بسته بندی و همچنین صنایع دستی و المان‌های فرهنگی در بسته بندی از سراسر کشور به این رویداد ارسال شده است، بیان کرد: پس از بررسی اولیه ۳۳ رویداد به مرحله نهایی راه یافته اند و امروز با هم به رقابت خواهند پرداخت.

به دنبال ایجاد ارزش افزوده برای محصولات استراتژیک باشیم

ابوالفضل فورگی نژاد، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی نیز در این رویداد استارتاپی، اقدامات جهاددانشگاهی به دلیل هدف گذاری مناسبی که بر روی محصولات استراتژیک داشته و در راستای تجاری سازی آن قدم برداشته، شایسته تقدیر عنوان کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که کمتر به سراغ ظرفیت‌های موجود در استان رفته‌ایم، تصریح کرد: باید به دنبال ایجاد ارزش افزوده برای محصولات استراتژیک باشیم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه محل تجمع ایده‌ها است و تنهایی نمی‌تواند تا انتهای رسیدن به محصول اقدام کند، یادآور شد: رویدادهای استارتاپی ایده‌ها را پرورش می دهد و از ظرفیت‌ها بهره می‌برد.

متناسب با وضعیت بازار و گرایش مردم اقدامات نوآورانه انجام دهیم

سعیدرضا احمدی‌زاده، رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی نیز در این رویداد گفت: رقابت یکی از راه‌های نوآوری است و بدون نوآوری موفقیتی حاصل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید متناسب با وضعیت بازار، سلایق و گرایش مردم ایده و اقدامات نوآورانه انجام داد، افزود: یکی از راه‌هایی که می‌توان افراد را تشویق به نوآوری کرد، برگزاری رویدادهای استارتاپی است که افراد ضمن رقابت با هم، سطح نوآوری شان نیز سنجیده می‌شود که بتوانند در بازار حضور یابند.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی بیان کرد: برگزاری رویدادهای استارتاپی دارای ارزش زیادی در مسیر توسعه، معرفی محصول به جامعه است که می‌تواند زمینه افزایش رفاه و معیشت کشاورزان را فراهم کند.

احمدی زاده یادآور شد: عناب محصولی است که از نظر سلامتی، دارویی و غذایی ارزشمند بوده که باید با روش‌های نو به مردم معرفی شود.

حمایت از ایده‌ها و طرح‌ها 

محمد زنگنه، مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی نیز در این رویداد با اشاره به اینکه به دنبال معرفی محصولات استراتژیک به کشور هستیم، گفت: بسته بندی نادرست محصولات، یکی از ضعف‌هایی است که می‌توان با برطرف کردن آن زمینه برای رونق عناب فراهم آورد.

وی با تأکید بر اینکه از ایده‌ها و طرح‌هایی که در زمینه محصولات استراتژیک و کشاورزی استان صورت گیرد، حمایت می‌کنیم، یادآور شد: در رویداد استارتاپی بسته بندی عناب و فرآورده‌های عناب به سه ایده برتر به ترتیب مبلغ ۱۰۰، ۶۰ و ۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه صندوق کارآفرینی امید اعطا می‌شود.

گفتنی است؛ دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان جنوبی، بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی، پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند، صندوق کارآفرینی امید، معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان، مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک جهاددانشگاهی (بیرناب)، شرکت محصولات غذایی امیرجان و شرکت زرین برگ خاوران حامیان ایده‌های این رویداد هستند.

رویداد استارتاپی مجازی «نوآوری در بسته بندی عناب و فرآورده های عناب» با ارسال ۷۳ ایده هم اکنون در حال برگزاری است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *