«رئالیسم شاعرانهی ژان رنوار»
کتاب «رئالیسم شاعرانهی ژان رنوار» نوشته بهمن مقصودلو منتشر شد.
به گزارش ایسنا، نشر حکمت کلمه که این کتاب را در ردیف کتابهای سینمایی خود منتشر کرده در معرفی آن نوشته است: «رئالیسم شاعرانهی ژان رنوار» تلاشی مهم و جامع در بررسی زندگی هنری و فیلمهای رنوار است که در نوع خود در فارسی کتابی خاص و مرجع میتواند باشد.
مؤلف در مقدمه کتاب چنین نوشته است: کتاب «رئالیسم شاعرانهی ژان رنوار» به زندگی و فیلمهای رنوار و در غایت به سبک، نگرش و جهاننگری او میپردازد و اینکه چرا اورسن ولز، دیگر فیلمساز برجسته تاریخ سینما، ژان رنوار را بزرگِ همه کارگردانها نامیده است. آندره بازن، منتقد و تئوریسین فرانسوی او را پدر موج نوی فرانسه خوانده و فرانسوا تروفو، فیلمساز موج نوی فرانسه هم او را بزرگترین فیلمساز جهان دانسته است.
فیلمهای رنوار درباره انسان است، نه حوادث و شرایط حاکم بر آنها؛ و غالباً موضوعی اجتماعی دارند و بهنوعی تضاد بین طبیعت و جامعه را نشان میدهند. آثار رنوار، تلفیق و ترکیبی استادانه از فکر، احساس، زندگی و هنر است. در سینمای رنوار از قهرمان و ضدقهرمان خبیث (villain) خبری نیست. کاراکترها، سیاه و سفید نیستند و زندگیای میان این دو دارند که کمی کمرنگتر یا قدری پررنگتر است. از این رو شاید بتوان او را اگالیترین (egalitarian) به معنی برابرخواه دانست.
حرکات پیچیده، ماهرانه و حسابشده دوربین ژان رنوار در محیطهای بسته آنچنان با حرارت انجام میگیرد که نه تنها دوربین به رخ کشیده نمیشود، بلکه میزانسنِ رنوار را بسیار چشمگیر و مؤثر میسازد. اولین نمونه حرکت دوربین ژان رنوار را آندره بازن در نقد فیلم جنایت آقای لانژ ترسیم کرده و نمودار آن در کتاب آمده است.
انتهای پیام
منبع:ایسنا