راننده خوبی باشید تا عضو برنامه “سیستم کاملا خودران” تسلا شوید
شرکت “تسلا” اعلام کرده است که رانندگانی که میخواهند در برنامه بتای سیستم کاملا خودران(FSD) شرکت داده شوند، باید راننده خوبی باشند و در سیستم ایمنی تسلا نمره خوبی کسب کنند.
به نقل از آیای، به نظر میرسد شرکت “تسلا” سرانجام نسخه بتای سیستم کاملا خودران(FSD) خود را عرضه میکند، اما یک نکته وجود دارد. رانندگان متقاضی برای فعال کردن آن باید راننده بسیار خوبی باشند. این بدان معناست که باید از سیستم جدید ارزیابی ایمنی تسلا نمره بالایی بگیرند.
“ایلان ماسک” در پاسخ به سوالی درباره حداقل نمره مورد نیاز برای فعال شدن نسخه بتای FSD گفت: چند روز اول احتمالاً باید 100 از 100 باشد و سپس به 99 و 98 و پایینتر کاهش مییابد.
با وجود این اقدامات احتیاطی، این سیستم هنوز با انتقادات زیادی مواجه است. به عنوان مثال “ریچارد بلومنتال” سناتور آمریکایی میگوید: شرکت تسلا، رانندگان آموزش ندیده را به عنوان آزمایش کننده این سیستم که هنوز عملکرد ایمن آن اثبات نشده، راهیِ جادههای عمومی میکند.
به نظر میرسد این گفته با آنچه واقعاً در حال رخ دادن است، متناقض باشد، زیرا تسلا دستورالعملهای مشخصی را تعیین کرده است که قبل از استفاده از این سیستم، رانندگان باید آزمایش شوند و البته گذراندن این آزمایشات، آسان نیست.
به عنوان مثال شخصی به نام “بروکس ویسبلات” ویدئویی را به اشتراک گذاشته که در آن با تسلا مدل S Plaid در حال رانندگی است و سعی میکند در سیستم ایمنی جدید تسلا نمره 100 از 100 را کسب کند. اما او فقط به دلیل تنها یک ترمز ناگهانی هنگامی که یک خودرو به شکل ناگهانی در مقابل او ترمز میکند، امتیاز از دست میدهد. او سپس امتیازهای دیگری را به دلیل نزدیک شدن به خودروی جلویی و سریع پیچیدن از دست میدهد.
با این حال، این سیستم برای رانندگی سریع، نادیده گرفتن چراغ قرمز و عدم استفاده از چراغ راهنما، از او امتیاز کسر نکرد. بدیهی است که این سیستم ارزیاب هنوز در حال توسعه است و چندین مشکل و نقص دارد.
ماسک همچنین فاش کرد که نسخه بتای سیستم کاملا خودران تسلا تا چند روز دیگر عرضه میشود. “تسلا” قصد دارد پس از عرضه این سیستم، روزانه تا 1000 مالک خودروی تسلا به دکمه “FSD Beta” دسترسی پیدا کنند، البته به شرطی که نمره بالایی از سیستم ارزیابی رانندگی ایمن کسب کرده باشند.
منبع: ايسنا
“ایلان ماسک” در پاسخ به سوالی درباره حداقل نمره مورد نیاز برای فعال شدن نسخه بتای FSD گفت: چند روز اول احتمالاً باید 100 از 100 باشد و سپس به 99 و 98 و پایینتر کاهش مییابد.
با وجود این اقدامات احتیاطی، این سیستم هنوز با انتقادات زیادی مواجه است. به عنوان مثال “ریچارد بلومنتال” سناتور آمریکایی میگوید: شرکت تسلا، رانندگان آموزش ندیده را به عنوان آزمایش کننده این سیستم که هنوز عملکرد ایمن آن اثبات نشده، راهیِ جادههای عمومی میکند.
به نظر میرسد این گفته با آنچه واقعاً در حال رخ دادن است، متناقض باشد، زیرا تسلا دستورالعملهای مشخصی را تعیین کرده است که قبل از استفاده از این سیستم، رانندگان باید آزمایش شوند و البته گذراندن این آزمایشات، آسان نیست.
به عنوان مثال شخصی به نام “بروکس ویسبلات” ویدئویی را به اشتراک گذاشته که در آن با تسلا مدل S Plaid در حال رانندگی است و سعی میکند در سیستم ایمنی جدید تسلا نمره 100 از 100 را کسب کند. اما او فقط به دلیل تنها یک ترمز ناگهانی هنگامی که یک خودرو به شکل ناگهانی در مقابل او ترمز میکند، امتیاز از دست میدهد. او سپس امتیازهای دیگری را به دلیل نزدیک شدن به خودروی جلویی و سریع پیچیدن از دست میدهد.
با این حال، این سیستم برای رانندگی سریع، نادیده گرفتن چراغ قرمز و عدم استفاده از چراغ راهنما، از او امتیاز کسر نکرد. بدیهی است که این سیستم ارزیاب هنوز در حال توسعه است و چندین مشکل و نقص دارد.
ماسک همچنین فاش کرد که نسخه بتای سیستم کاملا خودران تسلا تا چند روز دیگر عرضه میشود. “تسلا” قصد دارد پس از عرضه این سیستم، روزانه تا 1000 مالک خودروی تسلا به دکمه “FSD Beta” دسترسی پیدا کنند، البته به شرطی که نمره بالایی از سیستم ارزیابی رانندگی ایمن کسب کرده باشند.
منبع: ايسنا