اخبار 27

شهردار مشهد: تنها وظیفه‌ بخش فرهنگی شهرداری تنظیم و بهبود روابط مدیریت شهری و مردم است

شهردار مشهد:
تنها وظیفه‌ بخش فرهنگی شهرداری تنظیم و بهبود روابط مدیریت شهری و مردم است
شهردار مشهد گفت: به اعتقاد من حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد فقط یک وظیفه دارد و آن تنظیم و بهبود روابط مدیریت شهری و مردم است.
به گزارش ایسنا-منطقه‌خراسان ظهر امروز محمدرضا کلایی در مراسم تکریم و معارفه‌ی معاون فرهنگی شهرداری مشهد و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی در تالار شهدای شهرداری بیان کرد: در شهر مشهد به همین دلیل حوزه اجتماعی و فرهنگی ساخته شده است و به نظرم باید به همین رسالت اولیه و اصلی توجه کرد و باید این نگاه یعنی بهبود و تنظیم روابط مدیریت شهری و مردم را به حوزه اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم.
کلایی افزود: انتظاری که از این حوزه‌است انتظاری مستقل نیست و در تمامی فعالیت های شهرداری مشهد مدیریت شهری حضور دارد. اینکه ما فرهنگ شهروندی را تعبیر می‌کنیم و در اولویت‌های بودجه‌ای و برنامه ای، فرهنگ شهروندی دخیل است به دلیل این است که در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی این امر وجود دارد.
وی ادامه داد: سازمان شهرداری به عنوان یک سازمان اجتماعی برای مردم ایجاد شده است اگر ما می‌خواهیم برای مردم فرهنگ ترافیکی را اصلاح کنیم و از معاون فرهنگی می‌خواهیم که به کمک ما در بخش حمل و نقل بیاید به این دلیل است که شهرداری یک سازمان اجتماعی است و بایستی در اداره شهر از مردم کمک بگیریم و برای کمک گرفتن از مردم نیاز به اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، فعالیت گروه‌های ذی‌نفع و پیگیری مسائل اجتماعی هستیم.
شهردار گفت: بنابراین سازمان اجتماعی و فرهنگی در تمامی وظایف شهرداری که با مردم در ارتباط است بایستی نقش ایفا کند من نیز به ضرس قاطع می‌گویم بالای ۹۵ درصد پروژ‌ه‌ها و برنامه‌ها و حوزه مدیریتی با مردم در ارتباط است.
محمدرضا کلایی بیان کرد: اگر ما می‌خواهیم کاری در حوزه شهرسازی کنیم با طبقه‌های مختلف ارتباط دارد چه کسی که از ما پروانه می‌گیرد چه همکارمان که با او برخورد دارد و چه سیستم کلان مالی که با آن در ارتباط است و همه این‌ها لبه تماس با مردم است.
وی افزود: پس اگر بخواهیم به تک وظیفه حوزه اجتماعی و فرهنگی یعنی تنظیم رابطه بین مدیریت شهری و مردم اشاره کنیم باید سه چیز را بدانیم.
شهردار بیان کرد: نکته اول اینکه مردم چه می‌خواهند و اقتضا و ذائقه‌ی مردم چه چیزی است، همچنین باید رفتار مردم را بشناسیم.
محمدرضا کلایی گفت: این حوزه فرهنگی است که باید بازتاب دهد مردم چه می‌خواهند البته در تنظیم رابطه این دو باید مدیریت شهری را نیز لحاظ کرد یعنی بدانند مدیریت شهری چه برنامه‌ای برای مردم دارد و چگونه و با چه راهبردی می‌خواهد مفهوم توسعه و پیشرفت را عملیاتی کند. پس معاون فرهنگی و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی نمی‌تواند از راهبردهای اصلی و چیزهایی که در ذهن مردم می‌گذرد بی‌اطلاع باشد.
وی بیان کرد: اما یک موضوع سوم هم هست و آن مدلی که در دوره پنجم مدیریت شهری با آن مدل از مردم رای گرفته و معتقد بوده مردم توسعه شهری را حول بهتر عمل کردن آن مدل می‌خواهند.
شهردار گفت: به بیان بهتر اگر آنجا گفته شد که ما می‌خواهیم مردم نقش بیشتری ایفا کنند که در این مدل نیز حضور دارد و آن‌که تکنیک برای این کار چیست؟ نکته سوم است.
محمدرضا کلایی افزود: برای این سه یعنی شناخت مردم، اینکه چه چیزی می خواهند،  مدیریت شهری، برای مدل‌های عملکردی و چه راهبردهایی برای حوزه تخصصی دارد  عملا چند رفتار و اقدام از جانب بدنه این سازمان و راس آن معاون فرهنگی نیاز است.
وی ادامه داد: نکته اول این است که باید با مردم حرف زد من فکر می‌کنم معاون فرهنگی باید با رویی گشاده، خوش و گارد باز با همه گروه‌های مردم باید حرف بزند و هدف فعال کردن جامعه در مسیر آن مدلی باشد که گفتیم.
|
شهردار ادامه داد: اگر ما واقعا گفتیم مشهد شهر امید و زندگی خواهد شد و یا به آن نزدیک خواهد شد برای این کار باید مردم را درگیر کنیم و با آنها حرف بزنیم اما با داشتن یک راهبرد در حوزه راهبردی خود چون ما می‌دانیم اقتضاهای مدیریت شهری و مدلی که می‌خواهیم آن را اجرا کنیم چیست.
محمدرضا کلایی بیان کرد: نکته دوم خود فعال کردن مردم است من فکر می‌کنم انرژی که معاون فرهنگی بایستی به سازمان‌اش بدهد و سازمان آن به ابرسازمان شهرداری بدهد و همه این‌ها به مردم بدهند خیلی جدی است و سلسله جنبان این مسئله معاون فرهنگی است که باید زمان بسیار زیادی بگذارد و شخصا با همه گفت‌وگو کند.
وی گفت: نکته سوم که نکته بسیار مهمی است این است که ما در سایر بخش ها اولویت‌بندی داریم ولی در حوزه اجتماعی و فرهنگی این طور نیست چون در جامعه ما پتانسیل های نهفته بسیاری وجود دارد که ما نمی‌دانیم و سراغ کدام یک برویم پس از یک ظرفیت نیز نباید گذشت و فقط اولویت‌بندی‌ها در سطح راهبردها است.
محمدرضا کلایی عنوان کرد: نکته بعدی که به نظرم معاون فرهنگی باید داشته باشد داشتن برنامه‌ریزی دقیق است، همه چیز باید در نظم خودش باشد و یک گاف از سازمان اجتماعی و فرهنگی نباید در‌بیاید.
شهردار ادامه داد: سازمان اجتماعی و فرهنگی همه چیزش باید شناخته شده باشد و بر اساس یک مسیر راهبردی پیش برود و عناصر این سازمان باید با او همراه باشند.
وی گفت: ما علی رغم کار سختی که داریم ظرفیت های زیادی نیز داریم و با داشتن این ظرفیت ها حق نداریم موفق نباشیم.
محمدرضا کلایی گفت: برای مثال در حوزه تئاتر آیا واقعا نمی توانیم این را در گستره‌ی شهر توزیع کنیم، آیا ما نمی‌توانیم نهالی را بکاریم که شهر مشهد بتواند هم از سرگرمی ناشی از آن استفاده کند هم حوزه تولیدات فاخر عملکردی داشته باشد هم کسب و کار را برای افراد مرتبط توسعه دهد اما اینکه ما از چه راهی وارد این حوزه و صدها موضوع دیگر شویم مهم است.
شهردار ادامه داد: اگر به گستره موضوعات فرهنگی نگاه کنیم واقعا این موضوعات اثرگذار است و ما به یک نظریه در حوزه سیما و منظر شهر مشهد نیاز داریم که اولویت جدی سال ۹۸ ماست که مرتبط با برند و هویت شهر مشهد است.
وی گفت: در حوزه گردشگری نیز می‌دانیم چه فاصله عظیمی بین آن‌چه می‌تواند باشد و آن چیزی که هست وجود دارد. در حوزه اجتماعی پای کار آوردن مردم و نشاط دادن به آن ها پتانسیل های زیادی وجود دارد و مسئله فرهنگسراها  و شورای اجتماعی محلات که در حوزه فرهنگی است به نظرم ظرفیت‌های خیلی بالایی دارد.
محمدرضا کلایی افزود: به نظر من با این همه ظرفیت باید بتوانیم یک تحول جدی در این حوزه از دیدگاه مردم ایجاد کنیم.
شهردار گفت: حوزه اجتماعی فرهنگی با زحمات دکتر بختیاری اصلاحاتی درباره برنامه «97-1400» و تغییرات ساختاری در واقع در ارتباط با حوزه های دیگر شده است.
وی گفت: من برنامه «97-1400»را در همه ابعاد از جمله اجتماعی و فرهنگی بسیار غنی می‌بینم که باعث شده سازمان به بلوغ برسد.
محمدرضا کلایی ادامه داد: امیدوارم این اتفاق بیفتد حوزه مدیریت شهری نیز باید از ظرفیت بخش فرهنگی و اجتماعی کمک بگیرد و بهبود رابطه‌ی مردم و مدیریت شهری را سبب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *