بررسی آمار نشان میدهد که خودروهای پرتقاضای داخلی در پایان نیمه اول سال جاری نسبت به ابتدای سال تورم غالبا بین ۱۳ تا ۲۲ درصد را تجربه کردهاند؛ این در حالیست که دو خودرو توقف تولید خودروسازان (پراید و پژو ۴۰۵ GLX) نیز در این مدت مشمول تورمی در حدود ۲۰ درصد شدهاند.
به گزارش ایسنا، از مقایسه وضعیت قیمت خودروهای پرتقاضا بازار داخلی که اکثرا خودروهای پرتیراژ خودروسازان به حساب میآیند، در آخرین روز از شهریور ماه سال جاری نسبت به روزهای ابتدایی سال میتوان به میزان تورم آنها در مدت شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ دست یافت.
این بررسی نشان میدهد که محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو، ۱۳ تا ۲۲ درصد مشمول تورم شدهاند. پژو ۴۰۵ GLX که از سال گذشته، تولید آن متوقف شده همچنان در بازار مشتری دارد و از تورم حدودا بالایی در شش ماهه نخست امسال برخوردار شده است؛ با توجه به اینکه در آخرین روز شهریور ماه پژو ۴۰۵ GLX در محدوده ۲۲۳ میلیون تومان قرار داشته، نسبت به ۱۷۹ میلیون تومان روزهای ابتدایی سال، ۱۹.۷ درصد تورم قیمت را تجربه کرده است.
محصول رانا در دو مدل LX و پلاس، کمترین میزان تورم قیمت را در نیمه نخست سال جاری در محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو داشتهاند و هریک مشمول تورم ۱۳ درصدی شدهاند.
پس از راناها، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز تورم قریب به ۱۵ درصدی در مدت مذکور داشته است. در حالیکه در ابتدای سال قیمت این خودرو ۲۵۰ میلیون تومان بود، در پایان نیمه اول سال به ۳۰۰ میلیون تومان (۲۹۴ میلیون تومان) نزدیک شد.
دنا معمولی، پژو ۲۰۶ تیپ۲ و پژو پارس نیز تورم بیش از ۲۰ درصدی را طی شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ تجربه کردهاند. دنا با ۲۱ درصد تورم از محدوده ۲۵۲ میلیون تومان در روزهای ابتدایی فروردین ماه به ۳۱۹ میلیون تومان در روزهای پایانی شهریور ماه رسیده است.
همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو پارس نیز هریک در این مدت تورم ۲۲ درصد تورم قیمت داشتهاند. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از حدود ۱۸۴ میلیون تومان در ابتدای سال به ۲۳۸ میلیون تومان در پایان شهریور ماه رسیده و پژو پارس نیز از ۲۰۶ میلیون تومان به ۲۶۵ میلیون تومان افزایش یافته است.
محصولات دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز در مدت شش ماهه ابتدایی سال جاری بین ۱۶ تا ۲۲ درصد تورم قیمت داشتهاند.
خودرو ساینا که در روزهای نخست سال ۱۴۰۰ در محدوده ۱۳۰ میلیون تومان قرار داشت تا پایان نیمه نخست سال تا ۱۵۶ میلیون تومان هم پیش رفت و مشمول تورم حدودا ۱۶ درصدی شد.
پس از آن پراید ۱۱۱ با حدود افزایش قیمت ۱۷ درصدی از ۱۲۵ میلیون تومان به ۱۵۱ میلیون تومان طی شش ماه رسید؛ اما پراید ۱۳۱ نیز با بیشترین میزان تورم در محصولات گروه سایپا (۲۲ درصد) صعود قیمت از ۱۰۶ میلیون تومان به ۱۳۷ میلیون تومان را طی شش ماهه ابتدایی امسال تجربه کرد. این درحالیست که خط تولید پرایدها نیز بیش از یکسال است که متوقف شده است.
کوییک دندهای و تیبا ۲ نیز هریک با تورم حدودا ۱۸ درصدی در مدت مذکور مواجه شدهاند؛ کوییک دندهای از محدوده ۱۳۸ میلیون تومان به ۱۶۹ میلیون تومان رسید و تیبا ۲ نیز از ۱۲۶ میلیون تومان به ۱۵۵ میلیون تومان افزایش قیمت یافت.
براین اساس در مجموع میتوان گفت که بازار خودرو در مدت شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بطور میانگین ۱۸ درصد تورم را تجربه کرده است.
شایان ذکر است که سال ۱۴۰۰ با نوسان حدود یک تا ۲.۵ میلیون تومانی قیمتها نسبت به آخرین قیمتها در اسفند ماه ۱۳۹۹ آغاز شد و این روند متعادل تا اواسط فروردین ماه ادامه داشت اما در زمان محدودیتهای کرونایی و تعطیلی اصناف و توقف معاملات به صورت رسمی، بازار به دست دلالان افتاد و تیغشان هرچه که میبرید، بریدند و قیمتها را دل خواهانه بالا بردند که تا اواسط اردیبشهت ماه هم این مسیر افزایشی ادامه داشت.
اما پس از مصوبه شورای رقابت برای افزایش رسمی قیمت خودروها برای نیمه نخست سال، بازار اعتنایی به این افزایش قیمت نکرد و به سبب اینکه تعداد فروشندگان خودرو بیش از خریداران شد و نهتنها تقاضای کاذب ایجاد نشده، بلکه واکنشی معکوس از خود نشان داد و در خلاف جهت تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروها، کاهشی شد و تا اوایل خرداد ماه هم متعادل پیش رفت اما از اواسط خرداد ماه مجدد روند افزایشی را پیش گرفت و تا اوایل شهریورماه هم ادامه داد اما از اواسط شهریور ماه باز هم تغییر مسیر داد و کاهشی شد.
در نهایت نیز کمتر از یکماه پیش برای مدتی افزایشی شد اما پس از تصوب طرح آزادسازی واردات خودرو توسط مجلس شورای اسلامی، ریزش قیمتها در بازار خودرو آغاز شد و علیرغم چند روز افزایشی شدن، روزهای پایانی شهریور ماه را کاهشی به پایان رساند.
منبع: ايسنا
این بررسی نشان میدهد که محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو، ۱۳ تا ۲۲ درصد مشمول تورم شدهاند. پژو ۴۰۵ GLX که از سال گذشته، تولید آن متوقف شده همچنان در بازار مشتری دارد و از تورم حدودا بالایی در شش ماهه نخست امسال برخوردار شده است؛ با توجه به اینکه در آخرین روز شهریور ماه پژو ۴۰۵ GLX در محدوده ۲۲۳ میلیون تومان قرار داشته، نسبت به ۱۷۹ میلیون تومان روزهای ابتدایی سال، ۱۹.۷ درصد تورم قیمت را تجربه کرده است.
محصول رانا در دو مدل LX و پلاس، کمترین میزان تورم قیمت را در نیمه نخست سال جاری در محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو داشتهاند و هریک مشمول تورم ۱۳ درصدی شدهاند.
پس از راناها، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز تورم قریب به ۱۵ درصدی در مدت مذکور داشته است. در حالیکه در ابتدای سال قیمت این خودرو ۲۵۰ میلیون تومان بود، در پایان نیمه اول سال به ۳۰۰ میلیون تومان (۲۹۴ میلیون تومان) نزدیک شد.
دنا معمولی، پژو ۲۰۶ تیپ۲ و پژو پارس نیز تورم بیش از ۲۰ درصدی را طی شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ تجربه کردهاند. دنا با ۲۱ درصد تورم از محدوده ۲۵۲ میلیون تومان در روزهای ابتدایی فروردین ماه به ۳۱۹ میلیون تومان در روزهای پایانی شهریور ماه رسیده است.
همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو پارس نیز هریک در این مدت تورم ۲۲ درصد تورم قیمت داشتهاند. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از حدود ۱۸۴ میلیون تومان در ابتدای سال به ۲۳۸ میلیون تومان در پایان شهریور ماه رسیده و پژو پارس نیز از ۲۰۶ میلیون تومان به ۲۶۵ میلیون تومان افزایش یافته است.
محصولات دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز در مدت شش ماهه ابتدایی سال جاری بین ۱۶ تا ۲۲ درصد تورم قیمت داشتهاند.
خودرو ساینا که در روزهای نخست سال ۱۴۰۰ در محدوده ۱۳۰ میلیون تومان قرار داشت تا پایان نیمه نخست سال تا ۱۵۶ میلیون تومان هم پیش رفت و مشمول تورم حدودا ۱۶ درصدی شد.
پس از آن پراید ۱۱۱ با حدود افزایش قیمت ۱۷ درصدی از ۱۲۵ میلیون تومان به ۱۵۱ میلیون تومان طی شش ماه رسید؛ اما پراید ۱۳۱ نیز با بیشترین میزان تورم در محصولات گروه سایپا (۲۲ درصد) صعود قیمت از ۱۰۶ میلیون تومان به ۱۳۷ میلیون تومان را طی شش ماهه ابتدایی امسال تجربه کرد. این درحالیست که خط تولید پرایدها نیز بیش از یکسال است که متوقف شده است.
کوییک دندهای و تیبا ۲ نیز هریک با تورم حدودا ۱۸ درصدی در مدت مذکور مواجه شدهاند؛ کوییک دندهای از محدوده ۱۳۸ میلیون تومان به ۱۶۹ میلیون تومان رسید و تیبا ۲ نیز از ۱۲۶ میلیون تومان به ۱۵۵ میلیون تومان افزایش قیمت یافت.
براین اساس در مجموع میتوان گفت که بازار خودرو در مدت شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بطور میانگین ۱۸ درصد تورم را تجربه کرده است.
شایان ذکر است که سال ۱۴۰۰ با نوسان حدود یک تا ۲.۵ میلیون تومانی قیمتها نسبت به آخرین قیمتها در اسفند ماه ۱۳۹۹ آغاز شد و این روند متعادل تا اواسط فروردین ماه ادامه داشت اما در زمان محدودیتهای کرونایی و تعطیلی اصناف و توقف معاملات به صورت رسمی، بازار به دست دلالان افتاد و تیغشان هرچه که میبرید، بریدند و قیمتها را دل خواهانه بالا بردند که تا اواسط اردیبشهت ماه هم این مسیر افزایشی ادامه داشت.
اما پس از مصوبه شورای رقابت برای افزایش رسمی قیمت خودروها برای نیمه نخست سال، بازار اعتنایی به این افزایش قیمت نکرد و به سبب اینکه تعداد فروشندگان خودرو بیش از خریداران شد و نهتنها تقاضای کاذب ایجاد نشده، بلکه واکنشی معکوس از خود نشان داد و در خلاف جهت تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروها، کاهشی شد و تا اوایل خرداد ماه هم متعادل پیش رفت اما از اواسط خرداد ماه مجدد روند افزایشی را پیش گرفت و تا اوایل شهریورماه هم ادامه داد اما از اواسط شهریور ماه باز هم تغییر مسیر داد و کاهشی شد.
در نهایت نیز کمتر از یکماه پیش برای مدتی افزایشی شد اما پس از تصوب طرح آزادسازی واردات خودرو توسط مجلس شورای اسلامی، ریزش قیمتها در بازار خودرو آغاز شد و علیرغم چند روز افزایشی شدن، روزهای پایانی شهریور ماه را کاهشی به پایان رساند.
منبع: ايسنا