تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 نوامبر 2021 - 23:32
کد خبر : 96957

عدم توانایی در برقراری ارتباطات موثر، ریشه‌ی اصلی مشکلات افراد

عدم توانایی در برقراری ارتباطات موثر، ریشه‌ی اصلی مشکلات افراد

ایسنا/آذربایجان شرقی یک متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری گفت: ریشه‌ی اصلی مشکلات مراجعین، عدم توانایی در برقراری ارتباطات موثر است که درست صحبت کردن و شنیدن از اصلی ترین عوامل آن به شمار می‌روند. دکتر مهستی علیزاده امروز سه شنبه ۲۹ تیر ماه در نشست بهداشت و سلامت بانوان در محل استانداری اظهار کرد: سلامت

عدم توانایی در برقراری ارتباطات موثر، ریشه‌ی اصلی مشکلات افراد

ایسنا/آذربایجان شرقی یک متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری گفت: ریشه‌ی اصلی مشکلات مراجعین، عدم توانایی در برقراری ارتباطات موثر است که درست صحبت کردن و شنیدن از اصلی ترین عوامل آن به شمار می‌روند.

دکتر مهستی علیزاده امروز سه شنبه ۲۹ تیر ماه در نشست بهداشت و سلامت بانوان در محل استانداری اظهار کرد: سلامت به معنای شرایط مناسب جسمی، روانی و اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و جنسی است که در تمام ابعاد زندگی تعریف می‌شود.

وی در خصوص مشکلات اجتماعی شایع زنان در جامعه افزود: ازدواج، طلاق، همسر گزینی، فرزند پروری، سرپرستی خانوار و بد سرپرستی از مشکلات اجتماعی شایع زنان هستند اما یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی، طلاق است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار ها، روند طلاق افزایش یافته به طوریکه طبق داده‌های سازمان آمار و مراجع دیگر، هر سال سه تا چهار درصد کاهش ازدواج و چهار تا پنج درصد افزایش طلاق را شاهد هستیم که اهمیت توجه به این مسئله را نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه در رابطه با شایع ترین دلایل طلاق خاطرنشان کرد: توانایی و مهارت های کافی زندگی مشترک در جوانان وجود ندارد که ریشه‌ی آن در مهارت های فرزند پروری، ارتباط موثر و برخورد با تعارضات است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در این مسئله افزود: کتاب های آموزشی مناسبی در این زمینه تدوین شده‌اند که از اصول آموزشی خوبی برخوردار هستند اما مهارت آموزش دهندگان و همکاری خانواده نیز بسیار مهم است.

این عضو انجمن بین‌المللی پزشکی جنسی ادامه داد: بر اساس آمار، بیشترین سن طلاق زنان ۱۵ تا ۱۹ سال است زیرا که طبق شرایط فعلی آموزش کشور، فرد نه آموزش دیده و نه از تجربه‌ی مناسبتی برخوردار است و غالب شخصیت او، کودک است لذا موضوع سن ازدواج و آمادگی قبل از آن اهمیت بسیاری دارد.

وی با اشاره به افسردگی و اضطراب در بانوان اضافه کرد: مطالعات مروری از تمامی مقالات در حوزه‌ی افسردگی و اضطراب، نشان دهنده‌ی آمار شش الی ۷۳ درصدی افسردگی در جامعه‌ی ما است که به طور متوسط ۳۰ الی ۴۰ درصد جامعه‌ی ما افسرده بوده و این مسئله در زنان بسیار شایع تر از مردان است.

وی ادامه داد: افسردگی و اضطراب زمینه‌ساز بسیاری از بیماری ها و مشکلات اجتماعی، ارتباطات فردی و جنسی هستند که از جمله‌ی آن می‌توان به طلاق، اعتیاد، خشونت، فساد و ایدز اشاره کرد.

این متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری با بیان اینکه سلامت فقط جسم و روان نیست، متذکر شد: مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، اشتغال و بیکاری در سلامت زنان بسیار موثری هستند لذا حوزه‌ی سلامت بیش از دانشگاه علوم پزشکی و مجموعه‌ی وزرات در اختیار استانداری و تمامی واحد های تحت پوشش آن است چرا که اصلی ترین عوامل و ریشه های تعیین کننده‌ی آن، اجتماعی و سیاسی است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما اقدامات بسیاری برای آموزش خانواده ها انجام شد اما در واقعیت هیچکدام از آنها به درستی در میان مردم جا نیافتاده و در عمل حداقل ارتباط موثر را نیز بلد نیستیم.

وی افزود: اگر برنامه‌ی دراز مدت را در زندگی مردم رواج دهیم و حقوق خود و طرف مقابل را شناخته و عمل کنیم، اتفاقات خوبی در جامعه می‌افتد.

علیزاده شفاف صحبت کردن و متمرکز شدن بر روی موضوع اصلی را مهم و به رخ کشیدن گذشته را یکی از موانع ارتباط موثر معرفی کرد و در خصوص روابط بین فردی گفت: اکثریت ما در روابط زناشویی و حتی با بقیه‌ی افراد، صحبت و مذاکره را به سمت میدان جنگ کشانده که حتماً باید یک برنده داشته باشد اما باید با همسر و خانواده‌ی خود یک تیم با هدف پیروزی باشیم.

وی با بیان اینکه ذهن خوانی یکی از مشکلات ارتباط موثر است، افزود: گاهاً نسبت به حرف ها و اعمال طرف مقابل خود تصمیم می‌گیریم، بدون اینکه با او گفت‌وگو کنیم که این موضوع یک معضل بزرگی است.

وی یادآور شد: برخی افراد مسئولیت اعمال خود را نمی‌پذیرند که البته یکی از دلایل آن، عدم کنترل خویشتن است لذا باید روی این موضوع بسیار تمرین کنیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: گفت‌وگو در زندگی مشترک بسیار با ارزش است اما زوجین اکثراً در مورد فرزندان و مسائل زندگی صحبت کرده و خیلی کم به مسائل جنسی و ارتباطات عاطفی خود می‌پردازند.

وی با بیان اینکه مسائل جنسی اصلی ترین عامل دعوا در زندگی مشترک است، بیان کرد: پیدا کردن نظرات مشترک یکدیگر و رفع سوء تفاهم ها در مشاجره‌ ها از اهمیت بالایی برخوردار است و همیشه لازم نیست به توافق برسیم چرا که برخی اوقات عدم توافق، خود نوعی توافق است.

وی با اشاره به خیانت تاکید کرد: یکی از معضلات اصلی جامعه‌، خیانت است که در شرایط فعلی روند آن صعودی بوده و شایع ترین علل آن، نیاز های جنسی و عدم درک متقابل است.

این متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری ادامه داد: خیانت زمانی ایجاد می‌شود که فرد در فرصتی قرار گیرد که در شرایط امروزی جامعه‌، این فرصت فضای مجازی بوده و نیاز، سبب وسوسه می‌شود.

وی در خصوص راهکار های مقابله با خیانت افزود: مهمترین راه مقاومت، فکر کردن به زندگی مشترک، خوبی ها و آینده‌ی آن است.

وی با تاکید به اینکه بسیاری از مشکلات زندگی ناشی از  روزمرگی و غیر جذاب بودن آن است، گفت: باید کنار هم لحظات خوب و متفاوتی ایجاد کنیم چرا که بسیاری از مشکلات و بویژه خیانت ناشی از آن بوده که اصطلاحاً هم افزایی گویند.

علیزاده در پایان تاکید کرد: خانواده ها در هیچ شرایطی نباید دخالت کرده و وارد مسائل زندگی مشترک دو نفر شوند تا خود افراد مشکل را حل کرده یا در نهایت به مشاوره رجوع کنند.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها