تاریخ انتشار : یکشنبه 14 نوامبر 2021 - 12:40
کد خبر : 90221

معدوم‌سازی بیش از ۱۴ هزار قطعه طیور در یک واحد مرغداری/ بیماری آنگارا در گناباد مهار شد

معدوم‌سازی بیش از ۱۴ هزار قطعه طیور در یک واحد مرغداری/ بیماری آنگارا در گناباد مهار شد

عکس از آرشیو است ایسنا/خراسان رضوی رئیس شبکه دامپزشکی گناباد از شناسایی طیور آلوده به بیماری آنگارا در این شهرستان خبر داد و گفت: با تشخیص به موقع بیماری آنگارا در یک مرغداری گوشتی، طیور این مرغداری معدوم‌سازی و بیماری مهار و کنترل شد. محمدرضا متقی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد:بیماری آنگارا یا HHS یک

معدوم‌سازی بیش از ۱۴ هزار قطعه طیور در یک واحد مرغداری/ بیماری آنگارا در گناباد مهار شد
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس شبکه دامپزشکی گناباد از شناسایی طیور آلوده به بیماری آنگارا در این شهرستان خبر داد و گفت: با تشخیص به موقع بیماری آنگارا در یک مرغداری گوشتی، طیور این مرغداری معدوم‌سازی و بیماری مهار و کنترل شد.

محمدرضا متقی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد:بیماری آنگارا یا HHS یک بیماری ویروسی نوظهور است که طیور را درگیر می‌کند و با توجه به نوظهور بودن، درمان قطعی و مشخصی ندارد به همین دلیل معمولا تلفات بالایی دارد.

متقی اظهار کرد: یک واحد مرغداری‌ گوشتی در گناباد هفته گذشته درگیر بیماری آنگارا شد که با توجه به اهمیت بیماری و احتمال سرایت بالای آن، سریعا اقدامات نمونه‌برداری، قرنطینه‌ای و بهداشتی برای مرغداری مورد نظر انجام شد.

وی با اشاره به اینکه این بیماری برای اولین بار سال ۹۹ در استان خراسان مشاهده شده، افزود: با توجه به اینکه این بیماری هنوز درمان مشخصی ندارد، سیاست سازمانی مبتنی بر معدوم‌سازی است و طیور آلوده به بیماری باید سریع معدوم شوند تا از سرایت و انتقال بیماری به سایر طیور و خسارت بیشتر به مرغدار جلوگیری شود.

متقی خاطر نشان کرد: برای کنترل بیماری در مرغداری مورد نظر، خیلی سریع وارد عمل شدیم و به محض مثبت شدن نمونه‌، کار معدوم‌سازی آغاز شد و ۱۴ هزار و ۸۰۰ قطعه طیور در این واحد مرغداری معدوم‌سازی شدند، همچنین رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای لازم، با توصیه دامپزشکی از سوی مرغداری صورت گرفت.

متقی گفت: برای پیشگیری و کنترل بیماری چند محور مدنظر است، از جمله اقدامات بهداشتی شامل ضدعفونی مستمر و روزانه سالن مرغداری، ضدعفونی آب و دانه طیور و ضدعفونی وسایل و تجهیزاتی که وارد سالن مرغداری می‌شود، همچنین اقدامات قرنطینه‌ای که بر اساس آن ورود و خروج افراد و یا تجهیزات و وسایل به مرغداری باید کنترل و مدیریت شود.

وی افزود: به طور کلی مجموعه اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای و یا اصطلاحا امنیت زیستی ( BIOSECURITY )، اقداماتی مدیریتی است که در جهت پیشگیری از شیوع بیماری‌ها باید انجام شود و امیدواریم با رعایت کامل ضوابط بهداشتی، قرنطینه‌ای توسط مرغداران عزیز برابر توصیه‌های دامپزشکی شهرستان موارد بروز مجدد بیماری به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه نقش واکسیناسیون در ایمنی و مقاومت به بیماری‌ها بسیار موثر است، مطرح کرد: در هر منطقه یک الگوی واکسیناسیون داریم و اگر واکسیناسیون طیور به موقع و مرتب انجام شود، سیستم ایمنی طیور تقویت شده و از بروز بیماری‌های واگیر جلوگیری می‌شود و چنانچه بیماری هم وارد سالن مرغداری شود، سیستم ایمنی قوی طیور در برابر بیماری مقاومت نشان داده و بیماری بروز نمی‌کند.

متقی مطرح کرد: به منظور پیشگیری و جلوگیری از شیوع بیماری، اقداماتی در شهرستان انجام شده و یا در حال انجام است که اطلاع‌رسانی مرتب و روزانه به شرکت تعاونی‌های مرغداری و فرستادن پیامک‌های هشدار و بهداشتی از جمله این اقدامات است.

رئیس شبکه دامپزشکی گناباد بیان کرد: شهرستان گناباد با دارا بودن ۸۳ واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت جوجه‌ریزی ۲ میلیون قطعه در هر دوره دو ماهه به لحاظ تولید گوشت سفید در استان رتبه‌ خیلی خوبی دارد، همچنین تعداد مرغداری‌های تخم‌گذار شهرستان نیز ۸ واحد است.

وی تأکید کرد: در شهرستان گناباد سطح کنترلی بسیار خوبی از بیماری‌ها داریم و مورد شناسایی شده نیز به سرعت کنترل شد و در حال حاضر مورد دیگری از بیماری در شهرستان مشاهده و گزارش نشده است و اقدامات رصد و پایش همچنان ادامه دارد.

گفتنی است بیماری آنگارا یا سندرم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت (HHS) ) یک بیماری عفونی و مسری است که از علائم مشخص آن درصد ابتلا و درصد تلفات بالا است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها