مطالعه احداث قطار شهری در همدان/ همدان، کلانشهر نیست
فرماندار همدان گفت: به تازگی در بودجه سال ۹۸ ردیفی تحت عنوان قطار سبک شهری یا همان «تراموا» درنظر گرفته شده که فعلا در مرحله مطالعاتی است.
بهگزارش ایسنا، منطقه همدان، حسین افشاری با حضور در دفتر ایسنا، با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید جزو سرفصلهای مهم اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: اگر کالای ایرانی به خوبی حمایت نشود تولید هرگز رونق نخواهد گرفت.
وی با اشاره به وجود کالای قاچاق در بازار، بیان کرد: برخی از واحدهای تولیدی به علت اینکه کالای قاچاق بازار را گرفته بود، بازار فروش نداشتند و تولیدکنندگان با مشکل فروش مواجه بودند.
افشاری با بیان اینکه رونق تولید دارای 3 بُعد است، تصریح کرد: رونق تولید به 3 بُعد حاکمیت، تولیدکننده و مصرفکننده برمیگردد بهطوریکه حاکمیت می تواند با رفع موانع تولید، تولیدکننده با تولید محصول با کیفیت و مردم با خرید کالای ایرانی به رونق تولید کمک کنند.
همدانیها کالای تولید داخل استان را بخرند
وی با تأکید بر اینکه باید همه کمک کنند تا تولید رونق داشته باشد، افزود: مردم با داشتن روحیه و عرق ملی کالاهای تولیدی استان را به سایر تولیدات اولویت قرار دهند.
فرماندار همدان با بیان اینکه حوزه گردشگری محور توسعه استان است، یادآور شد: با توجه به اینکه حوزه گردشگری محور توسعه استان است مشاغلی که مرتبط با سفر هستند باید در شهرستان ایجاد شود به طوریکه اجلاس همدان 2018 فضای مناسبی ایجاد کرده و رغبت سرمایهگذاری در همدان بیشتر شده است
چشم انداز ایجاد 6000 شغل در همدان
وی با بیان اینکه براساس هدفگذاری صورت گرفته در سند توسعه استان همدان امسال باید 6000 شغل در شهرستان همدان ایجاد شود، افزود: در صورتی که مرکز خدمات سفر به بهرهبرداری برسد میتواند هزار شغل ایجاد کند.
افشاری با بیان اینکه در کارگروه رفع موانع تولید در جز به جز موارد واحدهای تولیدی ورود پیدا میکنیم، اظهار کرد: باید از ظرفیت گردشگری برای ایجاد اشتغال استفاده کنیم.
|
روستائیان تمایل به توسعه دامهای سنتی دارند
وی در پاسخ به اینکه چرا شهرستان همدان در اشتغال روستایی طرحهای کمی را معرفی کرده است؟ گفت: تمایل روستائیان شهرستان همدان بیشتر به سمت توسعه دامهای سنتی بوده بنابراین در دستورالعمل اشتغال روستایی به خرید دام سنتی تسهیلات داده نمیشود که خوشبختانه در نیمه اسفند مجوز پرداخت تسهیلات به این شاخه نیز داده شد.
فرماندار با بیان اینکه شهرستان همدان بیش از 100 هزار سکنه روستایی دارد، یادآور شد: تعداد طرحهای اشتغال روستایی شهرستان همدان کم بوده اما میزان تسهیلات اشتغال روستایی بالا بوده است.
وی در ادامه درباره مدیریت سیل در همدان و میزان خسارت های وارده سیل بیان کرد: برای هر بحران ۴ مرحله اصلی تعریف می شود که مرحله پیش بینی و پیشگیری در وهله نخست است که در استان همدان به خوبی انجام شد و اطلاع رسانی خوبی از سوی هواشناسی صورت گرفت و مردم و مسئولان در آمادگی کامل بودند و پیشگیری های لازم در زمینه بازگشایی مسیل های رودخانه ها و نقاطی که پل ها قرار گرفته شده بود، در یک هفته منتهی به بارش انجام شد و افرادی که بیشتر جلوی دوربین حضور داشتند نقش کمرنگ تری داشتند و نیروهای دهیاری ها، شوراها، بسیج، سپاه، هلال احمر و بخش مردمی به خوبی در این عرصه وارد شدند.
خسارت 240 میلیاردی سیل در همدان
افشاری با بیان اینکه 240 میلیارد تومان خسارت در شهرستان همدان برآورد شده است، تصریح کرد: خساراتی که به زمین های کشاورزی، راه ها، منازل مسکونی، زیرساخت ها در شهر همدان وارد شده، حدود ۲۴۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۱۱۵ میلیارد مربوط به باغات، زمین های زراعی و تأسیسات آب و خاک مربوط به حوزه کشاورزی می شود، ۱۷ میلیارد تومان به حوزه راه ها و پل ها و الباقی به منازل به ویژه روستایی خسارت وارد شده است.
فرماندار همدان تأکید کرد: ۹۰۰ منزل مسکونی در سطح شهر همدان دچار خسارت شده و نیاز به بازسازی دارند که اغلب در روستاها هستند و ۱۲۰۰منزل مسکونی نیز نیاز به تعمیر دارند.
افشاری در ادامه سخنانش نظر خود را درباره حضور بانوان به عنوان معاونان فرمانداران این گونه بیان کرد: هیچ تفاوتی بین توانایی های آقایان و بانوان وجود ندارد به طوریکه در برخی از موارد بانوان در اجرای کارهای اداری منضبط تر و دقیق تر از آقایان ظاهر می شوند که این مسأله به نوع گزینش افراد بستگی دارد.
در حال حاضر کلانشهر نیستیم
وی درباره کلانشهرشدن همدان نیز گفت: در گذشته شرط کلانشهر شدن، داشتن جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفر بود که در آن زمان جمعیت همدان بالای این میزان بود و به نوعی عنوان کلانشهر به همدان اطلاق می شد اما بعدها که جمعیت شهرها در سطح کشور به بالای ۵۰۰ هزار نفر رسید، شاخص کلانشهرشدن به حدود یک میلیون نفر رسید که برای رقابت برای کلانشهر شدن باید جمعیت همدان را افزایش دهیم که مقدم بر میزان جمعیت، طرح جامع شهری است که این طرح در همدان در مرحله مطالعاتی است.
فرماندار همدان با بیان اینکه در حال حاضر همدان، کلانشهر نیست، ادامه داد: موضوع کلانشهر شدن طرحی سیاسی و اجتماعی نیست بلکه موضوعی فنی است و باید دید که زیرساخت های شهر همدان توانایی این میزان جمعیت را دارد یاخیر؟ در مرحله بعد باید دید سازوکار روستاها این مسأله را تأکید خواهد کرد که یک خط بین شهر و روستا کشیده شود؟ و در بخشی دیگر برخی از روستائیان تمایلی به الحاق شهر ندارند چرا که پرداختی های آنان به شهرداری ها و ساخت و سازها محدودتر خواهد شد و اکنون تیم کارشناسی قوی در حال بررسی جوانب کار هستند.
|
همدان، پروژه های نیمه کار متوقف زیادی ندارد
وی درباره پروژه های نیمه کاره سطح شهر نیز گفت: در شهرستان همدان پروژه های نیمه کاره متوقف زیادی وجود ندارد؛ یکی از پروژه های عظیم راه آهن بود که افزون بر هزار میلیارد تومان برای آن سرمایه گذاری شده بود که فعلا به دو مسیر تهران و مشهد مسافر دارد و کارهای جامانده ای همچون دوری فاصله ایستگاه تا سطح شهر هستند که بر روی آنها کار می کنیم.
افشاری ادامه داد: همچنین بخشی از بیمارستان ها بودند که به سرانجام می رسند و بیمارستان جایگزین اکباتان دارای پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی است و اغلب اینگونه پروژه ها به علت مسائل مالی به تعویق افتاده اند و سعی می کنیم پروژه هایی که اغلب پیشرفت فیزیکی بالاتری داشته و جنبه مردمی تری دارند مانند زیرساخت های حمل و نقل، بهداشت و درمان و گردشگری را در اولویت قرار دهیم.
افتتاح پتروشیمی ابن سینا تا پایان سال
افشاری درباره پروژه های پتروشیمی نیز گفت: دو پروژه هگمتانه و ابن سینا دو پروژه مهم استان همدان هستند که هر در دست دو بخش خصوصی بوده که پروژه پتروشیمی ابن سینا تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.
وی درباره مشکلات حمل و نقل همدان نیز عنوان کرد: یکی از مشکلات بخش حمل و نقل عمومی به جز ناوگان اتوبوسرانی و تاکسی آن هم نه همه مسیرها، پوشش داده نشده و مشاوران از زمان های گذشته مشاوره هایی دادند به طوریکه برخی پیشنهاد مونوریل را داده بودند که مناسب شهر همدان نبود، پیشنهاد دیگر مترو بود که به علت کم عرض بودن معابر، کمتر مورد توجه قرار گرفت و به تازگی در بودجه سال ۹۸ ردیفی تحت عنوان قطار شهری یا همان تراموا درنظر گرفته شده که فعلا در مرحله مطالعاتی است که اگر به نتیجه برسد، در قانون بودجه پیش بینی تأمین اعتبار آن نیز شده است که متولی آن شهرداری و شورای شهر هستند که در ۶ ماه اول سال ۹۸ مطالعات به سرانجام خواهد رسید.
همدان قنوات زیادی دارد
فرماندار همدان بااشاره به کنترل آب های قنوات عنوان کرد: این مسأله با همکاری آب و فاضلاب شهری، شهرداری و امورآب مرتفع خواهد شد چرا که قنوات زیادی باتوجه به شهر همدان وجود دارد که اغلب آنها خشک بودند و در برخی از ایام سال با بارش ها، پرآب می شوند و دربرخی از نقاط روی رودخانه ها پوشانده شده و یکی از دل مشغولی های ما این است که اگر بارش های ۳۰ ساعته در ۱۰ ساعت صورت می گرفت، آب خروجی از کانال به علت عدم گنجایش کانال ها، باعث تخریب ساختمان های بالادست رودخانه ها و قنوات ساخته شده می شد که این به عنوان یکی از چالش های مدیریت بحران مطرح شده است.
وی در ادامه بااشاره به پیاده راه های بوعلی و اکباتان اظهار کرد: اصرار زیادی برای ساخت پیاده راه بوعلی و اکباتان داشتیم و اکنون با رضایتمندی مردم در این مسیرها مواجه هستیم و بعد از گذشت ۱۷ سال از تصویب پیاده راه کردن این مسیر، فرمانداری مسئولیت این امر را پذیرفت چرا که معتقد بودیم اگر همدان مرکز گردشگری است باید مسیری داشته باشد تا گردشگر با خیال راحت فارغ از تصادف و بوق ماشین بتواند قدم بزند و به گفته مشاور طرح، آرامگاه به عنوان نماد همدان بعد از اسلام و هگمتانه نماد همدان قبل از اسلام را به هم وصل کنیم تا گردشگر در این مسیر تردد کند که شهرداری مجری این طرح است.
|
حجم بالای ساخت و ساز غیرقانونی در باغات همدان
افشاری درباره حفظ باغات نیز گفت: هم از طریق کنترل مصوبات شهر و هم کمیسیون ماده ۱۰۰ روی تخریب باغات انسجام جدی را اجرا کردیم و مواردی که حکم تخریب می گیرند را پیگیر هستیم اما حجم تصرف غیرقانونی در سطح شهر همدان بالا است و اینکه مراجع قضایی چگونه می توانند تک تک این شکایات را رسیدگی کنند، زمانبر است و اما اکنون باید دست به دست بدهیم و نگذاریم از این بیشتر توسعه پیدا کند.
وی درباره رسیدگی به ورودی های شهر همدان اظهار کرد: هرسه ورودی شهر همدان برای رفع ایرادات و اشکالات در دستور کار است و باید به تدریج وارد شد.
همدانیها عوارض نمی دهند
فرماندار همدان درباره عوارض شهرداری ها نیز گفت: مردم تقریبا عوارض شهرداری ها را نمی پردازند و پرداخت عوارض منوط به خرید و فروش مساکن است و اکنون که بازار مسکن در حالت رکود است، شهرداری ها درآمد پایینی دارند و در واقع می توان گفت در کل کشور درآمدهای پایدار شهرداری ها ضعیف است.
وی بااشاره به کنارگذر غربی شهر همدان، یادآور شد: کنارگذر غربی در ادامه آزادراه غربی همدان که خودروهای عبوری برای رفتن به شهرهای غربی وارد شهر نشوند، درنظرگرفته شده و سرفصل اعتباری دارد و زیرسازی های لازم انجام شده و جزو تعهدات امسال وزارت راه و شهرسازی است که باید تکمیل شود.
بخش مهمی از تولید علم کشور مرهون جهاددانشگاهی است
افشاری در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه کشور در حوزه تولید علم از سند چشم انداز بسیار جلوتر است، گفت: سند چشم انداز جمهوری اسلامی که در سال ۸۴ به عنوان سند رسمی ابلاغ شد بنا بود در سال ۱۴۰۴ ما را به رتبه اول اقتصادی، علمی در آسیای جنوب غربی برساند اما اکنون شاهد آن هستیم که در تولید علم از اهداف تعیین شده چند سالی جلوتر هستیم به طوریکه نهادهای علمی جهان اعلام می کنند ایران از لحاظ شتاب علمی رتبه اول جهان و در تولید علم رتبه ۱۶ را دارد که بخش مهمی از آن مرهون نیروهای علمی کشور و جهاد دانشگاهی است.
برتری ایسنا نسبت به سایر خبرگزاریها
فرماندار همدان با بیان اینکه ایسنا واقع نمایی زیادی دارد، عنوان کرد: اقدام خوب جهاددانشگاهی ایجاد خبرگزاری دانشجویان ایران است و باید این مجموعه را نسبت به سایر خبرگزاری ها برتر دانست چرا که نخستین مجموعه خبری که در زمان حضور بنده همگام و همراه فرمانداری است، ایسنا بوده است.
وی به نقش دانشجویان در سطح استان اشاره و بیان کرد: دانشجویان کشور نبض اجتماع هستند که اگر درست کار کنند نشان می دهد که مجموعه جامعه کارش درست است و اگر ناهمگون باشد، نگرانی ها و مشکلات عدیده ای در پی دارد.
افشاری با اشاره به صداقت قشر دانشجویان در همه زمینه ها عنوان کرد: دانشجویان به لحاظ جوان بودن هنوز رنگ و لعاب منفعت را کسب نکرده اند همچنین دغدغه اول دانشجویان آرمان گرایی است و می توانند ایده های مطلوب خود را با دست باز تری ارائه دهند.
وی اقتدار و نمایش ایسنا در بین خبرگزاری های دیگر را بالا دانست و اظهار کرد: فعالیت خودجوش دانشجویان در ایسنا باعث شده تا میزان همراهی و همکاری در بین این قشر افزایش یافته و ایسنا به یکی از بخش های مهم و بدنه ای مستحکم و علمی در جهاددانشگاهی محسوب شود.
|