از امروز طرح “نوآ”ی دانشگاه شهید بهشتی در جهت خلق شرکتهای دانش بنیان و خلاق در مراکز نوآوری دانشکدهها و پژوهشکدههای دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد و در دو روز برگزاری، ۱۰۰ تیم برگزیده با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
به گزارش ایسنا، طرح “نوآ”، با مشارکت پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و ۱۸ مرکز نوآوری مستقر در این دانشگاه از امروز چهارشنبه ۱۳ اسفندماه به مدت ۲ روز آغاز به کار کرد. در فراخوان اولیه این رویداد بیش از ۲۰۰ تیم در این طرح شرکت کردند که بعد از داوری و ارزیابی، نیمی از این تعداد توانستند به رویداد “نوآ” راه یابند.
تیمهای برگزیده باید در کارگاههای تخصصی که توسط اساتید زبده و برجسته طی امروز وفردا برگزار میشود، شرکت کنند. بعد از آن، دورههای فشردۀ منتورینگ و شتابدهی آغاز خواهد شد.
دورۀ منتورینگ در دو سطح تعریف شده است. سطح عمومی که مشتمل بر مباحث متمرکز بر حوزۀ تجاری سازی ایده و کسب و کار است؛ و سطح تخصصی که در این قسمت، با کمک مرکز نوآوری دانشکدۀ مربوطه، از اساتید و برجستگان علمی مرتبط با آن ایده استفاده شده است.
دکتر علی اصغر سعدآبادی، عضوهیات علمی و رییس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی در مراسم افتتاح رویداد نوآ در این باره گفت: تیمها با شرکت در دورۀ منتورینگ تخصصی و عمومی در واقع یک چرخۀ شتابدهی بسیار فشرده و کپسولی را میگذرانند تا بتوانند به استانداردهای لازم برای دستیابی به یک استارتآپ موفق برسند. در نهایت تیمهایی که بتوانند این دوره را بگذرانند و شاخصهای لازم را کسب کنند در فاز نهایی رویداد، در جلسه داوری که با حضور شخصیتهای برجستۀ اکوسیستم نوآوری کشور در روز سوم خرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد، شرکت کرده و در صورت برگزیده شدن از حمایتهای طرح نوآ بهره مند خواهند شد.
به گفته وی به تیم برتر مبلغ یک میلیارد ریال تسهیلات پرداخت خواهد شد.
در این مراسم همچنین حسن ثابتی، تحلیلگر و مدرس آموزش عالی برگزاری کارگاهها را از برنامههای این رویداد نام برد و افزود: کارگاه روز نخست این رویداد با عنوان “آشنایی با مفاهیم و اجزاء زیست بوم کارآفرینی و نوآوری کشور” است که به منظور آشنایی فعالان و علاقهمندان ورود به این عرصه در کشور طراحی و برنامه ریزی شده است.
به گفته ثابتی در این کارگاه دو ساعته سرفصل هایی مانند مفهوم و ابعاد کارآفرینی، چرایی زیست بوم کارآفرینی و نوآوری، عناصر و اجزاء زیست بوم کارآفرینی، تعاریف و مفاهیم رایج، نهادها و اشخاص حقوقی این زیست بوم، کارکرد زیست بوم کارآفرینی و نسبت آموزش عالی و دانشگاه با زیست بوم کارآفرینی تشریح میشود.
دکتر محمدرضا مرادی، مدیر یکی از شتابدهندهها با اشاره به برگزاری کارگاهی با عنوان “بوم مدل کسب و کار” در روز دوم این رویداد گفت: بوم، مدل (یا الگوی) کسب و کار یا کنوس، یک ابزار مدیریتی و کارآفرینانۀ استراتژیکی است که به شما اجازه میدهد الگوی کسب و کار خود را توصیف، طراحی و اختراع کرده یا آن را به چالش کشیده یا تغییر دهید. از همین رو، بعد از انتخاب ایده، تدوین بوم یکی از اولین گامهای آغاز یک استارتآپ است که مسیر کسب و کار شما را مشخص می کند.
مرادی این بوم مشهور را که امروزه در اکثر کسب و کارها از آن استفاده می شود، عموماً دارای ۹ قسمت مشخص دانست که هر یک از آنها معنا و منظور خاصی را دنبال می کند و درادامه تاکید کرد: در واقع این ۹ قسمت برای پاسخگویی به ۹ سؤال مشخص و کاربردی طراحی شده است: بخش بندی مشتریان را بدانید؛ ارزش ایجادشده کار را بدانید؛ کانالهای ارتباط با مشتریان را بدانید؛ نحوۀ ارتباط با کسانی که به مشتریان شما مبدل میشوند را بدانید؛ جریان و نحوۀ درآمدزایی را بدانید؛ منابع کلیدی درآمدی که کار شما برپایه آنها شکل گرفتهاند را بدانید؛ فعالیتهای کلیدی کسب و کاری که شما را معرفی میکند بدانید؛ شرکای اصلی و کلیدی که با آنها همکاری دارید را بشناسید؛ ساختار هزینههای کسب و کارتان را بشناسید. در این کارگاه نگاهی به چرایی و چگونگی استفاده از این ابزار استراتژیک داریم.
بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی، طرح نوآ با تاکید بر ایجاد انگیزه، نشاط، هم افزایی، آموزش و مشاوره نوآوران و کارآفرینان در جهت خلق شرکتهای دانش بنیان و خلاق در مراکز نوآوری دانشکدهها و پژوهشکدههای دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اقتصاد دانش بنیان و خلاق و پذیرش تیمهای نوآور دانشجویی و تیمهای فناور با تکیه بر این مهم است. در این راستا ایدههای ارائه شده طی سه مرحله بررسی میشوند که مرحله اول آن در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۱۳ و۱۴ اسفند ماه ۹۹) در قالب کارگاه هایی برگزار میشود.
منبع:ایسنا