دورخیز ایران برای صادرات ۱۰۰ میلیارد دلاری
رئیس سازمان توسعه تجارت میگوید: در کوتاه مدت امکان افزایش قابل توجه میزان صادرات ایران به کشورهای همسایه و منطقه وجود دارد و ظرفیت صادرات ایران میتواند به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال برسد.
علیرضا پیمان پاک در نشست هم اندیشی روسای اتاقهای بازرگانی و صادرکنندگان با وزیر صمت، اظهار کرد: در مسیر افزایش ظرفیت صادراتی کشور ما دو نقشه راه یا اولویت بندی را در نظر گرفتهایم. اولویت نخست این است که صادرات به کشورهای هدف افزایش پیدا کند و در گام دوم به سراغ افزایش صادرات به سایر کشورها خواهیم رفت.
به گفته وی، کشورهای همسایه و منطقه و همچنین دو کشور چین و هندوستان در اولویت نخست قرار دارند که در صورت استفاده از ظرفیتهای بالقوه موجود در بازار آنها میتوان انتظار داشت در مدتی کوتاه میزان صادرات کشور به این مقاصد افزایشی قابل توجه را تجربه کند.
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه سهم ایران از بازار صادرات به کشورهای همسایه همچنان بسیار محدود است، توضیح داد: با وجود آنکه ما به بسیاری از کشورهای منطقه صادرات داریم اما هنوز سهم ما حتی در بازار کشورهایی که با آنها تنش یا اختلافی وجود ندارد نیز محدود است. از این رو با اجرای سیاستهایی مانند تسهیل تجارت، اعمال تعرفههای ترجیحی، کاهش محدودیتهای گمرکی، استفاده از فرصتهای نمایشگاهی و استفاده از صندوقهای ضمانت خریدار باید راهی برای توسعه صادرات به این کشورها باز کنیم.
پیمان پاک با اشاره به تلاش برای استفاده از ظرفیتهای خالی مانده در صنعت کشور، اظهار کرد: تلاش ما این است که از شرکتهای مدیریت کننده زنجیره تامین حمایت کنیم. در این مسیر از حل مشکلات لجستیک و حمل و نقل تا فعال سازی عملیات سواپ در تجارت، جزو برنامههای سازمان توسعه تجارت به شمار میروند.
وی از تعریف ۱۴ پروژه زیرساختی در حوزه توسعه صادرات خبر داد و گفت: هدفمند کردن رویدادهای تجاری، اصلاح ساختار سازمانی، استفاده از ظرفیت رایزنان بازرگانی، فعال سازی خطوط هوایی و استفاده از ظرفیتهای لجستیکی و استفاده از ظرفیت توافق ۲۵ ساله ایران و چین بخشی از برنامههایی است که در سازمان توسعه تجارت پیگیری خواهد شد.
منبع: ايسنا
به گفته وی، کشورهای همسایه و منطقه و همچنین دو کشور چین و هندوستان در اولویت نخست قرار دارند که در صورت استفاده از ظرفیتهای بالقوه موجود در بازار آنها میتوان انتظار داشت در مدتی کوتاه میزان صادرات کشور به این مقاصد افزایشی قابل توجه را تجربه کند.
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه سهم ایران از بازار صادرات به کشورهای همسایه همچنان بسیار محدود است، توضیح داد: با وجود آنکه ما به بسیاری از کشورهای منطقه صادرات داریم اما هنوز سهم ما حتی در بازار کشورهایی که با آنها تنش یا اختلافی وجود ندارد نیز محدود است. از این رو با اجرای سیاستهایی مانند تسهیل تجارت، اعمال تعرفههای ترجیحی، کاهش محدودیتهای گمرکی، استفاده از فرصتهای نمایشگاهی و استفاده از صندوقهای ضمانت خریدار باید راهی برای توسعه صادرات به این کشورها باز کنیم.
پیمان پاک با اشاره به تلاش برای استفاده از ظرفیتهای خالی مانده در صنعت کشور، اظهار کرد: تلاش ما این است که از شرکتهای مدیریت کننده زنجیره تامین حمایت کنیم. در این مسیر از حل مشکلات لجستیک و حمل و نقل تا فعال سازی عملیات سواپ در تجارت، جزو برنامههای سازمان توسعه تجارت به شمار میروند.
وی از تعریف ۱۴ پروژه زیرساختی در حوزه توسعه صادرات خبر داد و گفت: هدفمند کردن رویدادهای تجاری، اصلاح ساختار سازمانی، استفاده از ظرفیت رایزنان بازرگانی، فعال سازی خطوط هوایی و استفاده از ظرفیتهای لجستیکی و استفاده از ظرفیت توافق ۲۵ ساله ایران و چین بخشی از برنامههایی است که در سازمان توسعه تجارت پیگیری خواهد شد.
منبع: ايسنا