راهنمای گردشگری باید مهارتهای امدادی و علمی داشته باشد
ایسنا/کردستان یک استاد حوزه گردشگری به مناسبت روز جهانی راهنمایان گردشگری گفت: در سال 199 روزی به عنوان روز راهنمایان گردشگری اختصاص داده شد و به حق میتوان گفت از همان سال به بعد شمار راهنمایان گردشگری و تورهای گردشگری در جهان افزایش پیدا کرد.
سوران احمدی زاد در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در سال۱۹۹۰ روزی به عنوان روز راهنمایان گردشگری اختصاص داده شد و به حق میتوان گفت از همان سال به بعد شمار راهنمایان گردشگری و تورهای گردشگری در جهان افزایش پیداکرد.
احمدیزاد افزود: 21 فوریه به عنوان روز جهانی راهنمایان گردشگری نامگذاری شده است و هر ساله در این روز راهنمایان گردشگری در ایران در یکی از مراکز استانها جمع و این روز را جشن میگیرند اما امسال به دلیل حضور کرونا این اجتماع شکل نگرفته است.
وی عنوان کرد: راهنمای گردشگری یکی از شغلهای فوقالعاده سختی است که برخلاف تصور عموم ویترین گردشگری یک کشور یا یک مکان محسوب میشود؛ راهنمای گردشگری باید بسیار حرفهای باشد به ویژه در کشوری همچون ایران که اولویت گردشگری گردشگران نیست و برای گردشگران خارجی که به عنوان گردشگر خارجی وارد کشور میشوند و عموما گردشگران حرفهای هستند که پس از دیدن همه دنیا به ایران میآیند و نیازمند راهنمای گردشگری حرفهای هستند؛ این کار را برای راهنمایان گردشگری دشوار کرده است.
احمدی زاد در ادامه عنوان کرد: تا سال گذشته که تعداد گردشگران خارجی در ایران افزایش یافته بود میانگین سنی آنان 57 سال بود که همین امر کار را برای راهنمایان گردشگری دشوارتر میکرد.
وی اضافه کرد: وظیفه اصلی راهنمای گردشگری تفسیر و بیان یک سایت گردشگری است که میتواند طبیعی، انسان ساخت، موزه ها و یا سایر سایتهای گردشگری باشد که باید به بهترین شکل زبان، بیان و اطلاعات دقیق منطقه را به شکلی لذت بخش در اختیار گردشگران قرار دهد.
احمدی زاد تصریح کرد: راهنمایان گردشگری علاوه بر تفسیر مناطق گردشگری باید خود نیز جاذبه جذب گردشگر باشند و باید مهارتهای مختلفی داشته باشد از جمله همیشه در دسترس و قبل از گردشگر از خواب بیدار شود و بتواند مدیریت زمان درستی داشته باشد تا بتواند گردشگر را ترغیب کند که در زمانی معین جمع و آنها را به سایتی دیگر هدایت کند و همچنین نوع رفتار گردشگران را مدیریت کند که مانع ایجاد تنش میان گردشگران شود.
وی اظهار کرد: راهنمای گردشگری نیازمند یک سری مهارتهای خاص از جمله مهارتهای امدادی و علمی باشد یعنی چندین علم را بداند از جمله علم گردشگری، علم تاریخ، علم جغرافیا و مسلط بر چندین زبان متناسب با زبان گردشگر باشد که همین مهارتها سبب دشواری کار راهنمایان گردشگری میشود.
احمدی زاد در ادامه تاکید کرد: علاوه بر همه اینها راهنمای گردشگری باید فردی چند بعدی باشد یعنی بتواند در ابعاد مختلف رفتاری بهترین رفتار را از خود بروز دهد.
این استاد حوزه گردشگری عنوان کرد: راهنمایان گردشگری در ایران به افرادی گفته میشود که کارت رسمی گردشگری میراث فرهنگی دارند این افراد یک ترم در کلاسهای تخصصی و هشت درس از جمله زبان تخصصی، صنایع دستی، جغرافیای گردشگری، شناخت صنعت گردشگری، اکوتوریسم و سایر دروس را پاس خواهند کرد.
سوران احمدی زاد خاطرنشان کرد: راهنمای گردشگری زمانیکه این هشت درس را با موفقیت به اتمام برساند در آزمون جامع شرکت داده میشوند که این آزمون توسط وزارت خانه گردشگری برگزار و بعد از قبولی در امتحان کتبی باید به صورت آنلاین مصاحبه زبان انجام دهند و بعد از پذیرش لوح و کارت راهنمای گردشگری به صورت رسمی به آنها داده میشود.
وی افزود: خوشبختانه امروزه چند هزار راهنمای گردشگر حرفهای داریم که در جذب رضایت گردشگر بسیار تاثیرگذار هستند.
احمدی زاد در پایان یادآور شد: راهنمای گردشگری میتواند موجب انگاره مقصد مثبت شود به این معنی که تداعی مثبتی در ذهن جامعه میزبان ایجاد کند و یابالعکس نیز میتواند موجب تداعی منفی شود؛ به همین منظور میبایست راهنمایان گردشگری را به نحوی به لحاظ مالی و روانی تامین کنیم که کشور ما و استان و شهر ما را به زیباترین شکل ممکن تفسیر کنند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا