استان ها

شرکت‌های آستان قدس رضوی، در مسیر توسعه صادرات

شرکت‌های آستان قدس رضوی، در مسیر توسعه صادرات

 قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس رضوی در سال ۹۹ فعالیت خوبی در حوزه صادرات داشتند که این اقدامات به دو صورت صادرات مستقیم ارزی و صادرات غیر مستقیم در ابعاد حدود ۲۲ میلیون دلار انجام شد و در استمرار این روند، برنامه توسعه صادرات و خدمات این شرکت‌ها در دستور کار قرار دارد.

مالک رحمتی با اعلام این خبر به تشریح ظرفیت‌های صادراتی در خراسان رضوی پرداخت و اظهار کرد: خراسان رضوی به دلیل داشتن دو مرز مشترک با کشورهای همسایه و فعالیت منطقه‌های مرزی سرخس و دوغارون دارای مزیت و موقعیت خوبی برای صادرات است.

پیش‌بینی سالانه ۲ میلیون تن صادرات از منطقه ویژه سرخس تا سال ۱۴۰۲

وی افزود: توسعه ریلی منطقه ویژه سرخس با رویکرد افزایش صادرات یکی از اهداف اصلی در این منطقه است که به لحاظ دارا بودن مرز مشترک و ارتباط با کشور ترکمنستان موقعیت مناسبی برای جابجایی بار دارد، همچنین با توجه به روندی که در منطقه ویژه اقتصادی سرخس برای تکمیل زیرساخت‌ها در پیش گرفته شده است، پیش‌بینی می‌کنیم میزان صادرات و ترانزیت از این منطقه تا سال ۱۴۰۲ سالانه به بیش از ۱.۵ تا ۲ میلیون تن برسد که در این خصوص مثل همیشه آماده همکاری با تجار و شرکت‌ها در جهت صادرات کالا هستیم.

 اعتبار برند رضوی برای افزایش صادرات محصولات

رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی اظهار کرد: بخشی از این صادرات مربوط به شرکت‌های آستان قدس رضوی در زمینه مواد غذایی خواهد بود که مهمترین آن، شرکت خمیرمایه رضوی است که به عنوان یک برند در خارج از کشور شناخته می‌شود.

رحمتی افزود: در خارج از کشور تقاضای بالایی برای محصول خمیرمایه رضوی وجود دارد و به همین دلیل این شرکت، بعد از تامین نیاز داخلی، بخشی از محصول خود را صادر می‌کند که خوشبختانه این موضوع، زمینه مناسبی را برای توسعه و رشد صادراتی کشور فراهم کرده است.

وی در ادامه گفت: سایر محصولات صادراتی شرکت‌های آستان قدس شامل محصولات فنی مانند کمباین، داروهای خاص، فرآورده‌های لبنی و برخی دیگر از محصولات غذایی است.

 اوراسیا، فرصتی دوباره برای رونق صادرات

رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی تصریح کرد: مبحث صادرات دانش فنی و خدمات فنی‌ومهندسی نیز از مواردی است که آستان قدس رضوی از گذشته در قالب خدمات شرکت‌ها انجام می‌داد و اکنون نیز در حال تقویت و توسعه آن است.

رحمتی افزود: یکی از زمینه‌های تأثیرگذار در افزایش صادرات، تعرفه‌های اتحادیه اوراسیاست که در قالب تفاهم‌نامه‌های دوجانبه، شامل تخفیفات ویژه شده و فرصتی برای تجار و شرکت‌های ایرانی است که بتوانند با این تعرفه‌های ترجیحی میزان صادرات خود به کشورهای عضو اتحادیه را افزایش دهند، البته این موضوع، متقابلاً برای سایر کشورهای عضو اتحادیه هم فرصتی خوبی برای واردات به ایران است.

بررسی مشکلات صادراتی شرکت‌ها در یک کارگروه ویژه

به گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، وی به اهمیت شناسایی و رفع چالش‌های موجود در مسیر صادرات شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات هم اشاره کرد و گفت: برای این منظور در بنیاد بهره‌وری موقوفات جلسات ستادی و کارگروهی تشکیل و مشکلات احتمالی شرکت‌ها در مسائل ارزی و صادرات بررسی می‌شود تا برای رفع آن اقدام شود. یکی از پارامترهای ارزیابی شرکت‌ها در بنیاد بهره‌وری موقوفات، میزان صادرات آن‌ها و نقش‌آفرینی‌شان در افزایش میزان ارزآوری برای کشور تعیین شده است.

منبع: ايسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *