معلمان و مربیان جوانان را جوهره ولایت الهی آشنا کنند
نماینده ولیفقیه در استان قم گفت: باید همه تلاش معلمان و مربیان ما این باشد که هر آنچه به دانش آموزان میآموزند در مسیر ولایت و با جوهره ولایت الهی باشد و ملاک علمآموزی ما خدا و ولی خدا باشد نه اصول و چارچوبهای بینالمللی.
آیتالله سید محمد سعیدی در دیدار مدیرکل آموزشوپرورش و جمعی از فعالان سوادآموزی استان قم که در سالن محراب حرم حضرت معصومه (س) بابیان اینکه همه فعالیتها و برنامههای ما باید در چارچوب ولایت الهی باشد، عنوان کرد: نهضت و انقلاب ما در چارچوب ولایت الهی شکل گرفته است و همه ما باید خود را در ذیل ولایت الهی بدانیم.
وی بابیان اینکه ما نباید قالب و شکل ولایت الهی را در برنامههای خود نادیده بگیریم، افزود: در ولایت طاغوت که مقابل ولایت الهی قرار دارد برای اشخاص، احکام دین و ضوابط شرع مطرح نیست و اگر ما هم دین را در فعالیتهای خود نادیده بگیریم فرقی با ولایت طاغوت نخواهیم داشت.
نماینده ولیفقیه در استان قم بابیان اینکه خداوند به اسم نگاه نمیکند بلکه به رفتار ما نگاه میکند، بیان کرد: ما باید در هر برنامهای از سطح کلان گرفته تا کارهای جزئی و فرعی در چارچوب ولایت الهی عمل کنیم.
وی با اشاره به تشکیل حکومت الهی توسط پیامبر (ص) در مدینه، دلیل اصلی انحراف از اسلام و مشکلاتی که برای مردم به وجود آمد را فراموش کردن ولایت دانست و گفت: سلمان فارسی که به دعوت مردم فرماندار مدائن شد به جای کسب تکلیف از حاکم وقت از امیرالمؤمنین (ع) اجازه گرفت و در مدائن هم بلندگوی ولایت بود و از امیرالمؤمنین (ع) دم میزد.
آیتالله سعیدی بابیان اینکه ما باید از سلمان فارسی درس بگیریم، اظهار کرد: هرکدام از ما در هرکجا که باشیم اگر مسئول و مدیر بالادستی ما چیزی را بر اساس حق و ولایت الهی از ما خواست بدون قید و شرط باید آن را انجام دهیم اما اگر چیز خلافی خواست با نگاه به دستور دین نباید انجام دهیم.
وی افزود: باید همه تلاش معلمان و مربیان ما این باشد که هر آنچه به دانش آموزان میآموزند در مسیر ولایت و با جوهره ولایت الهی باشد و ملاک علمآموزی ما خدا و ولی خدا باشد نه مقررات و چارچوبهای بینالمللی.
حمیدرضا شیخالاسلامی، مدیرکل آموزشوپرورش استان قم، با اشاره به افزایش ۸۹ دهم درصدی میانگین معدل کتبی دانش آموزان استان قم در امتحانات خرداد ماه سال ۹۹ و بعد از شیوع ویروس کرونا، عنوان کرد: در حالی که در ماههای اول شیوع کرونا بسیاری از مدارس کشور تعطیل شد در استان قم همه همکاران پایکار آمدند و نگذاشتند آموزش تعطیل شود و یا کیفیت آموزش تغییر کند.
وی با تأکید بر اینکه از شروع شکلگیری آموزش در فضای مجازی و نرمافزار شاد، استان قم رتبه اول را درزمینهٔ آموزش مجازی در کشور داشته است، گفت: در استان قم ۲۷۰ هزار دانشآموز داریم و برای شروع سال تحصیلی جدید هم ۱۰ هزار دانشآموز جدید اضافه خواهند شد که در مجموع ۲۸۰ هزار دانشآموز خواهند شد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان قم افزود: ما در سال ۹۲ متأسفانه در زمینه فضای آموزشی رتبه ۳۲ کشور را داشتیم و در این 8 سال به همت مجمع خیران بیش از ۱۶۰ واحد آموزشی ساخته شده و رتبه ما از ۳۲ به ۲۶ ارتقاء پیدا کرده است.
وی با اشاره به تراکم بالای دانش آموزان در شهر مقدس قم، گفت: ما در استانی هستیم که بیش از ۹۸ درصد دانش آموزان در شهر هستند که در این زمینه هم غیر از تهران هیچ استانی را نداریم که این تراکم دانش آموزان را در شهر داشته باشند.
در ادامه حجتالاسلام قاسمی نیا، معاون سوادآموزی ادارهکل آموزشوپرورش استان قم، با اشاره به آموزشهای حضوری، نیمهحضوری، مجازی، رادیویی و تلویزیونی نهضت سوادآموزی در استان قم عنوان کرد: ما در استان برای اولین بار از ظرفیت رادیو قم برای آموزش استفاده کردیم و آموزش رسمی خود را در برنامهای با عنوان «صدای دانایی» روی آنتن بردیم و تاکنون دو هزار و ۹۴۰ دقیقه برنامه را با استفاده از بستر رادیو قم منعکس کردهایم.
وی با اشاره به تولید محتوای آموزشی در نهضت سوادآموزی استان قم گفت: در ابتدای شیوع کرونا طی ۲۰ روز حدود دو هزار دقیقه برنامه آموزشی را ضبط و در اختیار سوادآموزان قراردادیم و علاوه بر آن حدود ۷۵۰ دقیقه برنامه آموزشی ویدیویی در قالب برنامه «لوح و قلم» روی آنتن شبکه استانی قم رفته است.
معاون سوادآموزی ادارهکل آموزشوپرورش استان قم بابیان اینکه امسال آمادگی ارائه آموزش به ۶ هزار و ۳۰۰ سوادآموز را در استان قم داریم، افزود: هشت مرکز یادگیری محلی باهدف پیوند سواد، زندگی و مهارتآموزی در استان قم داریم و پنج سال است که همزمان با سراسر کشور آموزش ICDL را بهمنظور آموزش مقدمات کار با رایانه در استان قم دنبال میکنیم.
منبع:ایسنا