فانتزی، گمشدۀ سینمای کودک
یک کارگردان انیمیشن معتقد است که ساخت فیلمهای جدی حاصل بیتوجهی به نیازها و انتظارات کودکان و خردسالان است و ضعف اساسی انیمیشن ایران نیز به نادیده گرفتن اهمیت جنبههای اغراقآمیز و فانتزی برمیگردد.
مسعود قدسیه، کارگردان انیمیشن «کیمیاگر» میگوید: این پویانمایی تلفیقی فانتزی از داستان کیمیاگر و افسانههای پریان والت دیزنی است.
او داستان «کیمیاگر» را اینگونه شرح میدهد: ملکهای در قلعهای اسیر است، جنگجویان آن مُلک برای نجات او راهی میشوند، اما موفق نمیشوند، در این بین یک چوپان تصمیم به نجات او میگیرد و ماجراهایی را از سر میگذراند.
قدسیه با اشاره به اینکه تولید این انیمیشن از زمان شکلگیری ایده و نوشتن فیلمنامه تا به ثمر نشستن یک سال زمان برده است، تصریح میکند: جذابیت شخصیت «کیمیاگر» در کتاب «پائولو کوئیلیو» و همذات پنداری با آن از یکسو و نوستالژی ملکههای والت دیزنی بهعنوان نماد کارتونی کلاسیک از سوی دیگر، زمینهساز ایجاد نگاهی طنز و فانتزی به هر دوی این قصهها در ذهن من شد؛ اثری که کوشیدهام هم برای کودکان جذاب باشد و هم بزرگسالان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
این کارگردان یادآور میشود که در چند سال اخیر، با بیتوجهی نسبت به کودکان و خردسالان، ساخت بیشتر فیلمها قالب جدی به خود گرفته و انتظارات و نیازهای این گروه سنی برآورده نشده است.
او ادامه میدهد: برگزاری جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان به این گروه سنی اجازه ورود به فضا و محیط جشنواره را میدهد تا بتوانند از فیلمهای متناسب و باکیفیت بهره ببرند. نحوه برگزاری جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان در اصفهان نیز زبانزد بوده و عملکرد حرفهای باعث شده شأن و جایگاه شهر اصفهان و جشنواره حفظ شود.
قدسیه، با بیان اینکه تماشای فیلم خوب میتواند تأثیرگذار و مشوق باشد، اظهار میکند: کودکان و خردسالان که آیندهسازان کشورند با حضور در جشنواره از حسن دیدن فیلم خوب، باکیفیت و فاخر، برقراری ارتباط نزدیک با عوامل فیلمها بهرهمند میشوند و نیز همجواری سینماها با اماکن تاریخی و بستر زایندهرود امکان درک تاریخ، فرهنگ و هنر و خاطره سازی در ذهن آنان را فراهم میکند.
نظر این کارگردان درباره وضعیت انیمیشنسازی در ایران و اصفهان چنین است: انیمیشین ایران با وجود مشکلات در فیلمنامه و داستان، در سالهای اخیر ازنظر تکنیکی پیشرفت چشمگیری داشته اما نقطهضعف اساسی آن بی توجهی به جنبههای اغراقآمیز و فانتزی این محصولات بوده است. با اینحال گروههای تولید انیمیشن فعال در اصفهان در قالب برنامههای تلویزیونی تولیدات جذاب و مخاطب پسندی تولید کردهاند.
منبع: ايسنا
او داستان «کیمیاگر» را اینگونه شرح میدهد: ملکهای در قلعهای اسیر است، جنگجویان آن مُلک برای نجات او راهی میشوند، اما موفق نمیشوند، در این بین یک چوپان تصمیم به نجات او میگیرد و ماجراهایی را از سر میگذراند.
قدسیه با اشاره به اینکه تولید این انیمیشن از زمان شکلگیری ایده و نوشتن فیلمنامه تا به ثمر نشستن یک سال زمان برده است، تصریح میکند: جذابیت شخصیت «کیمیاگر» در کتاب «پائولو کوئیلیو» و همذات پنداری با آن از یکسو و نوستالژی ملکههای والت دیزنی بهعنوان نماد کارتونی کلاسیک از سوی دیگر، زمینهساز ایجاد نگاهی طنز و فانتزی به هر دوی این قصهها در ذهن من شد؛ اثری که کوشیدهام هم برای کودکان جذاب باشد و هم بزرگسالان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
این کارگردان یادآور میشود که در چند سال اخیر، با بیتوجهی نسبت به کودکان و خردسالان، ساخت بیشتر فیلمها قالب جدی به خود گرفته و انتظارات و نیازهای این گروه سنی برآورده نشده است.
او ادامه میدهد: برگزاری جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان به این گروه سنی اجازه ورود به فضا و محیط جشنواره را میدهد تا بتوانند از فیلمهای متناسب و باکیفیت بهره ببرند. نحوه برگزاری جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان در اصفهان نیز زبانزد بوده و عملکرد حرفهای باعث شده شأن و جایگاه شهر اصفهان و جشنواره حفظ شود.
قدسیه، با بیان اینکه تماشای فیلم خوب میتواند تأثیرگذار و مشوق باشد، اظهار میکند: کودکان و خردسالان که آیندهسازان کشورند با حضور در جشنواره از حسن دیدن فیلم خوب، باکیفیت و فاخر، برقراری ارتباط نزدیک با عوامل فیلمها بهرهمند میشوند و نیز همجواری سینماها با اماکن تاریخی و بستر زایندهرود امکان درک تاریخ، فرهنگ و هنر و خاطره سازی در ذهن آنان را فراهم میکند.
نظر این کارگردان درباره وضعیت انیمیشنسازی در ایران و اصفهان چنین است: انیمیشین ایران با وجود مشکلات در فیلمنامه و داستان، در سالهای اخیر ازنظر تکنیکی پیشرفت چشمگیری داشته اما نقطهضعف اساسی آن بی توجهی به جنبههای اغراقآمیز و فانتزی این محصولات بوده است. با اینحال گروههای تولید انیمیشن فعال در اصفهان در قالب برنامههای تلویزیونی تولیدات جذاب و مخاطب پسندی تولید کردهاند.
منبع: ايسنا