رئیس دانشگاه تهران: تلاش لازم را جهت نهادینهکردن اخلاق نداشتهایم
رئیس دانشگاه تهران اجرای مفهوم دانشگاه اخلاقمدار در دانشگاه کارآفرین را مستلزم طراحی راهکار عملیاتی مرتبط دانست و گفت: باید اخلاقمداری و حکمرانی اخلاقی را در سازمانها نهادینه کنیم.
به گزارش ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی در چهارمین همایش دانشگاه اخلاقمدار که امروز همراه با تجلیل از مقام آیتالله حسنزاده آملی و همچنین رونمایی از کتاب «سرباز مکتب» به کار خود پایان داد، گفت: دانشگاه اخلاقمدار در سیاستها و راهبردهای کلان دانشگاه تهران در دوره مدیریت جدید در شعار «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی» دیده میشود و در تک تک عناصر این شعار، نشانهای از اخلاقمداری وجود دارد.
رئیس دانشگاه تهران، اجرای مفهوم دانشگاه اخلاقمدار در دانشگاه کارآفرین را مستلزم طراحی راهکار عملیاتی مرتبط دانست و خاطرنشان کرد: سه مؤلفه عقلانیت، معنویت و عملگرایی به عنوان مؤلفههای مورد توجه در مفهوم جهاد علمی، مطرح هستند.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با بیان اینکه در سطحبندی اخلاق در سازمانها و دانشگاهها به سه سطح مختلف پیشقراردادی، قراردادی و فراقراردادی میرسیم، گفت: در سطح اول و دوم، نوع نگاه به اخلاق تاکتیکی است و برای رسین به اهداف سازمان صروری است. اما در سطح سوم، نوع نگاه نه بر اساس تأمین منفعت اقتصادی، بلکه به عنوان جزئی از نهاد رفتاری ما توجه میشود.
دکتر مقیمی افزود: توجه به اخلاق حرفهای برای شروع کار خوب است، اما باید فراتر از اخلاق حرفهای عمل کنیم. اخلاق حرفهای نیازمند استانداردهای رفتاری قانونی است اما بر اساس آموزههای دینی ما رفتار اخلاقی، ذاتی و ارادی است که رفتار ارادی بر ذاتی اولویت دارد.
وی با بیان اینکه اخلاق ارادی نوعی تمرین و ممارست برای فرمان بردن از خداوند است، خاطرنشان کرد: نقطه کمال ما اخلاق حرفهای و سازمانی نیست و ما باید برای فراتر رفتن از این سطح، کدهای اخلاقی را در حوزههای مختلف آموزش، فنی و حرفهای و سازمانی نهادینه کنیم و از اخلاق تاکتیکی فاصله بگیریم.
رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش یادآور شد: به رغم تلاش در زمینه اخلاق، جایگاه خوبی در این زمینه نداریم و در جهت نهادینهکردن اخلاق تلاش لازم را نداشتهایم.
دکتر مقیمی اظهار کرد: ما دارای مبناهای فکری و عقیدتی غنی هستیم که باید بحث اخلاقمداری و حکمرانی اخلاقی را در سازمانها نهادینه کنیم.
رئیس دانشگاه تهران ابراز امیدوار کرد: در همایش بعدی دانشگاه اخلاقمدار، درباره کدهای اخلاقی در دانشگاه بیشتر تأمل شود.
همچنین دکتر غلامعلی حداد عادل، مشاور عالی مقام معظم رهبری نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت مسأله اخلاق در دانشگاه، گفت: یکی از آثار و ثمرههای وحدت حوزه و دانشگاه، حضور اخلاق در دانشگاه و بارزترین جلوه اخلاق در دانشگاه، رابطه استاد و دانشجو است.
دکتر سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیسجمهوری نیز در آئین اختتامیه این همایش، با تاکید بر اینکه «نگاه ما به اخلاق، ابزاری و برای بهرهبرداری دنیوی نیست» گفت: «در نظام سرمایهداری، آداب و رفتارهایی به کارکنان میآموزند که اخلاق نامیده میشود اما نگاه آن صرفاً بر اساس منفعت شخصی و سازمانی است.»
استاد دانشگاه تهران افزود: در بحث اخلاق در دانشگاه، عناصر علمی و اعضای هیأت علمی، مدیران و مسئولان دانشگاه و کارشناسان مورد توجه قرار میگیرند. استادان الگوی علمی و عملی برای دانشجویان هستند و صرف انتقال علم و معلومات کافی نیست.
دکتر حسینی با بیان اینکه «در کنار آموزش علم، آموزش اخلاق هم ضروری است.» اظهار کرد: دانشگاه اخلاقمدار نسبت به جامعه تعهد دارد. دانشگاه باید در حل مسائل مبتلابه کشور نقش اساسی داشته باشد و گرهگشایی کند.
بر طبق این گزارش، دکتر محمدباقر لاریجانی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم با موضوع بزرگداشت علامه حسنزاده آملی سخنانی ایراد کرد و گفت: شخصیت آیتالله حسنزاده آملی در حال شناخته شدن است، چراکه ایشان انسان گوشهگیر و اهل تدریس و تحقیق بودند. بحثها و مطالب ایشان مباحث نظری نبود و به آنچه میگفت عمل میکرد و حرفی نمیزد که به آن اعتقاد نداشت.
وی افزود: جامعیت وسیع آیتالله حسنزاده آملی در رشتههای مختلف علوم به صورت دایرهالمعارفی و سطحی نبود و در بسیاری از جمله فلسفه و عرفان، هیئت قدیم و طب قدیم، تألیف و تقریر داشته است. آیتالله آملی در طب قدیم، قانون را تدریس میکرد و در برابر پیشرفت علوم جدید موضع نمیگرفت. شاید بتوان گفت تعداد ۲۰۰۰ جلد کتاب و همین تعداد رساله از ایشان باقی مانده است.
دکتر لاریجانی ادامه داد: آیتالله حسنزاده آملی، انسانی درونگرا بود و درباره خودش کار میکرد و معتقد بود اگر انسان رشد نکند و ارتقا پیدا نکند، بسیاری از یافتهها را نمیتواند تبیین کند. همچنین اعتقاد داشتند با سطحینگری و عدم رشد نفسانی نمیتوان پیش رفت. ایشان میتواند برای استادان و دانشجویان با جامعیت علمی و روش عملکردی الگو و در بسیاری مسائل راهگشا باشد.
در ادامه این مراسم، دکتر جعفر گلمحمدی، دبیر کمیته علمی چهارمین همایش «دانشگاه اخلاقمدار» گزارشی از عملکرد کمیته علمی همایش ارائه کرد و گفت: اهمیت اخلاق در زندگی بشر ناظر به سلوک فردی افراد نیست بلکه ناظر به سطح اخلاقی در سطح حکومت و نظام است.
وی فلسفه چیستی این همایش را ایجاد مطالبهگری عمومی و ایجاد اخلاق در تراز تمدن نوین اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: با اخلاقی شدن دانشگاه، جامعه اخلاقی میشود و اخلاقی شدن مسئولان نیز از مسیر دانشگاه میگذرد.
دبیر علمی چهارمین همایش «دانشگاه اخلاقمدار» در پایان گفت: در این همایش، چند موضوع شامل طراحی الگوی اخلاقمدار و تعیین شاخصهای آن، ارائه راهکار برای تحقق اصول و شناسایی موانع و چالشها و تبیین وظایف و مسئولیتها را پیگیری میکنیم.
انتهای پیام