تاریخ انتشار : دوشنبه 6 دسامبر 2021 - 18:40
کد خبر : 149053

رولا غنی، صدای زنان افغان، نگران از مذاکرات صلح با طالبان

رولا غنی، صدای زنان افغان، نگران از مذاکرات صلح با طالبان

بانوی اول افغانستان می‌خواهد صدای زنان هم در روند صلح شنیده شود و وزنه تعادل جامعه‌ای باشد که حضور زنان در آن پر رنگ می‌شود. به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست با اشاره به گفت‌وگوهای ایالات متحده با گروه شبه‌نظامی طالبان نوشت، برای بسیاری از زنان در افغانستان، مذاکرات صلح میان ایالات متحده و طالبان

رولا غنی، صدای زنان افغان، نگران از مذاکرات صلح با طالبان

بانوی اول افغانستان می‌خواهد صدای زنان هم در روند صلح شنیده شود و وزنه تعادل جامعه‌ای باشد که حضور زنان در آن پر رنگ می‌شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست با اشاره به گفت‌وگوهای ایالات متحده با گروه شبه‌نظامی طالبان نوشت، برای بسیاری از زنان در افغانستان، مذاکرات صلح میان ایالات متحده و طالبان تاریک‌ترین روزهای زندگی آنها را از پستوی ذهنشان بیرون می‌کشد؛ زمانی که این گروه پیش پا افتاده‌ترین حقوق زنان را از بین برد. رژیم طالبان دختران را از رفتن به مدرسه منع کرد. زنان از کار منع شدند، وقتی هم جرات خروج از خانه پیدا می‌کردند باید از فرق سر تا نوک پایشان را می‌پوشاندند و حتما هم باید یک قوم و خویش مرد، حتی اگر پسر بچه‌ای خردسال می‌بود آنها را همراهی می‌کرد. نمایش گیسوان هم شلاق داشت.

مذاکرات صلح می‌تواند طالبان را به قدرت بازگرداند و تاکنون حکومت اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، از این گفت‌وگو کنار گذاشته شده است. اما همسرش، خانم رولا غنی، بانوی اول افغانستان به عنوان یک صدای قوی در مذاکرات و نقش زنان در آنها ظاهر شده است. او همانطور که می‌گوید، تلاش می‌کند تا سنگ زیرین آسیایی باشد که تعادل آن را حفظ کند. این همان کاری است که من برای زنان افغان انجام می‌دهم.

مشارکت او جنبش‌هایی را در سراسر این کشور ترغیب کرده است که در آن زنان افغان تاکید می‌کنند عقب‌نشینی نخواهند کرد. رولا غنی ۷۰ ساله در مصاحبه‌ای به واشنگتن پست گفت: متوجه شده‌ام که به عنوان بانوی اول امتیازاتی دارم. کشورم با دوران طالبان در اواخر دهه میلادی تغییر فوق‌العاده‌ای کرده است.

بانوی اول افغانستان می‌خواهد صدای زنان هم در روند صلح شنیده شود. او می‌گوید: کار واقعی چندانی برای درک آنچه زنان واقعا می‌خواهند، انجام نمی‌شود. تفکرات آنها چیست؟ اولویت‌های آنها چیست؟ آنها چه چیزی را مانع صلح می‌بینند؟

فعالان زن افغان می‌گویند، نقطه کانونی مذاکرات صلح آمریکا شامل خروج نیروهای خارجی و تلاش برای مبارزه با تروریسم، عملا آنها را به حاشیه رانده است. مذاکرات آمریکا – طالبان در دوحه به جلساتی مملو از عکس‌های مردانه تبدیل شد. مذاکرات در مسکو میان میانجی‌های قدرت افغان و طالبان اخیرا با حضور دو زن در جمعی ۴۲ نفره برگزار شد. زمانی هم که زلمای خلیلزاد، نماینده آمریکا در مذاکرات صلح اوایل همین ماه با رئیس‌جمهوری افغانستان و فرماندهی ارشد آمریکا در افغانستان دیدار کرد، هیچ زنی در جلسه حاضر نبود.

حتی طالبان هم اکنون از حقوق زنان شامل آموزش، تا جایی که مطابق موازین اسلامی باشد، حمایت می‌کند. زنان و مردان افغان در این مورد اختلاف نظر دارند و می‌گویند تفسیر بسیار زیادی درباره آن وجود دارد. دفتر بانوی اول افغانستان و سازمان‌های حامی زنان یک نظرسنجی میان ۱۵ هزار زن در ۳۴ ولایت افغانستان شامل اراضی تحت کنترل طالبان یا مناطق مورد مناقشه، برگزار کردند.

با این حال همه از تلاش رولا غنی حمایت نمی‌کنند. دفتر او ماه گذشته قصد داشت ده‌ها هزار دلار میان زنان ولایت ننگرهار در شرق افغانستان توزیع کند اما طالبان این پول را گرفت و به آتش کشید. مقام‌های محلی با تردید به آن می‌نگرند و آن را مانوری سیاسی به نفع اشرف غنی توصیف می‌کنند که قصد دارد دوباره نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها