سهم ناچیز مدیران فرهنگی و دانشجویی از فضای مجازی
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مدیریت فرهنگی در مقابل هرجومرج فرهنگی قرار دارد، اما راههای سختگیرانه در حوزه فرهنگ جواب نمیدهد،گفت: در دانشگاههای علوم پزشکی حدود ۲۵۰ هزار دانشجو داریم که حداقل یک ساعت از زمان خود را در فضای مجازی سپری میکنند اما سهم ما مدیران فرهنگی و دانشجویی از این خوراک فرهنگی بسیار ناچیز است.
به گزارش ایسنا، دکتر عباس شیراوژن در اولین نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در دوران کرونا بر لزوم تعامل بیشتر با مدیران فرهنگی دانشگاههای علوم پزشکی کشور تاکید کرد و عنوان کرد: همه در حال باغبانی فرهنگ هستیم و نسبت به فعل و ترک فعلها باید دقت کنیم. در سالهای گذشته کتابی با عنوان «باغبانی فرهنگ» اثر دکتر فرزاد جهانبین، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد درباره نگاه رهبر انقلاب درباره مدیریت فرهنگی منتشر شد که میتواند بسیار راهگشای فعالیتهای فرهنگی در سطح دانشگاههای علوم پزشکی باشد.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت مدیریت فرهنگی را در مقابل هرجومرج فرهنگی قرار داد و گفت: بر اساس نگاه ما به فرهنگ نگاه به شاکله اجتماعی، تبیین دقیق و جامعی از عوامل فرهنگ ساز است و باید به این کلیت توجه کنیم. همانطور که مسوولان بهداشت اجازه نمیدهند غذای فاسد به مردم برسد مدیران فرهنگی نیز باید مانع ترویج خوراک فرهنگی فاسد شوند. نقش مدیران فرهنگی دانشگاههای علوم پزشکی باید مانند نظارت بر بهداشت عمومی باشد. همانطور که مقام معظم رهبری اشاره دارند راههای سختگیرانه در این حوزه جواب نمیدهد بلکه باید راههای خلاقانهای برای رفع و حل مسائل فرهنگی جستوجو شود.
شیراوژن درباره حساسیت فرهنگی در فضای مجازی عنوان کرد: در دانشگاههای علوم پزشکی حدود ۲۵۰ هزار دانشجود داریم که بهطور حداقلی یک ساعت از زمان خود را در فضای مجازی سپری میکنند اما سهم ما مدیران فرهنگی و دانشجویی از این خوراک فرهنگی بسیار ناچیز است. باید محتواهای عمیق، جذاب و اثربخشی با توجه به ابزارهای نوآورانه و هنری تولید و عرضه کرده و در این حوزه رویکرد فعالانه داشته باشیم.
معاون فرهنگی وزارت بهداشت روحیه شکست و وادادگی را سهم مهلک خواند و گفت: توجه به واقعیتهاو کاستیهای برای میوولان فرهنگی صرورت دارد. برنامهریزی باید واقعنگرانه باشد و مدیر فرهنگی باید آسیبها را ببیند اما هر تحلیل و برداشتی که ما را شکستخورده نشان دهد و روحیه ناامیدی را رواج دهد از نطر استدلالی غلط است و با مبانی دینی ما تعارض دارد. ما به عیب ایمان داریم و اثر تاثیرات خداوند را در مقاطع مختلف دیدهایم.
وی ادامه داد: در روایات و در زمان پیامبر اسلام(ص) و ائمه اتفاقات تلخ فراوانی رخ داده است اما جامعه بهطور کلی سقوط نکرده است. اگر توکل داشته باشیم خداوند عنایتش را شامل حال ما میکند. اگر نگاه مثبتنگرانه نداشته باشیم جامعه به پیش خواهد رفت اما ما میران فرهنگی و دانشجویی دچار شکست خواهیم شد. خداوند حسن ظن خود را شامل افراد امیدوار میکند.
وی با اشاره به تعمیق فکری و عدم پراکندهکاری در حوزه فعالیتهای فرهنگی عنوان کرد: اگر ما نگاه واقعی و اثربخش نداشته باشیم نمیتوانیم بر دانشجو اثر بگذاریم. اگر به خاطر رفع تکلیف و دستورالعمل کار کنید بر مخاطب تاثیری نخواهید گذاشت. ما باید در مجموعه فعالیتهای خودمان به تعمیق فکر برسیم و نگاه سیستماتیک به مقوله فرهنگ داشته باشیم. تغییر گرایش و بینش رشد فکری را به همراه خواهد دارد که در رفتار افراد بروز پیدا میکند.
معاون وزیر بهداشت مخاطبان جامعه دانشگاهی را افراد فرهیخته و هوشمند دانست و بیان کرد: دانشجویان ما بسیار باهوش هستند و در مراکز فرهنگی مختلف و مساجد محلات خود فراوان برنامههای فرهنگی دیدهاند. برای چنین مخاطبانی باید از کارهای کلیشهای و تکراری پرهیز کنیم و به دنبال قالبهای نو، روشهای تازه اطلاعرسانی، ادبیات نو و مخاطبپسند باشیم و دستهبندی خوبی از مخاطبان خود داشته باشیم. دانشجو، استاد و کارمند مخاطبان دستهبندی شده ما نیستند بلکه طیفها، سلایق، گرایشها و قومیتهای مختلفی دارد.
شیراوژن پژوهشمحوری و توجه به آثار فرهنگی فاخر همچون نوشتههای شهید مطهری را عامل تعالی خواند و افزود: محتوامحوری باعث گسترش حرف عمیق میشود و در این راستا نباید مسابقهمحور یا جشنوارهزده باشیم. مسابقه و جشنواره یک قالب پیشنهادی برای ارائه کارهای فرهنگی است و نباید در هر موضوعی پیشنهاد برگزاری جشنواره بدهیم. اصالت با برنامههایی است که با تربیت و انسانسازی و رشد و تعالی فرد سروکار دارد است. اگر نگاه کلاننگر و راهبردی داشته باشیم میتوانیم با بسیاری از نگاههای برآمده از کوته نظری مقابله کنیم. ما باید علم و مهارت راهبردی را آموزش دهیم.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اسناد بالادستی در حوزه امور فرهنگی گفت: سند دانشگاه اسلامی به مجموعه دانشگاهی کشور پیشنهاداتی فارغ از تظاهر و جمود و تحجر میدهد. بیانیه گام دوم نیز یک مسیر راه و نقشه برای حرکت در چارچوب فرهنگ است که نگاهی فرابردی و کلنگر دارد.
وی نگاه دلسوزانه را رمز اثربخشی در قلمرو فرهنگ دانست و بیان کرد: ما باید دلسوز دانشجو باشیم و مانند فرزند به او نگاه کنیم. مخاطبی که باید کنترل شود ارتباطی با مجموعه دانشگاهی ندارد. ما باید علیرغم خطاها به دانشجویان علاقه داشته باشیم در دسترس باشیم.
وی با اشاره به این نکته که معاونت فرهنگی صرفا مجری برگزارکننده مراسم نیست اشاره کرد: ما باید ذهنیت و کلیت و شاکله هویتی دانشگاه را در نظر بگیریم و آن را مدیریت کنیم. برخورد تکریمآمیز با دانشجو در شاکله شخصیت او اثر میگذارد و در حفظ کرامت او اهمیت دارد.
شیراوژن با اشاره به اهمیت توجه به نخبگان بیان کرد: در هر دانشگاهی سرآمدهای علمی وجود دارند. ما در آزمونهای جامع، انجمنهای علمی و رتبههای برتر کنکور باید دانشجویان را شناسایی و حمایت کنیم و نباید نسبت به آنها بیتوجه باشیم. نخبگان باید احساس کنند که دانشگاه نگران آنها است. رهبری نیز در دیدار اخیر خودشان از توجه و حمایت نخبگان گفته و بر این موضوع انگشت تاکید گذاشتند. ما باید با رویکردهای عاطفی، در دسترس بودن بسیاری از مشکلات اعم از دانشجویان ایرانی و خارجی و نخبگان را درک و فهم کنیم.
به گزارش مفدا، وی افزود: دانشجویان خارجی با انتخاب دقیق ایران را به عنوان مهد انقلاب اسلامی و شیعه انتخاب کردهاند. ما نباید این دانشجویان را در چرخدندههای اداری قرار دهند و از آنها غافل شوند. بسیاری از کارهای فرهنگی نیاز به بودجههای کلان ندارند. منظور من این نیست که بودجه امور فرهنگی نباید افزایش پیدا کند بلکه این حرف به معنای هدفمند کردن برنامههای فرهنگی نیست. ما باید از ظرفیت حداکثری اساتید و دانشجویان استفاده کنیم. ارزشهای انسانی، الهی و انقلابی برای ما مهم است. هرکس در هر سطحی بتواند با این حوزهها همراه شود برای ما ارزشمند است و حتی اگر بتوانیم یکنفر را با خود همراه کنیم موفقیت کسب کردهایم.
منبع: ايسنا