تاریخ انتشار : شنبه 8 جولای 2023 - 17:47
کد خبر : 208273

دستیابی به دانش فنی مکمل تزریقی ید برای دام در استان مرکزی

دستیابی به دانش فنی مکمل تزریقی ید برای دام در استان مرکزی

به گزارش ایلنا، علیرضا طالبیان مسعودی افزود: مکمل ساخته شده با موفقیت در دام آزمایش شده‌ است و می‌تواند پس از یک بار استفاده به مدت بیش از 5 ماه ید مورد نیاز دام را تأمین کند که از نظر کاربری و اقتصادی نسبت به مکمل‌های خوراکی مزیت محسوب می‌شود. وی ادامه داد: در کشور

دستیابی به دانش فنی مکمل تزریقی ید برای دام در استان مرکزی

به گزارش ایلنا، علیرضا طالبیان مسعودی افزود: مکمل ساخته شده با موفقیت در دام آزمایش شده‌ است و می‌تواند پس از یک بار استفاده به مدت بیش از 5 ماه ید مورد نیاز دام را تأمین کند که از نظر کاربری و اقتصادی نسبت به مکمل‌های خوراکی مزیت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در کشور ایران علیرغم وضع قوانین مربوطه در گذشته، برنامه جامعی برای مکمل‌دهی ید در دام‌ها اجرایی نشده است. بر این اساس این احتمال قوی وجود دارد که دام‌های کشور، به ویژه گونه‌های وابسته به مراتع، تحت تأثیر اختلالات کمبود ید قرار گیرند.

استادیار بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اظهار داشت: یکی از موانع اصلی تأمین ید در دام‌های کشور ایران، عدم دسترسی آسان به مکمل‌های ید مناسب و مقرون به صرفه به ویژه برای دام‌های مرتع است.

طالبیان مسعودی تصریح کرد: به دلیل دشواری در استفاده از مکمل‌های خوراکی در این گونه از دام‌ها، اشکال تزریقی با اثر بخشی طولانی می‌تواند اطمینان از دریافت مقدار کافی ید توسط دام و پیشگیری از عوارض کمبود آن را فراهم کند. این موضوع از جمله اهداف ساخت این نوع مکمل در استان مرکزی بوده‌ است.

وی بیان داشت: ید جزء ضروری هورمون‌های غده تیروئید بوده و برای زندگی پستانداران ضروری است. همچنین نقش کلیدی در سوخت و ساز بدن، رشد و باروری دارد. کم‌کاری غده تیروئید ناشی از کمبود ید در بدن است.

استادیار بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی تأکید کرد: کمبود ید در دام‌هایی اتفاق می‌افتد که مقدار این ماده در خاک مناطقی که در آن قرار دارند کاهش یافته و این حیوانات به طور عمده متکی به علوفه و خوراک‌های تولید شده محلی باشند.

طالبیان مسعودی ابراز داشت: در چنین مناطقی، اغلب گواتر بومی در انسان‌ها نیز شایع است. بنابراین در مناطقی که کمبود ید در انسان مشاهده می‌شود، مکمل‌دهی ید در دام‌ها نیز به موازات انسان انجام می‌شود.

وی به پیشینه شناسایی ید و کمبود آن در ایران و همچنین چگونگی استفاده از آن اشاره داشته و اضافه کرد: کمبود ید به‌ عنوان یک مشکل تغذیه‌ای در انسان در سال 1968 در کشور ایران شناخته شد. همچنین در این رابطه تولید، توزیع و مصرف نمک یددار در سال 1990 معرفی شد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها