سامانه پایش مردمی در ساترا راه اندازی شد
ساترا با راه اندازی رسمی سامانه پایش مردمی از طریق آدرس sapra.ir به شکایات کاربران رسیدگی میکند.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر، علی سعد، معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا درباره این سامانه اظهار کرد: تعداد محتواهایی که روزانه در رسانههای صوت و تصویر بارگذاری می شود بسیار زیاد است و امکان اینکه یک سازمان یا رگولاتور بتواند تمام این محتوا را پایش مداوم کند، وجود ندارد.
سامانه ساپرا این امکان را به کاربران می دهد که در صورت مشاهده هرگونه تخلف در رسانه های صوت و تصویر فراگیر، از طریق این سامانه به ساترا گزارش دهند و ساترا نیز در اسرع وقت پیگیر حقوق کاربران خواهد بود.
وی درباره اهمیت رگولاتوری و تنظیمگری در حوزه فضای مجازی اظهار کرد: تحقیقات در سال ۲۰۱۹ در انگلستان نشان می دهد که ۷۰ درصد کاربران بزرگسال فضای مجازی مطالبه ورود نهاد تنظیمگر به حوزه فضای مجازی را دارند. این آمار در سال ۲۰۱۸، حدود ۶۰ درصد بوده است که نشان می دهد مطالبه کاربران فزاینده بوده است. این موضوع نشان میدهد حفاظت و صیانت از فرهنگ و ارزش های فرهنگی در فضای مجازی یک مطالبه و دغدغه جهانی است.
سعد با بیان اینکه روزانه شاهد بارگذاری تعداد بالایی از محتوا روی پلتفرمها هستیم، تاکید کرد: این حجم از محتوا اگر با نظارت و حمایت کاربران همراه نباشد عملا ساماندهی و پایش این حوزه و رسیدن به یک فضای مجازی سالم ممکن نخواهد بود.
احمد آذرسا، سرپرست اداره کل توسعه شبکه تنظیمگران اجتماعی ساترا نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: در اداره کل دو رویکرد اساسی وجود دارد؛ رویکرد اصلی «همتنظیمگری» است. بر این اساس، ما با همکاری و کمک سازمان های مردم نهاد و اقشار و افرادی که در این حوزه موثر هستند به عنوان یک واسطه بین حاکمیت و مردم عمل خواهیم کرد تا یک فضای مجازی پاک را با همراهی کاربران ایجاد کنیم.
وی رویکرد دیگر را «تنظیمگری اجتماعی» دانست و با بیان اینکه این رویکرد ما را مستقیما به کاربران وصل می کند، اظهار کرد: در بحث تنظیمگری اجتماعی ما به دنبال بستری بودیم که ما را به کاربران متصل کند. امروز سامانه ساپرا این بستر را فراهم کرده است که کاربران در ایجاد یک فضای مجازی پاک مشارکت کنند.
سرپرست اداره کل توسعه شبکه تنظیمگران اجتماعی ساترا با تاکید بر اینکه درباره ضرورت ایجاد سامانه های پایش مردمی در دنیا بسیار بحث شده است، گفت: سامانه دریافت گزارشهای نهاد رگولاتوری آفکام در انگلیس و فاروس در فرانسه دو نمونه بارز سامانه پایش مردمی در دنیا هستند. ما سعی کردیم ساپرا تخصصیتر و جامعتر طراحی شود.
آذرسا افزود: سامانه ساپرا انحصارا در حوزه صوت و تصویر فراگیر است و تلاش شده به گونهای طراحی شود که زبان و لحن آن برای کاربر خانگی قابل فهم باشد. در کنار آن فضای کاربری مجزایی را طراحی کردیم که مختص ناظران ویژه است.
وی درباره این بخش توضیح داد: این بخش مختص متخصصین حوزه فضای مجازی است که می توانند یک رده بالاتر از کاربر خانگی با ما مشارکت کنند. گزارش های دریافتی از ناظران ویژه به دلیل تخصصی که در این حوزه دارند در فرایندی متفاوت رسیدگی می شود لذا در زمانی بسیار کوتاه تر رسیدگی خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه اصل مهم در این سامانه محرمانه بودن گزارش های دریافتی و ضروری نبودن درج اطلاعات شخصی کاربران است، اظهار کرد: ساترا بعد از دریافت گزارش، ابتدا تخلفات به رسانه مورد نظر ابلاغ می شود، در صورت اصلاح از سوی سایت، به کاربر در این خصوص اطلاع داده می شود در غیر این صورت، با کمک قوه قضاییه سعی می کنیم قانون به درستی اجرا شود.
سرپرست اداره کل توسعه شبکه تنظیمگران اجتماعی ساترا همچنین تاکید کرد: آنچه در این سامانه برای ما اهمیت دارد عبارت است از تخلفات محتوایی، نقض مالکیت فکری، محتواهای جعلی، تخلفات تبلیغات و…
در ادامه این جلسه، احمد هنری شعبانی، مدیرکل مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضاییه اظهار کرد: در اوایل سال جاری دستورالعمل مشارکت نهادهای مردمی از سوی ریاست محترم قوه قضاییه ابلاغ شد و در دستور کار معاونت پیشگیری از وقوع جرم قرار گرفت. من معتقدم رونمایی از سامانه ساپرا کاملا در راستای اجرای این دستورالعمل است؛ چراکه از ظرفیت گروه های مردمی و سازمان های مردم نهاد و گروه های جهادی و انجمن های علمی بهره خواهد برد.
وی افزود: در قوه قضاییه یک سامانه ارتباط مردمی وجود دارد به عنوان سامانه «سجام» که حدود ۲۰۰ هزار دیده بان در آن تعریف شده اند که کد شناسایی دارند و کاملا محرمانه بودن آن لحاظ شده است. از این رو قوه قضاییه و معاونت پیشگیری از وقوع جرم این آمادگی را دارند که گزارش های رسیده از طریق سامانه ساپرا به صورت برخط به سامانه سجام مرتبط شود و از این بستر رسیدگی صورت گیرد.
حسین حق پناه، متخصص سواد رسانه ای و معاون کودک و نوجوان موسسه تبیان نیز که به نمایندگی از سازمان های مردم نهاد در این جلسه حضور داشت، اظهار کرد: ما امروز در یک جنگ نابرابر در فضای رسانه های جدید قرار داریم. قربانی اصلی این جنگ کودکان و نوجوان هستند و نوک پیکان آسیب ها را خانواده ها متحمل می شوند.
وی با تاکید بر اینکه سامانه پایش مردمی ساپرا قرار است به نوعی سپر دفاعی خانواده ها در برابر این آسیب ها باشد، گفت: از این رو می توان این سامانه را به نوعی اورژانس اجتماعی مجازی در حوزه رسانه های صوت و تصویر فراگیر دانست که خانواده ها میتوانند در صورتی که در حوزه تربیت رسانه ای فرزندان خود با مشکل یا تخلفی مواجه شدند از طریق این سامانه مطرح کنند.
حق پناه در پایان رونمایی از سامانه ساپرا را یک گام مهم در جهت تحقق تقویت رسانه ای در خانواده و صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی دانست.
منبع:ایسنا