فراهم شدن اعتبارسنجی مؤدیان برای اجرای یک قانون
رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ضمن اعلام اقدامات سازمان برای اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان، گفت: با توجه با اینکه سازمان بسترهای لازم جهت استعلام و ثبتنام الکترونیکی صاحب کارتخوان و محل کسبوکار ایشان را در قالب شش وب سرویس نرم افزاری در اختیار بانک مرکزی قرار داده است، بانک مرکزی میتواند اعتبارسنجی لازم را در خصوص ثبتنام مؤدی مالیاتی انجام دهد.
طبق «قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان » کلیه اشخاص مشمول ثبت نام و نصب سامانههای فروشگاهی (کارتخوان) مکلفند به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور مقرر میکند، نسبت به ثبت نام در سامانه مؤدیان اقدام کنند.
مشمولین علاوه بر عضویت در سامانه مودیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی (کارتخوان) هستند که سازمان امور مالیاتی از شهریور سال ۱۳۹۸ معادل ۱۵ گروه از فعالان اقتصادی که حدود ۵۰ شغل میشوند را دستهبندی کرد تا برای شفاف شدن درآمد، جلوگیری از فرار مالیاتی و کمک به فرآیند حسابرسی مالیاتی مکلف به ثبت نام در سامانه پایانه فروشگاهی و استفاده از کارتخوان باشند.
در این بین، کوروش محمدی – رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی – در گفتوگو با ایسنا، درباره اقدامات سازمان برای اجرای این قانون اظهار کرد: در راستای اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان، فاز اول سامانه مؤدیان در قالب پنج زیر سامانه پیاده سازی شد که این پنج زیر سامانه شامل زیر سامانه ثبتنام و عضویت در سامانه مؤدیان، زیر سامانه کارپوشه مؤدیان، زیر سامانه استعلام صورتحساب الکترونیکی، زیر سامانه استعلام کد ضد جعل صورتحساب الکترونیکی، زیر سامانه دریافت اطلاعات صورتحساب الکترونیکی صادر شده از طریق وب سرویسهای مربوطه است.
وی افزود: ثبتنام و عضویت حدود ۴۵۰ هزار کسبوکار در سامانه مودیان با استفاده یک و نیم میلیون پایانه فروشگاهی اعم از کارتخوان بانکی و پایانههای فروشگاهی نرمافزاری، دریافت روزانه متوسط سه میلیون صورتحساب الکترونیکی صادره از پایانههای فروشگاهی فوق الذکر، انتشار فراخوان شناسایی آزمایشگاههای ذی صلاح مرکز تنظیم مقررات، تدوین استانداردهای فنی و کارکردی پایانه فروشگاهی و ساماندهی بیش از شش پایانه پرداخت اعم کارتخوان بانکی و درگاه پرداخت الکترونیکی با همکاری بانک مرکزی از جمله اقدامات سازمان امور مالیاتی در راستای اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.
محمدی در پاسخ به اینکه طبق اعلام مسئولان بانک مرکزی در راستای طرح ساماندهی ابزار پذیرش اطلاعات معادل پنج میلیون پذیرنده در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است، سازمان امور مالیاتی چه اقداماتی در این رابطه باید انجام دهد؟ گفت: با توجه با اینکه سازمان بسترهای لازم جهت استعلام و ثبتنام الکترونیکی صاحب کارتخوان و محل کسب وکار ایشان را در قالب شش وب سرویس نرم افزاری در اختیار بانک مرکزی قرار داده است، بانک مرکزی میتواند اعتبارسنجی لازم را در خصوص ثبتنام مؤدی مالیاتی را انجام داده و پس از اطمینان از صحت کدپستی محل استفاده (کسبوکار) کارتخوان بانکی، اقدامات لازم را انجام دهد بنابراین، هیچ نیازی به ارسال اطلاعات به سازمان نبوده و اطلاعات ارسالی توسط بانک مرکزی صرفا جهت بررسیهای لازم بوده است نه اقدام ساماندهی.
رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی درباره اقدامات اطلاعرسانی به صاحبان کسبوکار درباره قانون پایانههای فروشگاهی توضیح داد: سازمان با توجه به رسالتی که در قبال اجرای قانون دارد با برگزاری جلسات متعدد با متولیان مشاغل اعم از صنفی و غیرصنفی اطلاع رسانی را آغاز کرد و همچنین با ساخت تیزرهای اطلاع رسانی سمعی و بصری و پخش از رسانه ملی اطلاع عمومی فعالیت کرده است.
منبع: ايسنا
مشمولین علاوه بر عضویت در سامانه مودیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی (کارتخوان) هستند که سازمان امور مالیاتی از شهریور سال ۱۳۹۸ معادل ۱۵ گروه از فعالان اقتصادی که حدود ۵۰ شغل میشوند را دستهبندی کرد تا برای شفاف شدن درآمد، جلوگیری از فرار مالیاتی و کمک به فرآیند حسابرسی مالیاتی مکلف به ثبت نام در سامانه پایانه فروشگاهی و استفاده از کارتخوان باشند.
در این بین، کوروش محمدی – رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی – در گفتوگو با ایسنا، درباره اقدامات سازمان برای اجرای این قانون اظهار کرد: در راستای اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان، فاز اول سامانه مؤدیان در قالب پنج زیر سامانه پیاده سازی شد که این پنج زیر سامانه شامل زیر سامانه ثبتنام و عضویت در سامانه مؤدیان، زیر سامانه کارپوشه مؤدیان، زیر سامانه استعلام صورتحساب الکترونیکی، زیر سامانه استعلام کد ضد جعل صورتحساب الکترونیکی، زیر سامانه دریافت اطلاعات صورتحساب الکترونیکی صادر شده از طریق وب سرویسهای مربوطه است.
وی افزود: ثبتنام و عضویت حدود ۴۵۰ هزار کسبوکار در سامانه مودیان با استفاده یک و نیم میلیون پایانه فروشگاهی اعم از کارتخوان بانکی و پایانههای فروشگاهی نرمافزاری، دریافت روزانه متوسط سه میلیون صورتحساب الکترونیکی صادره از پایانههای فروشگاهی فوق الذکر، انتشار فراخوان شناسایی آزمایشگاههای ذی صلاح مرکز تنظیم مقررات، تدوین استانداردهای فنی و کارکردی پایانه فروشگاهی و ساماندهی بیش از شش پایانه پرداخت اعم کارتخوان بانکی و درگاه پرداخت الکترونیکی با همکاری بانک مرکزی از جمله اقدامات سازمان امور مالیاتی در راستای اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.
محمدی در پاسخ به اینکه طبق اعلام مسئولان بانک مرکزی در راستای طرح ساماندهی ابزار پذیرش اطلاعات معادل پنج میلیون پذیرنده در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است، سازمان امور مالیاتی چه اقداماتی در این رابطه باید انجام دهد؟ گفت: با توجه با اینکه سازمان بسترهای لازم جهت استعلام و ثبتنام الکترونیکی صاحب کارتخوان و محل کسب وکار ایشان را در قالب شش وب سرویس نرم افزاری در اختیار بانک مرکزی قرار داده است، بانک مرکزی میتواند اعتبارسنجی لازم را در خصوص ثبتنام مؤدی مالیاتی را انجام داده و پس از اطمینان از صحت کدپستی محل استفاده (کسبوکار) کارتخوان بانکی، اقدامات لازم را انجام دهد بنابراین، هیچ نیازی به ارسال اطلاعات به سازمان نبوده و اطلاعات ارسالی توسط بانک مرکزی صرفا جهت بررسیهای لازم بوده است نه اقدام ساماندهی.
رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی درباره اقدامات اطلاعرسانی به صاحبان کسبوکار درباره قانون پایانههای فروشگاهی توضیح داد: سازمان با توجه به رسالتی که در قبال اجرای قانون دارد با برگزاری جلسات متعدد با متولیان مشاغل اعم از صنفی و غیرصنفی اطلاع رسانی را آغاز کرد و همچنین با ساخت تیزرهای اطلاع رسانی سمعی و بصری و پخش از رسانه ملی اطلاع عمومی فعالیت کرده است.
منبع: ايسنا