تاریخ انتشار : جمعه 12 نوامبر 2021 - 23:10
کد خبر : 87010

مناسب‌سازی یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه حقوق افراد دارای معلولیت است

مناسب‌سازی یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه حقوق افراد دارای معلولیت است

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه موضوع مناسب‌سازی یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه حقوق افراد دارای معلولیت است، گفت: امروزه به جای ایزوله کردن و خاص کردن افراد دارای معلولیت، تاکید بر حضور آنها در جامعه است و هدف این است که یک فرد دارای معلولیت ، یک زندگی مستقل همراه با منزلت اجتماعی

مناسب‌سازی یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه حقوق افراد دارای معلولیت است

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه موضوع مناسب‌سازی یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه حقوق افراد دارای معلولیت است، گفت: امروزه به جای ایزوله کردن و خاص کردن افراد دارای معلولیت، تاکید بر حضور آنها در جامعه است و هدف این است که یک فرد دارای معلولیت ، یک زندگی مستقل همراه با منزلت اجتماعی را در بستر جامعه و در درون خانواده تجربه کند و از تمامی حقوق شهروندی برخوردار باشد.

به گزارش ایسنا، وحید قبادی‌دانا در هجدهمین جلسه ستاد مناسب سازی کشور که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، با بیان اینکه دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در سازمان بهزیستی مستقر است و رئیس سازمان بهزیستی به عنوان دبیر ستاد انجام وظیفه می‌کند، گفت: تاکنون ۱۸ جلسه برگزار شده است که در دو سال و نیم اخیر، ۱۲ جلسه از این ۱۸ جلسه برگزار شده و همچنین سعی شده است که با حضور وزرا این جلسات برگزار شود.

وی با بیان اینکه سعی شده مصوبات جلسه به گونه‌ای تنظیم شود که در امر مناسب‌سازی راه‌گشا باشد، گفت: در تمامی جلسات نماینده تشکلهای جانبازان و همچنین نماینده تشکلهای افراد دارای معلولیت حضور دارند و نقش موثری را ایفا می‌کنند. از وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما، سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌هایی که در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تکلیف شده، در جلسات نماینده دارند و به طور مرتب شرکت می‌کنند و مصوبات جلسات نیز پیگیری می‌شود.

قبادی دانا با بیان اینکه موضوع مناسب‌سازی یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه حقوق افراد دارای معلولیت است، گفت: امروزه به جای ایزوله کردن و خاص کردن افراد دارای معلولیت، حضور آنها در جامعه است که در تمام دنیا تاکید می‌شود و هدف این است که یک فرد دارای معلولیت دارای یک زندگی مستقل همراه با منزلت اجتماعی در بستر جامعه و در درون خانواده را تجربه کند و از تمامی حقوق شهروندی برخوردار باشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: دسترس پذیری و مناسب‌سازی حکم می‌کند که شرایط به گونه‌ای در سطح جامعه فراهم شود که یک فرد دارای معلولیت بتواند به طور مستقل به فعالیت‌های جاری و حقوق شهروندی خود برسد؛ بتواند در جامعه حضور پیدا کند. از مبلمان شهری استفاده کند. در ادارات و بانک‌ها و دستگاه‌ها حضور پیدا کند و بتواند در دانشگاه به راحتی تحصیل کند. به شغل مناسبی بپردازد و خود و خانواده‌اش را از مواهب جامعه بهره‌مند کند. بنابراین یک پله ۵ سانتی در ورودی یک مغازه می‌تواند او را از ورود به آن مغازه محروم کند یا وسیله حمل و نقل عمومی که به صورت گویا ایستگاه را بیان نمی‌کند می‌تواند برای یک فرد نابینا نامناسب باشد.

وی یادآور شد: مناسب‌سازی علاوه بر اینکه به لحاظ فیزیکی برای معلولینی که جسمی و حرکتی هستند باید انجام شود، برای افرادی که دارای مشکلات بینایی یا شنوایی هستند و سایر گروههای افراد دارای معلولیت نیز باید در نظر گرفته شود و دسترس‌پذیری برای آنها برقرار باشد که بتوانند به حقوق خود در زمینه‌های مختلف دست پیدا کنند. باتوجه به اینکه بسیاری از ساختمانها و تاسیسات و وسایل حمل و نقل در گذشته ایجاد شده به این امر فکر نشده است و علت آن این است که در ذهن آحاد جامعه حضور این افراد به رسمیت شناخته نشده است.

قبادی‌دانا در بخش دیگری بیان کرد: در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تصریح شده است که اگر سازمان یا دستگاهی یا مدیری به وظایف قانونی خود عمل نکند طبق قانون مجازات اسلامی مشمول پیگرد قرار خواهد گرفت و مجازات لازم برای او پیش بینی شده و این الزامی را برای همه دستگاه‌ها ایجاد کرده است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها