تاریخ انتشار : شنبه 23 اکتبر 2021 - 2:31
کد خبر : 11708

فرهنگ استفاده از اسناد رسمی باید در جامعه فراگیر شود

فرهنگ استفاده از اسناد رسمی باید در جامعه فراگیر شود

ایسنا/خراسان رضوی معاون قضایی رئیس دادگستری خراسان رضوی گفت: باید به این سو حرکت کنیم که مردم از اسناد رسمی استفاده کنند. فرهنگ استفاده از اسناد رسمی باید در جامعه فراگیر شود. حجت‌الاسلام و المسلمین محمود فروتنی، در مراسم مشترک آئین تکریم و معارفه مدیران کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی که با حضور مسئولان استانی و

فرهنگ استفاده از اسناد رسمی باید در جامعه فراگیر شود

ایسنا/خراسان رضوی معاون قضایی رئیس دادگستری خراسان رضوی گفت: باید به این سو حرکت کنیم که مردم از اسناد رسمی استفاده کنند. فرهنگ استفاده از اسناد رسمی باید در جامعه فراگیر شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمود فروتنی، در مراسم مشترک آئین تکریم و معارفه مدیران کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی که با حضور مسئولان استانی و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز در سالن همایش اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در دادگستری استان شورایی به نام شورای قضایی فعالیت می‌کند که بر اساس  قانون این شورا در همه استان‌ها وجود دارد. ادارات مختلفی در آن‌جا حضور دارند و اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی عضو فعال آن شورا است.

وی افزود: یکی از نکات مطرح و بسیار مهم امروز بحث امیدوار کردن مردم است. امروز متاسفانه بعضا مردم را ناامید می‎‌کنند.  وظیفه ما امیدوار کردن مردم است. خوشبختانه خدمات ارزشمندی در کشور انجام شده است. حقیقتا باید به مردم امیدواری دهیم و جوانان را امیدوار کنیم. خدماتی که در طول سالیان بعد از انقلاب اسلامی انجام شده است را باید برای مردم بازگو کنیم.

معاون قضایی رئیس دادگستری خراسان رضوی بیان کرد: نباید ناامیدی ایجاد شود. در  مشهد خدمات زیادی انجام شده است.  این‌ها خدمات ارزشمندی است. امروز کارگزاران، مسئولین و کسانی که قلم در دست دارند باید این خدمات ارزشمند را برای جامعه بازگو کنند و مردم امیدوار شوند. القای ناامیدی به مردم نکنید و اگر به مردم گفته شود که هیچ خدمتی ارائه نشده، یک خیانت است.

وی با اشاره به اینکه «یکی از ادارات بسیار مهم که مسئولیت‌های مهمی به عهده دارد، اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی است»، عنوان کرد: باید به این سو حرکت کنیم که مردم از اسناد رسمی استفاده کنند. فرهنگ استفاده از اسناد رسمی باید در جامعه فراگیر شود. باید این فرهنگ بازگو شود و معاملات مردم به سمت اسناد رسمی پیش بروند.

فروتنی بیان کرد: متاسفانه بیشترین پرونده‌ها در دادگستری به خاطر اسناد عادی است. باید اجرای ثبت از نظر نیرو، ساختمان و تجهیزات در همه شهرستان‌ها مورد توجه قرار گیرد. اجرای ثبت امروز به احقاق حق مردم بسیار کمک می‌کند و جایگاه ویژه‌ای دارد که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: بحث دیگری که باید به آن توجه شود وکالت‌های بلاعزل است که مشکلاتی را به وجود آورده است. این وکالت‌ها باید باز تعریف شود. اگر لازم است آیین‌نامه یا قانون اصلاح شود. موضوع  دیگری که در اداره ثبت اسناد و املاک مهم است، بحث سنددار کردن منابع طبیعی و اراضی ملی است. باید در شهرها و استان‌ها به سوی سنددار کردن منابع طبیعی و اراضی ملی حرکت کرد. در این زمینه خیلی کار شده اما از دلایلی که به این اراضی تجاوز می‌شود، عدم وجود سند است.

محمد نخعی، مدیر کل جدید ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در ادامه این نشست اظهار کرد:  مهمترین برنامه‌های کاری اداره کل ثبت اسناد و املاک  خراسان رضوی بر مبنای احترام و توجه به همکاران با رعایت قانون است.  همچنین پیشبرد اهداف سازمان با نظر متخصصین،  مبارزه با فساد و تکریم ارباب رجوع از مهمترین برنامه‌های کاری این اداره خواهد بود. از آنجایی که سرمایه هر سازمانی نیروی انسانی است،  امید است  بتوانیم در زمینه شغلی و رفاهی همکاران گام موثری بداریم. باید در زمینه انتصابات و احکام صادره بر اساس شایسته سالاری که مبنای آن تخصص، تعهد و اصل پاک دستی است انتصاباتی انجام شود که زمینه تحقق اهداف سازمان  و خدمت‌رسانی بیشتر به مردم را فراهم کند.

وی افزود: اجرای تکالیف در سند تحول قوه قضاییه بر عهده سازمان ثبت اسناد و املاک قرار داده شده است که  مهمترین شاخصه آن حمایت از مالکیت اشخاص چه به صورت حقیقی و حقوقی است. بر همین اساس موضوع  کاداستر برای اراضی دولتی موجب حفظ حقوق بیت المال خواهد شد.

مدیر کل جدید ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی تصریح کرد: ادامه صدور سند کاداستر برای سایر دستگاه‌ها و اشخاص، تثبیت و جانمایی اراضی کشاورزی و در یک کلام اجرای دقیق کالاستر باعث کاهش جلب و دعوای در مراجع قضایی خواهد شد.

وی در حوزه دفاتر اسناد رسمی افزود: بالا بردن کیفیت دفاتر اسناد رسمی و ترغیب افراد به تبدیل معاملات عادی به اسناد رسمی در برنامه کار سازمان قرار دارد. همچنین در حوزه  اجرای ثبت، حذف حداکثری مداخلات انسانی و الکترونیکی کردن اجرا مورد نظر است. فعالیت الکترونیکی اجرا از سال گذشته با دستورات مقام معظم سازمان کلید خورده و در حال حاضر نیز در حال اجرا است.

نخعی در خصوص ثبت شرکت‌ها خاطر نشان کرد: سرعت بخشیدن به ثبت شرکت‌ها  و ایجاد پنجره واحد که با حمایت دکتر اقبال رخ داده، باعث می‌شود امر تولید رونق پیدا کند. مساله‌ای که به آن عمل خواهم کرد برخورد با دلالان و مبارزه با فساد است. چنانچه این افراد به قوه قضاییه معرفی شوند زمینه ساز این خواهد شد که مردم به ادراه ثبت خوش‌بین باشند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها