رسانهها مردم خوزستان را نسبت به خطرات آگاه کنند
معاون مطبوعاتی از همه رسانهها بهویژه در استان خوزستان خواست که با افزایش تولید محتوا بهصورت پرتکرار و بهعنوان اولویت خبری، مردم را نسبت به خطرات ناشی از برگزاری هرگونه تجمع به هر شکل و در هر محیط که منجر به ابتلا و افزایش تلفات میشود آگاه کنند.
به گزارش ایسنا و به نقل از سایت رسمی معاونت امور مطبوعاتی، در نشست اضطراری دبیر کمیته اطلاعرسانی ستاد ملی با شورای اطلاعرسانی استان خوزستان که در پی دستور ویژه وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا برگزار شد، آخرین راهکارهای رسانهای برای افزایش مشارکت مردم در مقابله با کرونا در سطح استان مورد بحث و بررسی قرارگرفت.
در این نشست، محمد خدادی ـ معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر کمیته اطلاعرسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مقابله با کرونا ـ در سخنانی اظهار کرد: تلاش مضاعف با تولیدات هشداری در تقویت و افزایش آگاهی عمومی برای مقابله با شیوع و کاهش تلفات ناشی از کرونا در سطح ملی و استانی بهویژه استان خوزستان ضروری است.
او با اشاره به ماموریت ویژهای که بر اساس مصوبه قرارگاه بر عهده دبیر کمیته اطلاعرسانی و مدیریت جو روانی کرونا گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: در طول هفتههای گذشته و به موازات گسترش شیوع کرونا در این استان، افزایش تولید محتوا و نشر رسانهای برای ایجاد مشارکت در مقابله با موج جدید کرونا در خوزستان بهعنوان مسالهای ملی که همه باید در حل آن کمک کنند، در دستور کار همه رسانهها قرارگرفت.
خدادی ناشناخته بودن و غیرقابل پیشبینی بودن را از مهمترین ویژگیهای بارز کرونا از ابتدای شیوع تا کنون عنوان کرد و با بیان اینکه استان خوزستان در مقاطعی یکی از موفقترین استانها در مقابله و پیشگیری از کرونا بود، افزود: در مقابله با کرونا عموما با شرایط غیرقابل پیشبینی در ابتلا و درمان مواجه میشوید که نیاز به هماهنگی و ایجاد قرائت واحد دارد تا ایجاد اجماع و مشارکت حداکثری مردم را برای مقابله موجب شود؛ لذا رسانه باید اطلاعات صحیح از متولیان را به مردم منتقل کند و مانع از ایجاد شبهه و شایعه و سوءاستفاده از یک سو و از سوی دیگر تلاش حداکثری برای کاهش تلفات شود.
خدادی استفاده حداکثری از ماسک، عدم تجمع و ضرورت فاصلهگذاری فیزیکی و شستوشوی دستها را سه نکته مهم مقابله با کرونا عنوان و اظهار کرد: هرجا که توانستهایم یک قرائت واحدی از موضوع ایجاد کنیم و اولویتها را بهخوبی به مردم منتقل کنیم، به اجماع عمومی رسیدهایم و در مقابله با کرونا و کاهش تلفات موفق بودهایم و وظیفه رسانه است که توجه به مقابله با کرونا تا پایان را اولویت تولید و نشر رسانهای بداند.
معاون مطبوعاتی با بیان اینکه مقابله با کرونا وظیفه هر فرد است و افراد به میزان آگاهی خود میتوانند مانع از ابتلا و انتقال ویروس کرونا شوند، گفت: در چنین شرایطی، اهمیت کارکرد رسانه به عنوان یک عامل تعیین کننده در اطلاعرسانی و آگاهیبخشی، بسیار بیش از پیش نمود پیدا میکند و وظیفه رسانه امروز این است که با تولید محتوا، جامعه را به باور اینکه هر تجمعی منجر به شیوع کرونا و افزایش مرگ می شود برساند.
او از همه رسانهها بهویژه در استان خوزستان خواست که با افزایش تولید محتوا بهصورت پرتکرار و بهعنوان اولویت خبری، مردم را نسبت به خطرات ناشی از برگزاری هرگونه تجمع به هر شکل و در هر محیط که منجر به ابتلا و افزایش تلفات میشود آگاه کنند.
دبیر کمیته اطلاع رسانی کرونا، همافزایی رسانهای برای ایجاد قرائت واحد که منجر به اجماع در افکار عمومی میشود را ضروری دانست و تاکید کرد: وظیفه رسانه تبیین، تشریح و تبلیغ مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا است و همزمان باید تلاش کند که با استفاده از متخصصان وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی، پاسخ شبهات، ابهامات شایعات و القائات را منتشر کند.
محمد خدادی، تصریح کرد: طی یک سال گذشته همزمان با گسترش بحرانی بهنام کرونا، مردم ما با یک بحران مضاعف دیگری به نام جنگ اقتصادی و به تبع آن جنگ روانی مواجه شدند؛ جنگی که هدفش تضعیف، تحقیر و در نهایت، تسلیم مردم ایران بود که در نهایت مردم ایران علی رغم فشارها و مشکلات همزمان در دو جبهه جنگ اقتصادی و کرونا جنگیدند و به موفقیت حداکثری رسیدند.
معاون مطبوعاتی، جنگ روانی آمریکا علیه مردم ایران در شرایط کرونا را بسیار ناجوانمردانه ذکر کرد و افزود: رسانههای کشورمان بهعنوان خط مقدم مقابله با این جنگ روانی، به جنگ شایعات، القائات و فضای ابهام و تردید در برابر جریان معاند رفتند و در مقابل فضای همدلی، همکاری و کمک به یکدیگر که منجر به همافزایی در ایران شد را فراهم کردند.
او با اشاره به جنگ روانی جریان معاند در اسفند ماه سال ۹۸ که با انتشار عکس، صوت و فیلم مجهول و تشدید اضطراب و نگرانی در سراسر کشور سعی در تسلیم و به زانو درآوردن مردم در برابر کرونا را داشتند، گفت: با تلاش حداکثری همه مسوولان و همت مردم و بهویژه کادر درمان، امروز با حداقل شایعه و گمانه و حداکثر فضای همدلی و همکاری برای مقابله با کرونا روبهرو هستیم.
او افزود: علیرغم دیدگاهها و اظهارات بعضا متناقضی که از سوی برخی کارشناسان و متخصصان مطرح میشود، رسانهها توانستند ضمن انتقال مرجعیت خبری مقابله با کرونا به داخل کشور، مطابق با مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، علاوه بر جنگ با شایعه و اخبار کذب، نسبت به ایجاد فضای همبستگی و همکاری در مقابله و کاهش تلفات کرونا نقش موثری در این زمینه ایفا کنند.
همچنین محمد جوروند، مدیرکل ارشاد اسلامی و دبیر ستاد اطلاعرسانی استان خوزستان نیز در ادامه با بیان اینکه تا کنون ۱۹ جلسه شورای اطلاعرسانی استان با حضور مسولان دستگاههای مختلف و صداوسیما و مسولان رسانهای استان برگزار شده است، به ارائه گزارشی از عملکرد این شورا پرداخت.
جوروند، راهاندازی قرارگاه رسانهای، تشکیل کارگروهها و کمیتههای تخصصی مقابله با کرونا، راهاندازی پویشهای مختلف فرهنگی- رسانهای با مشارکت هنرمندان و اصحاب رسانه با هدف اطلاعرسانی و امیدآفرینی و توسعه فعالیتهای میانبخشی با محوریت استانداری خوزستان را ازجمله فعالیتهای عمده این شورا طی یک سال گذشته عنوان کرد.
دراین جلسه آخرین راهکارهای رسانهای برای افزایش مشارکت مردم در مقابله با کرونا در سطح استان مورد بحث و بررسی قرارگرفت.
منبع:ایسنا