لغو احتمالی ممنوعیت تردد شبانه
به گفته یک مقام آگاه در وزارت کشور، این وزارتخانه تصمیمگیرنده نهایی نیست. صرفا پیشنهاد و مشاوره میدهد و در حد یک عضو در این ستاد ملی مبارزه با کرونا امکان مداخله دارد. او خبر میدهد بحثهای کارشناسی مربوط به لغو طرح منع تردد شبانه انجام شده، اعضای تصمیمگیرنده منتظرند واکسیناسیون کاملتر بشود و درصد بیشتری از جامعه هر دو دوز خود را دریافت کنند و بعد دستور لغو ممنوعیت تردد شبانه صادر شود.
به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری نوشت: «خیابان دیگر شباهتی به پاییز سال گذشته ندارد. در روزهای ابتدایی این طرح ساعت به ۹ شب نرسیده خیابان از ماشینها خالی میشد و سکوت جای همه هیاهوها را میگرفت اما حالا دیگر این محدودیت هم مثل سایر محدودیتها به نوعی از معنا تهی شده است. آن چه از طرح ممنوعیت تردد شبانه مانده، ترافیک سنگین ساعتهای نرسیده به ۱۰ شب و قبضهای جریمهای است که برای افراد صادر میشود. به نظر میرسد هیچکدام از نهادهای درگیر موافق ادامه این طرح نیست اما همچنان تردد در خیابانها برای شهروندان هزینهتراشی میکند. محسن منصوری، استاندار تهران، پیشتر در این باره گفته است: «لغو ممنوعیت تردد شبانه در اختیار ستاد ملی مقابله با کروناست.» پلیس راهور ناجا هم موضع قطعی خود را در این باره بهتازگی اعلام کرده که «پلیس مخالف طرح تردد شبانه در این مقطع است و این نکته را نیز به وزارت کشور اعلام کردهایم.»
در مجلس هم به نظر میرسد توافقی بر سر ادامه این طرح وجود ندارد. محمدباقر قالیباف در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفته است: «در جریان بررسی کلیات لایحه اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی آقای نوروزی، نماینده رباطکریم، موضوعی را بیان کرد مبنی بر این که چرا مردم باید به خاطر تردد از ساعت ۱۰ شب تا سه صبح جریمه شوند و این کار جیب مردم را خالی میکند اما در توضیح این موضوع باید گفت در زمان اوج شیوع ویروس کرونا، کادر درمان به این نتیجه رسیدند که بیشترین منشأ شیوع ویروس از شبنشینیهای مردم است لذا تصمیم بر ممنوعیت تردد شبانه گرفته شد تا شبنشینیها به حداقل برسد و ممنوعیت هم از ۱۰ شب تا سه صبح در نظر گرفته شد. باید به این نکته توجه شود تا مردم خدایینکرده فکر نکنند دولت برای تامین کسری بودجه یا نیروی انتظامی برای کسب درآمد این کار را انجام میدهد. این اقدام تنها برای حفظ جان مردم است.»
حالا در حالی که تقریبا همه دستگاهها با ادامه این طرح مخالفاند، به نظر میرسد توپ در زمین وزارت کشور و ستاد ملی مبارزه با کروناست. یک منبع آگاه در وزارت کشور به همشهری میگوید: «ممنوعیت تردد شبانه مصوبه خود ستاد ملی مبارزه با کروناست. این موضوع در آن ستاد با حضور رئیسجمهور و اعضای دیگر تصویب شده و طبعا لغوش هم باید در همان ستاد و با حضور همه اعضا انجام شود.»
این مقام مسئول تأکید میکند: «وزارت کشور تصمیمگیرنده نهایی نیست. صرفا پیشنهاد و مشاوره میدهد و در حد یک عضو در این ستاد، امکان مداخله دارد.»
او به همشهری خبر میدهد: «بحثهای کارشناسی مربوط به لغو این طرح انجام شده، اعضای تصمیمگیرنده منتظرند واکسیناسیون کاملتر بشود و درصد بیشتری از جامعه هر دو دوز خود را دریافت کنند و بعد دستور لغو ممنوعیت تردد شبانه صادر شود.»
به عقیده این منبع آگاه، ابهامی در این مسیر وجود ندارد و ظرف یکماه آینده این اتفاق خواهد افتاد.
ولی اسماعیلی، نماینده مجلس و عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا، هم چند روز پیش به عصر ایران گفته بود: «بنده بارها این مسئله را در ستاد ملی کرونا مطرح کردهام که پایه علمی و عقبه کارشناسی اجرای چنین طرحی چیست و هنوز به بنده که عضو این ستاد هستم جوابی داده نشده است.
این سوی ماجرا در ستاد استانی هم تقریبا همین فضا حاکم است. نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا، هم میگوید: «ما هم موافق ادامهدادن این طرح نیستیم و پیشنهاد لغو این طرح از ستاد کرونای استان به ستاد ملی در جلسههای کارشناسی داده شده است. احتمال دارد که لغو آن در دستور کار هفته آینده ستاد ملی قرار داشته باشد.»
ما خستهایم!
کنار بزرگراه رسالت ایستادهام. ساعت از دهونیم گذشته. راننده یکی از ماشینهای گذری درباره علت ترددش در این ساعت میگوید: گاهی برایم پیامک تذکر میآید، گاهی هم جریمه میشوم. خانم ما خسته شدهایم. مگر میشود بیشتر از یک سال کار و زندگی را در این ترافیک وحشتناک تا قبل از ساعت ۱۰ تعطیل کرد؟
او ادامه میدهد: من شغلم فنی است. برای خرید لوازم یدکی مدام در شهر رفتوآمد میکنم. در ترافیکهای غروب کارم زمانبر میشود. از وقتی این طرح اجرا شده درآمد من ۳۰درصد کمتر شده؛ چرا که مشتریها در این بازار رقابتی سراغ کسانی میروند که هر ساعت شبانهروز که بخواهند در دسترس باشند.
ماشینها به سرعت رد میشوند. تا چراغ قرمز خواجهعبدالله پیاده میروم و از صاحب یک پژو ۲۰۶ سفید میپرسم ممنوعیت تردد شبانه چه تأثیر بر روتین زندگیاش گذاشته؟ این راننده پاسخ میدهد: من به عنوان کسی که تا ساعت هشت و ۹ شب باید شرکت باشم و در محل کارم حضور داشته باشم و از طرفی هم چون نگران سلامتیام هستم نمیتوانم سوار اتوبوس و مترو با آن همه ازدحام شوم. نمیفهمم این طرح چه کمکی به کنترل شیوع کرونا کرده است؟
نظر خانمی که پیاده از کنار خیابان میگذرد، جلب میشود. او هم به میان صحبتها اضافه میشود و میگوید: من این ساعت شب برای خرید پیاده آمدهام چون دوربین سر کوچه ما ترددهای ما را ثبت میکند. واقعا زندگیمان مختل شده. تا کی برای موارد ساده باید تنش داشته باشیم؟
همه مخالف ادامه طرحاند
به نظر میرسد کارد به استخوان همه رسیده است. نتایج یک نظرسنجی آنلاین که روزنامه همشهری در یکی از پلتفرمهای مجازی برگزار کرده، نشان میدهد که ۹۷درصد افراد با ادامه طرح ممنوعیت تردد مخالفاند. ۷۴درصد شرکتکنندگان در این نظرسنجی که تعداد آنها به ۳۵۲نفر میرسد، گفتهاند که در ابتدا قبل از ساعت اعلامشده در خانه بودند اما دیگر رعایتکردن این ساعت برایشان معنی ندارد و از ادامهدادن این وضعیت خستهاند. ۲۶درصد اما گفتهاند که بهواسطه شرایط مالی بدی که با آن دستوپنجه نرم میکنند، نمیتوانند ریسک کنند و بعد از ساعت ۱۰ در خیابان باشند و هنوز بر سر قرار قبلی هستند اما سختیهای بسیاری را متحمل میشوند.»
انتهای