اخبار 38

ظرفیت پالایش نفت ایران در شرایط کرونا کاهش نداشت

ظرفیت پالایش نفت ایران در شرایط کرونا کاهش نداشت

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران گفت: این شرکت جزو معدودپالایشگرانی در دنیا بودکه در شرایط همه گیری جهانی کرونا،ظرفیت پالایش نفت خود را کاهش نداد.

 به گزارش ایسنا، علیرضا صادق‌آبادی امروز، دوشنبه در آیین بهره‌برداری رسمی طرح‌های ملی انتقال، توزیع و ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: با اجرای پروژه خط لوله نائین – کاشان – ری و انبار ارومیه ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده در سخت‌ترین شرایط تحریم و کرونا بیش از ۵۰۰ میلیون لیتر در کشور افزایش یافت که با احتساب افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی به‌وسیله تکمیل مخازن دیگر در مجموع یک میلیارد لیتر به ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده کشور افزوده شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی جزو معدود پالایشگرانی در دنیا بود که در شرایط همه‌گیری جهانی ظرفیت پالایش نفت خود را کاهش نداد.

وی افزود: در پایان سال ۱۳۹۸ بحران شیوع ویروس کرونا فشار زیادی را به لحاظ مصرف به کشور تحمیل کرد، با این حال ما جزو معدود پالایشگرانی دنیا بودیم که ظرفیت پالایش نفت را کاهش ندادیم؛ این کار در شرایطی رخ داد که پالایشگاه‌های بسیاری در سراسر دنیا تعطیل شدند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در روزهای پایانی پارسال برای عملیاتی شدن مخازن، فشار بسیار زیادی به همکارانم وارد شد؛ اما خوشبختانه با همت این عزیزان و عملیاتی شدن به‌موقع مخازن، ظرفیت پالایشی کشور حفظ شد.

صرفه‌جویی ۴ هزار میلیارد تومانی سالانه از محل اجرای سه پروژه خط لوله در کشور

صادق آبادی تصریح کرد: اجرای سه پروژه خط لوله نائین – کاشان – ری، شازند – قم – ری و تبریز – خوی – ارومیه به همراه تلمبه‌خانه‌ها و مخازن تعادلی که امروز به بهره‌برداری رسمی رسید، در مجموع سالانه ۳۵۰۰ تا ۴ هزار میلیارد تومان در کشور صرفه‌جویی می‌شود.

وی تاکید کرد: پروژه خط لوله شازند  – قم – ری ظرفیت انتقال روزانه ۳۰۰ هزار بشکه را دارد این ۳۰۰ هزار بشکه را اگر بخواهیم با نفتکش‌ها جاده‌پیما حمل کنیم، هزینه‌اش ۲۰۰ تومان به ازای هر تن کیلومتر خواهد بود؛ در صورتی که هزینه انتقال با خط لوله ۱۸ تومان به ازای هر لیتر است که از این محل فقط روزانه حدود ۱.۶ میلیارد تومان برای مجموعه شرکت ملی پالاش و پخش فرآورده‌های نفتی صرفه‌جویی به همراه دارد که معادل صرفه‌جویی سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان برای کشور است.

معاون وزیر نفت در پالایش و پخش صرفه‌جویی محقق شده از محل هر کدام از این پروژه‌ها برای مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در مجموع با اجرای این سه پروژه از مصرف حدود ۲ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای انتقال فرآورده در کشور جلوگیری شده است.

صادق‌آبادی افزود: از محل اختلاف قیمت نفت گاز و گاز طبیعی نیز که برای انتقال با خط لوله به ازای هر تن کیلومتر، ۲۰۰ تومان و برای انتقال با نفتکش (نفت‌گاز) ۳۰۰ تومان به ازای هر لیتر است در هر کدام از این پروژه‌ها حدود ۶۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی برای کشور محقق شده که در مجموع معادل صرفه‌جویی سالانه حدود ۴ هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به منافع اجتماعی و ملی این طرح افزون بر منافع اقتصادی گفت: این پروژه‌ها افزون بر توجیه‌پذیری اقتصادی، آزادی عمل بسیار بالایی هم به ما می‌دهد که بحث‌هایی نظیر مشکلات نقل و انتقال، مسدودشدن جاده‌ها و یخبندان و … از جمله مشکلات و چالش‌های انتقال فرآورده با نفتکش به شمار می‌آید که در خطوط لوله حذف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از لحاظ مسئولیت‌های اجتماعی نیز، برای انتقال این حجم از فرآورده در هر کدام از این خطوط لوله، حدود ۱۵۰۰ تانکر عملیاتی و در مجموع حدود ۵ هزار تانکر عملیات انتقال فرآورده را انجام می‌دادند که با چالش‌هایی نظیر ترافیک، تصادف و … روبه‌رو بودند.

صادق‌آبادی با تاکید بر اینکه آثار اجتماعی اجرای پروژه‌های خط لوله در دل این پروژه‌ها نهفته هستند، گفت: این پروژه‌ها به لحاظ زیست محیطی نیز مزایایی از جمله کاهش مصرف نفت‌گاز را در کشور به همراه داشته‌اند.

۳ خط لوله مهم انتقال فرآورده کشور به بهره‌برداری رسید

سه خط لوله ۲۶ اینچ انتقال فرآورده شازند – قم – ری به طول ۲۹۳ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۳۰۰ هزار بشکه فرآورده در روز، ۲۰ اینچ نائین – کاشان – ری به طول ۴۲۰ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۲۰۴ هزار بشکه در روز فرآورده و ۱۴ اینچ تبریز – خوی – ارومیه به طول ۲۲۰ کیلومتر از تبریز به ارومیه با ظرفیت کل ۶۵ هزار بشکه در روز فرآورده به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایسنا، سرمایه‌گذاری انجام‌شده در پروژه خط لوله شازند – قم – ری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال،  پروژه خط لوله نائین – کاشان – ری ۵ هزار و ۴۰ میلیارد ریال و ۸۴.۵ میلیون یورو وپروژه تبریز – خوی – ارومیه ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بوده است.

احداث خط لوله از شازند تا ری با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز

افزایش ظرفیت انتقال فرآورده به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز در مسیر شازند تا ری و ۴.۳ میلیون مترمکعب خاکبرداری از جمله اقدام‌ها در پروژه خط لوله شازند – قم – ری است. پیمانکار این پروژه که قرارداد آن به صورت EPC بوده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) و مشاور آن مهندسین مشاور طرح‌اندیشان بوده است.

افزایش ظرفیت انتقال ۲۰۴ هزار بشکه‌ای فرآورده از جنوب کشور 

انتقال بخشی از گازوئیل، نفت سفید و بنزین تولیدشده در پالایشگاه‌های ستاره خلیج‌فارس، بندرعباس و پالایشگاه آتی هرمز به نائین و کاشان و از آنجا به تهران از جمله اهداف موردنظر احداث خط لوله نائین – کاشان – ری بوده است. احداث ۱۰ مخزن سقف ثابت و متحرک جمعاً به ظرفیت ۳۰۰ هزار مترمکعب در نائین از جمله طرح‌های جانبی این پروژه به‌شمار می‌رود، افزون بر آن در قالب این پروژه تلمبه‌خانه جدید کاشان احداث شد و تلمبه‌خانه موجود نائین نیز توسعه یافت.

در قالب این پروژه افزون بر احداث ۴۲۰ کیلومتر خط لوله ۲۰ اینچ مجهز به سیستم نشت‌یاب در حد فاصل نائین، کاشان و ری، توسعه و ارتقای پست برق موجود، ایجاد ۶ کیلومتر خط انتقال برق ۶۳ کیلوولت از کاشان به تلمبه‌خانه کاشان و توسعه پست برق ۶۳ کیلوولت کاشان و توسعه پایانه ری مدنظر قرار گرفت.

در قالب این پروژه  ۸ هزار و ۸۰۰ تن عملیات ساخت و نصب مخازن، ۲ هزار و ۸۶۷ مترمربع ساختمان اداری، احداث ابنیه و سازه‌های صنعتی به مساحت ۵ هزار و ۳۳۰ مترمربع، نصب ۳۰ دستگاه تجهیزات دوار اجرایی شده است. نوع قرارداد این پروژه EPC و پیمانکار آن شرکت مشارکت نصر بوده است.

حذف تردد ۵۰۰ دستگاه نفتکش با بهره‌برداری از خط لوله تبریز – خوی – ارومیه

تهیه و نصب سه دستگاه الکتروپمپ، ساخت یک دستگاه مخزن رلیف ۲۴۰ مترمکعبی، احداث ساختمان‌های اداری و صنعتی پایانه خوی و ارومیه، اجرای لوله‌کشی پایانه ۸ اینچ خط قدیم ارومیه، ساخت ۲۴ کیلومتر خط لوله ۱۰ اینچ سلماس – خوی و تأسیسات میان مسیری، اجرای ۲۶۰ کیلومتر کابل فیبر نوری، احداث تأسیسات تکمیلی خط لوله تبریز – خوی – ارومیه از جمله اقدام‌های انجام‌شده در اجرای پروژه خط لوله تبریز – خوی – ارومیه بوده است. در این پروژه که نوع قرارداد آن EPC بوده، ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و از جمله مزایای اجرای آن حذف تردد ۵۰۰ دستگاه نفتکش است که افزون بر صرفه‌جویی اقتصادی، مزایای زیست محیطی نیز به همراه دارد.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *