تاریخ انتشار : سه‌شنبه 7 دسامبر 2021 - 11:22
کد خبر : 150539

ضرورت تحول در ساختارها و روش‌های آموزشی و پژوهشی ۴۰ سال اخیر

ضرورت تحول در ساختارها و روش‌های آموزشی و پژوهشی ۴۰ سال اخیر

معاون پژوهشی وزارت علوم بر ضرورت تحول در ساختارها و روش‌های آموزشی و پژوهشی کشور که طی ۴۰ سال اخیر رایج بوده تاکید کرد و گفت: در این راستا کارگاه‌های تخصصی در هر کدام از معاونت‌های پژوهشی و آموزشی وزارت علوم شکل گرفته که اگر دیدگاه‌های مشترکی در این دو حوزه وجود داشته باشد می‌توانیم

ضرورت تحول در ساختارها و روش‌های آموزشی و پژوهشی ۴۰ سال اخیر

معاون پژوهشی وزارت علوم بر ضرورت تحول در ساختارها و روش‌های آموزشی و پژوهشی کشور که طی ۴۰ سال اخیر رایج بوده تاکید کرد و گفت: در این راستا کارگاه‌های تخصصی در هر کدام از معاونت‌های پژوهشی و آموزشی وزارت علوم شکل گرفته که اگر دیدگاه‌های مشترکی در این دو حوزه وجود داشته باشد می‌توانیم به آن تحول و انسجام لازم برای دستیابی به اهداف مشخص برسیم.

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود برومند در اجلاس سراسری نشست تخصصی برنامه ریزی و گسترش وزارت علوم بر ضرورت سیاست گذاری به منظور توسعه فناوری در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: شرایط امروز پژوهش و آموزش در دانشگاه‌ها تغییر کرده است و توسعه فناوری‌ها موجب توسعه موضوعات درسی و تغییر در شیوه‌های سنتی این دروس در دانشگاه‌ها شده است بنابراین مراکز آموزشی ما نیز باید با روش و محتوای جدید بتوانند موجب رشد و توسعه امر فناوری شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: روند توسعه فناوری‌ها امروز به گونه اتفاق افتاده است که حتی حیات جدیدی در دانشگاه‌ها رقم خورده به گونه‌ای که دانشکده‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند و تعداد آنها روز به روز کمتر می‌شوند بنابراین نمی‌توان فناوری مجزا از یکدیگر ایجاد کرد به همین دلیل ضرورت ایجاب می‌کند واحدهای کوچک آموزش عالی به مجموعه‌های بزرگ‌تر ادغام شوند به همین دلیل در چنین شرایطی باید در ساختار و روش‌های خود که طی ۴۰ سال گذشته بر وضعیت آموزشی عالی کشور حاکم است بازنگری جدی صورت بگیرد.

معاون پژوهشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه رشته‌ها و دوره‌های فعلی دانشگاه‌ها نیازمند تحول اساسی است گفت: ما در معاونت پژوهشی و معاونت آموزشی وزارت علوم کارگروه‌های تخصصی مختلفی داریم که دیدگاه‌های مختلفی در این کارگروه‌ها مطرح می‌شود اما نکته مهم این است که باید دیدگاه‌های مطرح شده در این دو معاونت مشترک باشند تا بتوان آن پیوستگی و انسجام لازم برای دستیابی به هدف به دست آورد در واقع اگر در آئین نامه‌های ما تضاد وجود داشته باشد نمی‌توانیم موفقیتی کسب کنیم به همین دلیل معتقد هستیم باید بازنگری اساسی در جهت دستیابی به دیدگاه‌های مشترک حوزه‌های پژوهشی و آموزشی انجام شود.

دکتر برومند با بیان اینکه تمامی واحدهای پژوهشی کشور باید مبتنی بر نیاز کشور شکل بگیرد خاطر نشان کرد: برای تحقق این امر لازم است برنامه ریزی در امور پژوهشی و غیره به خود دانشگاه‌ها واگذار کنیم تا آنها براساس موقعیت‌های زمانی، مکانی شرایط و مزیت‌های سازمانی تصمیم گیری کنند اگر چه حفظ استاندارد سازی در این مراکز ضروری است و بر این اساس باید آرام آرام فعالیت‌های خود را در راستای تحولات جهانی قرار دهند.

به گفته وی، در معاونت پژوهشی وزارت علوم نیز کارگروه‌های مشخصی تشکیل شده و نظرات تخصصی و کارشناسی مختلف مطرح می‌کردند اما مجدداً تاکید می‌کنیم باید این نظرات بین پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها به منظور هم افزایی بیشتر مشترک باشد تا در نهایت بخشی از پژوهش‌های ما به سمت نیازهای جامعه و واحدهای که ارائه خدمت می‌کند حرکت کنند که البته مفهوم تقاضا محور شدن رساله‌ها نیز با این هدف شکل گرفت.

دکتر برومند تاکید کرد: باید منابع پژوهشی دانشگاه‌ها بتوانند پشتیبانی‌های لازم را از رساله‌های تحصیلات تکمیلی داشته باشند و ما بتوانیم اعتبار و گرنتهای حمایتی از رساله‌های دانشجویی داشته باشیم در این شرایط است که می‌توان گفت نقش خود را در توسعه علمی کشور و پاسخ محوری نیازها ایفا نمودیم اگر چه به دلیل وابسته بودن دانشگاه‌ها به بودجه‌های دولتی این امر کمی دشوار است اما باید با سیاستهای مشخص برای تحقق آن تلاش کنیم.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.