تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 30 سپتامبر 2021 - 21:32
کد خبر : 70958

مستقیم گویی بهترین راه است

مستقیم گویی بهترین راه است

عکس تزیینی است دوازدهمین همایش بین‌المللی «پژوهش‌های تئاتر کودک و نوجوان» به میزبانی شهر سوبوتیتسا در کشور صربستان با حضور دو پژوهشگر و کارگردان ایرانی ؛ مریم کاظمی و پوپک عظیم پور برگزار شد.  به نقل از روابط عمومی گروه تئاتر مستقل و به نقل از سایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این همایش

مستقیم گویی بهترین راه است
عکس تزیینی است

دوازدهمین همایش بین‌المللی «پژوهش‌های تئاتر کودک و نوجوان» به میزبانی شهر سوبوتیتسا در کشور صربستان با حضور دو پژوهشگر و کارگردان ایرانی ؛ مریم کاظمی و پوپک عظیم پور برگزار شد.

 به نقل از روابط عمومی گروه تئاتر مستقل و به نقل از سایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این همایش بین‌المللی که طی بیست و هشتمین دوره جشنواره یک هفته ای تئاتر کودکان صربستان برگزار شد، 30 تن از پژوهشگران و استادان تئاتر کودک و نوجوان از 16 کشور جهان حضور داشتند.
این همایش در نوع خود بزرگترین همایش علمی پژوهش های تئاتر کودک در منطقه بالکان و شرق اروپا محسوب می شود. و دوره دوازدهم آن با حضور پژوهشگرانی از کشورهای اسلونی، کرواسی، صربستان، ایرلند، اتریش، دانمارک، نروژ، لهستان، روسیه، بوسنی و هرزگووین، گرجستان، لیتوانی، نیوزیلند، هند و ایران همراه بود.
مقالات ارائه شده با دو موضوع محوری «بررسی زیبایی شناسی موضوعات تئاتر کودک و نوجوان و چگونگی ارزشیابی آن»  و  «جشنواره های تئاتر کودک و نوجوان، برگزاری و انتخاب» بودند که مورد بحث و بررسی کارشناسان این حوزه قرار گرفته و شرکت کنندگان مقالات خود را قرائت کرده و نظرات خود را به اشتراک گذاشتند.
در این همایش، دو پژوهشگر از کشورمان، «مریم کاظمی»، کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما و «پوپک عظیم پور تبریزی» استاد گروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهران با ارائه مقاله مشترکی با عنوان «زیبایی شناسی عروسک و بازیگر در تئاتر کودک و نوجوان» شرکت کردند.
در بخشی از این مقاله آماده است: «در تئاتر کودک و نوجوان ، تماشاچی باید بتواند هنگام دیدن و شنیدن رویدادها به طور مستقیم به شناخت قصه راهنمایی شود ، بدون اینکه نیاز به هوش و استعداد خاصی داشته باشد. مستقیم گویی بهترین راه است. کودک و نوجوان تجربه بزرگترها را در شناخت پیچیدگی های رفتاری ندارد. با تجربه اجراهای متعدد در ایران، و استفاده از شیوه عروسک- بازیگر کاملا مشابه هم در یک نقش و یک کاراکتر ،می توانم بگویم بخشی از خواست و آرزوی مخاطبان جوان را تامین کرده ایم، آرزوی قهرمان پروری و خود را جای قهرمان قرار دادن مثل داشتن یک همزاد . استفاده از این عروسک ها چه کم یا زیاد و یا تزئینی باشد تاثیر عمیقی بر زیباشناسی مخاطبین جوان خواهد داشت و با استفاده از عروسک مشابه بازیگران تجربه دیداری تماشاچی در تصوری که از نمایش دارد تکمیل می شود و  داستان را عمیق تر از آنچه هست می فهمد.»
ماریانا پرپافینک، رئیس این همایش با سپاس از مقاله ارائه شده از سوی پژوهشگران کشورمان، انتقال تجربیات ایران در زمینه هنر عروسکی و تئاتر کودک و نوجوان را بسیار ارزشمند دانست و در جمع بندی موضوعات، با اشاره به تنوع بحث ها و مسائلی که در ارتباط با زیبایی شناسی تئاتر کودک و نوجوان وجود دارد، استمرار هم اندیشی پژوهشگران این حوزه در سطح بین المللی را از جمله نتایج این همایش بر شمرد.
این همایش در پایان با نمایش تئاتر کودکان در شهر سوبوتیتسا و ارائه گزارش برای برگزاری دوره سیزدهم به کار خود پایان داد.
این دو هنرمند در پایان همایش، با محمدتقی بختیاری، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در صربستان و در راستای تکریم از هنرمندان و پژوهشگران کشور دیدار کردند که در این جلسه  رایزن فرهنگی ایران با استقبال از فعالیت هنری و پژوهشی ، اطلاعاتی در خصوص وضعیت هنرهای نمایشی در صربستان و نیز مراکز آموزشی و پژوهشی این حوزه ارائه کرد.
منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.