عدم دسترسی به اینترنت از مشکلات پیش روی آزمون های مدارس است
ایسنا/کردستان معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان، آسان نبودن راستی آزمایی و صحت برگزاری فرایند آزمون در فضای مجازی و عدم شرکت کل دانش آموزان به دلیل عدم دسترسی به شبکه و اینترنت را از دیگر مشکلات پیش روی این آزمون ها عنوان کرد .
مهدی نامدار در نشست شورای معاونین اداره کل اموزش و پرورش استان، گزارشی از برگزاری آزمون شبه نهایی پایه دوازدهم و آزمون جامع آنلاین پیشرفت تحصیلی متوسطه اول در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ارائه کرد و گفت: همچنین از طریق سیستم http://monitoring.kurdazemoon.ir بر آموزش مجازی دانش آموزان نظارت و از تعداد ۵۷۸۰ کلاس درس فعال در شبکه شاد بازدید و نتایج بازدی ها به صورت مکتوب به مناطق و ادارات شهرستان ها منعکس شده است.
وی گزارشی از عملکرد شهرستان ها و مناطق در نظارت و ارزیابی کلاس های آموزش مجازی و نتایج و رتبه بندی مناطق در متوسطه اول ، نظری فنی و کار دانش ارائه کرد وگفت: شهرستانهای سقز، بانه ، ناحیه یک سنندج، قروه، دهگلان، دیواندره ، بیجار، کامیاران، ناحیه دو سنندج و مریوان در بین شهرستانها در رتبه یک تا دهم قرار دارند و در میان مناطق نیز سریش آباد، زیویه، موچش، کرانی، سروآباد و کلاترزان نیز رتبه بندی یک تا ششم را کسب کرده اند .
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان، با اشاره به چالش های نظارت و ارزیابی کلاس های مجازی، خارج از بستر شاد بودن برخی از آموزش ها از جمله استفاده از نرم افزارهای تدریس آنلاین (مانند اسکای روم و … )، عدم توجه به مرحله بندی و برنامه زمانی در مراجعه به سایت نظارت توسط تعدادی از مدیران، عدم امکان تحقق برخی از اهداف نظارت بالینی در بازدیدهای غیرحضوری(مجازی) و نبود عوامل و ابزارهای انگیزشی (تشویق و تنبیه) در اختیار سرگروه های آموزشی را از مهم ترین چالش های پیش رو عنوان کرد.
نامدار هم چنین به فرصت های نظارت و ارزیابی کلاس های مجازی نیز اشاره کرد و نظارت و ارزیابی بدون هزینه، انجام سیستماتیک طرح از طریق سایت استانی که توسط گروه های آموزشی طراحی و برنامه نویسی شد، گزارش گیری سریع، دقیق و آسان به تفکیک مدرسه / شهرستان، جلب مشارکت کلیه سرگروه های آموزشی استان و تعدادی از شهرستان ها و مناطق، بازتاب مثبت و ایجاد انگیزه برای مدارس و همکاران آموزشی فعال در امر آموزش مجازی و رتبه بندی شهرستان ها و مدارس به عنوان کارنامه عملکردی را از مهم ترین فرصت های ارزیابی کلاس های شاد بر شمرد.
معاون آموزش متوسطه استان در ادامه با بیان اینکه ۹۳.۵۲ درصد دانش آموزان پایه دوازدهم در آزمون شبه نهایی شرکت کردند، به چالش های این امتحانات پرداخت و گفت: با اخذ مجوز از ستاد کرونا برنامه ریزی شده بود که با توجه به قطعی بودن امتحانات نهایی پایه دوازدهم در خرداد یک نوع مانور امتحانات شبه نهایی برگزار شود تا دانش آموزان این پایه شرایط جو امتحانات نهایی را تجربه کنند که متاسفانه با تغییر وضعیت به قرمز این امر میسور نشود وآزمون به فضای مجازی انتقال یافت.
وی آسان نبودن راستی آزمایی و صحت برگزاری فرایند آزمون در فضای مجازی و عدم شرکت کل دانش آموزان به دلیل عدم دسترسی به شبکه و اینترنت را از دیگر مشکلات پیش روی این آزمون ها عنوان کرد .
مهدی نامدار هم چنین به فرصت های امتحانات شبه نهایی نیز اشاره کرد و تهیه و در اختیار گذاشتن کتاب راه نهایی حاوی مجموعه سوالات امتحانات نهایی چند سال اخیر، حضور و مشارکت حداکثری بالای ۹۰ درصدی دانش آموزان پایه دوازدهم استان در این آزمون و رضایت بخش بودن هماهنگی مجموعه اداری و اجرایی و آموزشی مناطق و مدارس در اجرای مطلوب آزمون را از فرصت های این آزمون برشمرد و گفت: نتایج جمع آوری شده از شهرستان ها حاکی از موفقیت طرح است.
معاون آموزش متوسطه استان در بخش دیگری از گزارش خود با بیان اینکه ۴۹ هزار و ۷۳۱ نفر ( ۷۰ درصد ) دانش آموزان در آزمون های آنلاین شرکت کرده اند، به چالش ها و فرصت های آزمون های آنلاین دانش آموزان دوره متوسطه اول پرداخت و متفاوت بودن زیر ساخت دسترسی به اینترنت در مناطق مختلف ، یکسان نبودن سواد رسانه ای دانش آموزان مناطق مختلف جهت بهره بردن از فضای مجازی ، زیاد بودن امکان اشتباه درثبت فایل مشخصات دانش آموزان که توسط مدارس تهیه وارسال شده است و هم چنین عدم همکاری تعدادی از مدیران در اطلاع رسانی درست به دانش آموزان که ناشی از دیدگاه منفی نسبت به آزمون های پیشرفت تحصیلی است را از مهم ترین چالش های پیش رو عنوان کرد.
وی امکان برگزاری آزمون جامع در همه دروس، امکان ارزیابی دقیق از آموخته های دانش آموزان و تحلیل نقاط قوت و ضعف در دروس مختلف، امکان دسترسی دانش آموز به کارنامه شخصی و تحلیل آن به صورت آنی پس از اتمام آزمون، امکان گزارش گیری دقیق مدیریتی و تحلیل نتایج آزمون، عدم وجود مشکلات برگزاری آزمون مداد و کاغذی مانند ارسال بسته سوال و پاسخنامه به موقع و همچنین جمع آوری آن، حذف هزینه برگزاری آزمون از قبیل حق الزحمه مراقب، عوامل اجرایی مدارس، عوامل اجرایی ستاد و هزینه حمل و نقل و وارد نشدن لطمه به ساعات درسی دانش آموزان در زمان برگزاری آزمون آنلاین در ساعات غیر درسی را از مهم ترین فرصت های این آزمون بر شمرد .
انتهای پیام
منبع:ایسنا