صرفهجویی ۶۸۴ میلیون دلاری در یارانه سوخت
به گفته یکی از مدیران توسعه و صنعتیسازی گروه صنعتی ایران خودرو، با تولید خانواده موتور کممصرف سهاستوانه ایرانی، علاوه بر کاهش ۲۵ درصدی میزان تولید گازهای گلخانهای، صرفهجویی کلی یارانه سوخت برای مجموع تیراژ تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در یک دوره پنجساله، حدود ۶۸۴ میلیون دلار خواهد بود.
به گزارش ایسنا، پیمان شرقی- مدیر توسعه و صنعتیسازی موتور کممصرف ایرانخودرو- ضمن اعلام این موضوع، اظهار کرد: تیراژ تولید خانواده موتور سهاستوانه طی پنچ سال پس از آغاز تولید، سالانه بالغ بر ۷۰۰ هزار دستگاه خواهد بود. این موتورها در محصولات جدید ایرانخودرو و در سطح ملی، قابلیت نصب بر روی سایر خودروهای داخلی را نیز دارد.
طبق اعلام گروه صنعتی ایرانخودرو، به گفته وی، نخستین موتور کممصرف سهاستوانه ایرانی با بهرهگیری از توان علمی و خلاقیت مهندسان گروه صنعتی ایرانخودرو، بدون وابستگی به شرکای خارجی و با همت سازندگان داخلی در شرایط تحریمهای بینالمللی طراحی و تولید شده که قابل رقابت با موتورهای روز مشابه خودروسازان اروپایی است. موتور کممصرف سهسلیندر متناسب با جغرافیای اقلیم ایران طراحی، تولید و نمونهسازی شده است.
این مدیر صنعتی ضمن اشاره به اینکه پیشرانه سهاستوانه ایرانی، قابل رقابت با موتورهای مشابه خودروسازان بزرگ است، گفت: این طرح، ایران را در زمره کشورهایی قرار خواهد داد که دارای مالکیت دانش طراحی و توسعه موتورهای سهاستوانه کممصرف با تزریق مستقیم سوخت و سازگار با محیط زیست هستند. هدف از اجرای این طرح، تحقق بیانات مقام معظم رهبری و دستیابی به مصرف سوخت کمتر از پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش با سطح آلایندگی U۶، اقتصادی بودن موتور در چرخه عمر محصول و قابلیت بهکارگیری در خودروهای دو رگه (هیبرید) بوده است.
شرقی با بیان اینکه گروه صنعتی ایرانخودرو برنامه تجاریسازی موتور سهاستوانه را متناسب با نقشه راه قوای محرکه محصولات آینده خود و با رویکرد جهادی دنبال میکند، تایکد کرد: تولید قطعات اصلی این پیشرانه همچون بدنه و سرسیلندر و نیز همبندی آن، در شرکت ایرانخودرو انجام خواهد شد.
مدیر توسعه و صنعتیسازی موتور کممصرف ایرانخودرو خاطرنشان کرد: خانواده موتور سهاستوانه کممصرف با پنج محصول شامل دو پیشرانه تنفس طبیعی یک و ۱.۳ لیتری با فناوری تزریق سوخت درگاهی (PFI)، موتور سوم از نوع ۱.۳ لیتری پرقدرت با فناوری توربوشارژ (TC) و تزریق درگاهی بنزین، چهارمین پیشرانه با ظرفیت ۱.۳ لیتر، پایهگازسوز با پایش مستقیم بنزین به درون سیلندر و پنجمین و قدرتمندترین موتور از این خانواده نیز یک پیشرانه ۱.۳ لیتری ۱۴۸ اسبی با بهرهگیری از فناوری توربوشارژ و سامانه تزریق مستقیم بنزین (GDI) تحت مالکیت معنوی شرکت ایرانخودرو است. نمونههای دیگر این خانواده موتور، در نیمه نخست سال آینده معرفی خواهد شد.
انتهای پیام
منبع:ایسنا