اخبار

نادر مشایخی از دولت آینده چه انتظار دارد؟

نادر مشایخی از دولت آینده چه انتظار دارد؟

نادر مشایخی درباره انتظارات اهالی موسیقی از دولت آینده گفت: بنده انتظار داشتم در چهار سال گذشته اتفاق خوبی برای موزیسین‌ها بیفتد، اما اینطور نشد. توقع ما از دولت آینده این است که به روش‌های آموزش موسیقی فکر و در آن تجدید نظر کند.

به گزارش ایسنا، نادر مشایخی _ آهنگساز و رهبر ارکستر _ با حضور در برنامه تلویزیونی «سلام تهران» که ۱۰ خرداد از شبکه پنج سیما پخش شد، درباره چگونگی تقویت درک شنیداری کودکان و انتظارات اهالی موسیقی از دولت آینده نکاتی را مطرح کرد.

او درباره درک و دریافت شنیداری ایرانیان، گفت: فرهنگ ایرانیان را یک فرهنگ دیداری می‎دانند، در حالی‌که از لحاظ شنیداری کشور ما فرهنگ عمیق‌تری دارد و باید به دنبال ریشه‌های آن گشت. در ضرب‌المثل‌ها داریم که می‌گویند طرف به سیم آخر زده یا هر کس ساز خود را می‌زند. ما عملکرد انسان را در موسیقی می‌بینیم نه نتیجه‌اش را؛ این جزئی از فرهنگ ماست.

مشایخی در پاسخ به اینکه تربیت شنیداری در کودکان از چه سنی باید آغاز شود؟ گفت: من از هشت ماهگی با فرزند خودم این روند را شروع کردم. او در دو سالگی درک و دریافت دقیقی از موسیقی داشت. والدین باید برنامه دقیق برای تربیت شنیداری فرزندشان داشته باشند. کودکان فوق‌العاده بااستعدادند. گوش کودکان باید نسبت به صداهای موجود در محیط شناخت پیدا کند. ابتدا باید خوب بشنوند.

این رهبر اکستر درباره تفاوت شنیدن با گوش کردن، عنوان کرد: شنیدن با گوش کردن متفاوت است. خیلی از صداها را در محیط اطراف‌مان می‌شنویم اما توجه نمی‌کنیم. گوش کردن الزام به تفسیر می‌دهد. یک تفسیر اخباری و یک تفسیر عاطفی از صداها وجود دارد. صداها اگر تفسیر عاطفی شوند به موسیقی تبدیل می‌شوند.

مشایخی با بیان اینکه کودکان در ابتدا به ریتم توجه دارند، یادآور شد: انسان از دوران جنینی تا لحظه مرگ می‌شنود. کودکان در ابتدا به ریتم واکنش نشان می‌دهند و از این طریق می‌توان بین آن‌ها و موسیقی ارتباط برقرار کرد. یک سوال مهم وجود دارد که چرا بعضی افراد قادرند نت موسیقی‌ای را که می‌شنوند، دقیق بخوانند و بعضی دیگر نمی‌توانند؟ به اعتقاد من والدین فقط باید موسیقی را در اختیار کودک خود بگذارند؛ چرا که کودکان به اندازه کافی استعداد دارند و به مرور گوش‌شان تربیت می‌شود.

او ادامه داد: باید در کودکان کنجکاوی به جهت تشخیص اصوات گوناگون به وجود بیاوریم. صداهای متفاوت را ضبط کنیم و به کودک بگوییم حدس بزند که صدای چه چیزی را می‌شنود. اولین سیستم یادگیری موسیقی تقلید صدا است. برای تربیت شنیداری باید بسیار بشنوید و اصوات را تقلید کنید.

این موسیقی‌دان در پایان پیرامون انتظارات اهالی موسیقی از دولت آینده گفت: بنده انتظار داشتم در ۴ سال گذشته اتفاق خوبی برای موزیسین‌ها بیافتد؛ اما اینطور نشد. توقع ما از دولت آینده این است که به روش‌های آموزش موسیقی فکر و در آن تجدید نظر کند. تقریبا ۸۰ سال است این روش‌ها به کار گرفته می‌شود. مشاهده شنیداری یکی از روش‌های شناخت زندگی است. آموزش‌ و پرورش باید به مسائل و رشد شنیداری دانش‌آموزان توجه کند.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *