مسیرهای دوچرخه سواری در مشهد ایدهآل نیست
ایسنا/خراسان رضوی رییس هیات دوچرخهسواری مشهد گفت: مسیرهای دوچرخه سواری مشهد ایدهآل نیست اما نسبت به سایر شهرها وضعیت خوبی دارند.
ایرج فخارزاده در نشست خبری هیات دوچرخه سواری خراسان رضوی که در ساختمان اداره کل پست خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: طول مسیر تعبیه شده برای دوچرخه سواری در مشهد ۲۸۰ کیلومتر است که تاکنون ۱۸۰ کیلومتر به صورت فعال مورد استفاده قرار گرفته و در فاز بعدی برنامه داریم ۱۰۰ کیلومتر باقیمانده را هم به مرحله بهره برداری و استفاده برسانیم.
وی افزود: مسیرهای دوچرخه سواری مشهد ایدهآل نیست اما نسبت به سایر شهرها وضعیت خوبی دارند. دوچرخه سواران حین عبور و مرور با دوچرخه از مشکلات و عیبهای مسیرها عکس میگیرند و برای ما میفرستند و خوشبختانه توانستهایم به خوبی عیبیابی کنیم.
رییس هیات دوچرخه سواری مشهد بیان کرد: رنگآمیزی اکثر محلهای دوچرخه سواری، انجام شده و برخی هم در حال تکمیل است. تلاش بسیاری کردیم که بتوانیم برای دوچرخه بیمه ثالث بگیریم اما نشد چرا که دوچرخه پلاک ندارد. مصوبات خاصی لازم است تا شورای عالی بیمه تصمیم به این امر بگیرد.
فخارزاده تصریح کرد: هیاتها قدرت زیادی برای ایجاد تحول آنچنانی ندارند و از مسئولان میخواهم که حمایتهایشان را از دوچرخه سواری ادامه دهند. طی صحبتهایی که قبلا با مسئولان اداره کل پست انجام دادیم، مقرر شد تعدادی از ماموران پست با دوچرخه نامهها و بستههای پستی را حمل کنند.
وی گفت: سعی کردیم در هر سازمانی که به نوعی ارتباط داریم، یکی از اعضای کاربلد را به عنوان عضوی از هیات به کار بگیریم. متاسفانه در بحث هزینههای دوچرخه سواری باید بگویم، قهرمان ملی داشتیم که به دلیل عدم توانایی مالی، دوچرخه سواری را کنار گذاشت. هزینه یک دوچرخه حرفهای حداقل ۳۰ میلیون تومان است.
رییس هیات دوچرخه سواری مشهد عنوان کرد: در همین رابطه با سه چهار فروشگاه معتبر دوچرخه سواری در سطح مشهد قرارداد بستیم و قرار شد که هر کس که از طرف هیات به آنها معرفی شود، فروش دوچرخه به صورت حداقل ۱۰ قسط با سود پایین صورت گیرد. گرانی دوچرخه دست ما نیست و کاری نمیتوانیم برای آن انجام دهیم. شرایط بد اقتصادی حاکم بر جامعه در قیمت میلیونی دوچرخهها موثر است.
فخارزاده در خصوص محلهای مناسب برای دوچرخه سواری بانوان گفت: پارک ریحانه، بوستان حجاب و محلی در بوستان ملت که در دست احداث است، اماکن مناسب برای دوچرخه سواری بانوان در سطح شهر مشهد است. بانوانی داریم که برای رفتن به محل کار از دوچرخه استفاده میکنند و هیچ مشکلی هم ندارند.
احمد موسوی، مدیرکل پست خراسان رضوی، نیز در این نشست اظهار کرد: در رویداد دوچرخهسواری حرم تا حرم امسال، یک تیم دوچرخهسواری هشت نفره وظیفه حمل پرچم را بر عهده دارند. این افراد یک تیم پشتیبانی هم دارند که تیم اصلی را همراهی میکنند. مسیری به طول ۱۲۷۰ کیلومتر برای این منظور در نظر گرفته شده که طی ۱۰ روز رکاب زده میشود. این رویداد از سوم خرداد مصادف با سالروز فتح خرمشهر آغاز میشود و روزانه ۱۳۰ کیلومتر را دوچرخه سواران میپیمایند.
مدیرکل پست خراسان رضوی بیان کرد: تمام اعضای این کاروان عضو سایکل توریست فدراسیون دوچرخه سواری ایران هستند و رده سنی آنها بین ۴۰ تا ۵۵ سال است. فدراسیون جهانی دوچرخه سواری به مردم دنیا توصیه کرده که دوچرخه سواری را در امور روزمرهشان قرار دهند و امیدوارم برگزاری رویداد حرم تا حرم در فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه موثر باشد.
موسوی در خصوص استانهایی که در مسیر قرار دارند، تصریح کرد: در طول مسیر پنج استان را پشت سر میگذاریم. خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران و البرز استانهایی هستند که دوچرخه سواران از آنها عبور میکنند و در نهایت به تهران میرسند.
وی گفت: مقام عالی وزارت قول داده در مراسم پایانی این تور، مصادف با روز دهم دهه کرامت حضور داشته باشد. پرچمی از حرم مطهر امام رضا(ع) به تهران برده میشود و به تولیت حرم امام خمینی(ره) تحویل داده خواهد شد. امیدوارم این دوچرخه سواران در طول مسیر با کمترین مشکل مواجه شوند و با سلامتی کامل این طرح انجام شود.
مدیرکل پست خراسان رضوی در خصوص فعالیتهای ورزشی این اداره عنوان کرد: در بین کارکنان اداره کل پست یک داور بینالمللی فوتبال، ۳ مربی دوچرخه سواری، ۶ مربی کوهنوردی داریم که حکایت از فعالیتهای ورزشی این اداره دارد. از سال ۷۸ هیات کوهنوردی پست استان به ثبت رسیده و فعال است.
موسوی خاطرنشان کرد: بیماری کرونا در این ماهها وضعیت ادارات را به هم ریخته است. سالنهای ورزشی اداره پست در حال حاضر بسته بوده و امکان استفاده از آن میسر نیست. ورزش حرفهای هزینههای زیادی دارد. به عنوان مثال قیمت یک دوچرخه نسبتا خوب در حدود ۱۲ تا ۱۵ ملیلیون تومان است.
وی گفت: همچنین راهاندازی یک تیم کوهنوردی برای فتح یک قله نیاز به هزینههای بسیار زیادی دارد. از طرف دیگر اعتبارت دولتی هم بسیار محدود است و این مسائل دست ما را برای افزایش تعداد رویدادهای ورزشی میبندد.
منبع:ایسنا