ایسنا/خراسان رضوی رئیس سابق کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب گفت: برای اسلامی شدن دانشگاهها مقدماتی لازم است که اساتید باید مطالبهگری را آغاز و پس از آن به مجموعه اقدام و ساختار ارزیابی درست دست یابند و به دیگر مدیران منتقل کنند.
دکتر حسن بنیانیان در وبیناری تحت عنوان «تغییر نگرش مدیران، گام نخست در اسلامی شدن دانشگاه» اظهار کرد: امام(ره) میفرماید «عزیزان من تا موقعی که دانشگاه اسلامی نشود، این کشور اسلامی نخواهد شد». یک طرف این سخن برای مسئول یک دانشگاه و وزیر علوم مسئولیتآور است و از طرفی هم چه تحلیلی در ذهن امام است که اسلامی شدن کشور را به اسلامی شدن دانشگاه گره میزند. دریافت بلند امام(ره) است که متوجه میشوند مشکل از این محل است که انسان تربیت میکند. اگر قرار باشد آموزش و پرورش، صدا و سیما و شهرداری درست شود، دانشگاه باید اصلاح گردد.
وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری عنوان کرد: اسلامی کردن دانشگاهها یک معنای عمیق، وسیع و جامعی دارد و به اعتقاد من از نان شب برای دانشگاهها واجبتر است. باید گفت که بسیج اساتید تا چه اندازه به فرمایش مقام معظم رهبری توجه دارد؟ آیا واقعا جلسات مکرر برگزار میشود که چگونه دانشگاه را اصلاح کنند؟ این موارد بحثهایی است که عمق جان آدمی را میسوزاند. بسیج را به نام اساتید به وجود میآوریم؛ باید محور اصلی حرکت اینگونه باشد که دانشگاه اسلامی شود.
رئیس سابق کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب تصریح کرد: یکی دیگر از سخنان رهبری توقع ایشان از دانشگاهها و مراکز علمی کشور است مبنی بر اینکه «اگر یک جوان لا ابالی وارد دانشگاه شد، در حالی از دانشگاه بیرون بیاید که عمیقا متدین، دارای تعهد و اخلاق دینی است». اگر عملکرد ما بر عکس سخنان رهبری باشد، رسالت خود را به درستی انجام نمیدهیم.
وی خاطرنشان کرد: استاد بسیجی باید برای دانشجویان یک پناهگاه باشد و دانشجویان گریزان از وی نباشند؛ بنابراین قدم اول این است که ما مدل ارزیابی علمی تهیه کنیم که ورودیها و خروجیهایی به لحاظ فکری چه تغییراتی میکند.
بنیانیان بیان کرد: مقام معظم رهبری میفرماید «یکی از مراکز مهم تربیت قوه عاقله کشور، دانشگاه است». در این فرآیند ساختن و پرورش دادن قوه عاقله برای اداره کشور، استاد یک نقش ویژهای دارد، اگر دانشگاه بخواهد این نقش را ایجاد و پرورش قوه عاقله کشور را درست ایفا کند، یک الزاماتی وجود دارد. یکی عبارت است از درگیر شدن با مسائل کشور، یعنی دانشگاه خود را از مسائل کشور جدا نداند و مسائل کشور، چالشهای کشور برای دانشگاه، مسائل واقعی و حقیقی و اصلی باشد. دوم تربیت فرهنگی، اخلاقی و هویتی دانشجویان است؛ یعنی فراتر از تعلیم، مساله تربیت اهمیت دارد؛ آن هم با جهتگیری اخلاقی و معنوی، تلطیف روحی و دمیدن روح احساس هویت در مجموعه جوان دانشجو. سوم یک ضرورت دائمی در محیط دانشگاه و ایجاد یک تحول مستمر و دائمی در محیط دانشگاه است که انتظارات رهبری از دانشگاهها را بیان میکند که باید دائما در حال بهبود و کیفیت باشند.
رئیس سابق کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب افزود: اگر ما بخواهیم در فضای دانشگاه آزاد انتظارات رهبری را عملی کنیم، چه سرفصلهایی نیاز دارد؟ ابتدا تحولات داخلی و دوم تحولات در محیط پیرامونی دانشگاه است. در تحولات داخلی رشد مداوم علمی؛ نقشی است که اساتید باید برای خود قائل شوند و باید از انگیزههای فطری و انسانی صورت گیرد، حاکم کردن گفتمان انقلاب اسلامی که باید در دانشگاه مسئلهساز شود و کارآفرین سازی فارغ التحصیلان مد نظر است.
وی اظهار کرد: در تحولات پیرامونی دانشگاه، نقش سازنده در پیشرفت اقتصادی کشور، استان و منطقه داشته باشد، کمک به حل مسائل اجتماعی و کمک به حل مسائل فرهنگی منطقه از جمله سرفصلهای انتظارات مقام معظم رهبری است که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد.
بنیانیان عنوان کرد: برای تحقق یافتن این امر سه سوال محوری در رابطه با کارکنان سازمان به وجود میآید؛ آیا رسالت و ارزشها را به صورت رهنمودهایی که میتواند برای سازمانشان افتخار بیافرینند، تلقی میکنند؟ آیا رسالت و ارزشها حقیقتا مبنایی برای تصمیمگیری و ارتباطات روزانه در سراسر سازمان فراهم میآورد؟ آیا رسالت و ارزشها مجموعه جدیدی از قواعد را برای تخصیص منابع و حل مسائل آدمها را ارائه میکنند؟ بنابراین بعد از پذیرش قانون باید از خود آغاز کنیم و مدیران، مشی جدیدی براساس ارزشهای مورد توافق آغاز کنند. لازم است برای کارکنان ابزاری مانند راهنمای تصمیمگیری براساس ارزشها، آماده کنیم.
منبع:ایسنا