اخبار 24

ناهاربازار

ناهاربازار
اگر راهی رستوران مورد نظر هستید، سوار شوید، وگرنه این تاکسی جایی برای شما ندارد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، شاید برای شما هم به‌عنوان یک زائر اتفاق افتاده باشد که در هوایی بارانی و احتمالاً در شرایطی نه‌چندان مساعد، از حرم امام رضا (ع) خارج شوید و سریعاً خودتان را به نزدیک‌ترین تاکسی‌های زرد برسانید؛ ولی به جای آنکه از شما استقبال شود، این جملات را بشنوید: “شرمنده! برای ناهار می‌روم”، “نمی‌روم، منتظر کسی هستم”، “کرایه‌اش دوبرابر می‌شود”، “اگر فلان‌جا می‌رفتی، می رساندمت” و… .
در این‌جور مواقع، شما می‌مانید و باران و کلافگی و مسیری که باید پیاده گز کنید تا شاید ماشین‌ها و تاکسی‌های عبوری شما را به مقصدتان برساند. و البته این فکرمشغولی که مگر وظیفه تاکسی‌ها چیزی جز رساندن مسافر به مقصد – آن‌هم با نرخ مصوب- است؟
در این گزارش سعی داریم نظرات و تجربیات برخی از شما زائران را پیرامون این موضوع جویا شویم. خواستیم شما برای ما از نحوه عملکرد تاکسی‌های اطراف حرم بگویید.
تهرانی: قیمت‌ها منصفانه نیست
 یکی از زائران که برای دومین‌بار است از تهران به مشهد آمده‌، در گفت‌وگو با ایسنا و با تاکید بر اینکه «هیچ‌وقت سوار تاکسی‌های زرد دور حرم نمی‌شوم؛ چرا که قیمت‌ آن‌ها زیاد است»، اظهار می‌کند: برای رفت‌وآمد از اتوبوس استفاده می‌کنم. قیمت اتوبوس منصفانه‌تر است.
مهاجر: از پنج‌راه تا شهدا ۱۵ هزار تومان؟!
فرد دیگری که در معرفی خود عنوان می‌کند بزرگ‌شده مشهد است و چندین سال است که به دلیل ازدواج در افغانستان ساکن است و امسال برای اولین بار با همسرش به مشهد آمده، در گفت‌وگو با ایسنا بیان می‌کند: کیفیت تاکسی‌های زرد مشهد بد نیست، اما قیمت آن‌ها اصلا منصفانه نیست. در هوای سرد وقتی مجبور هستم، سوار این تاکسی‌ها می‌شوم. واقعا قیمت این تاکسی‌ها گران است؛ مثلا همین الان از پنج‌راه تا شهدا از من  15 هزارتومان کرایه گرفتند.
 
شاهرودی: هرکار دلشان می‌خواهد با ما زوارها می‌کنند
مسافر دیگری که از شاهرود به مشهد سفر کرده‌،  در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به اینکه «عملکرد و کیفیت تاکسی‌های زرد اطراف حرم  خوب است، اما قیمت آنها منصفانه نیست»، اظهار می‌کند: آنها هر روز یک قیمت از ما می‌گیرند. چون مشهد شهر زواری است، هرکاری دلشان می‌خواهد با ما زوارها می‌کنند. قیمت تاکسی‌ها در شب و روز فرق می‌کند. شب‌ها کرایه بیش‌تری می‌گیرند.
وی در پاسخ به این پرسش که  تلقی شما از  جامعه مشهد تا چه میزان بر اساس نحوه رفتار راننده‌های تاکسی است، تصریح می‌کند: رفتار راننده تاکسی‌ها را نمی‌توان به عموم جامعه مشهد نسبت داد. در همه‌جا آدم خوب و بد وجود دارد.
گرگانی: تا می‌توانند از زوار پول می‌گیرند
فردی که اهل گرگان است و سالی 3 بار به مشهد سفر می‌کند، در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان می‌کند: قیمت تاکسی‌های زرد اصلا منصفانه نیست. آنها تا می‌توانند از زوار پول می‌گیرند.
قمی: به جای بردن به مقصد، ما را به رستوران دیگری برد
مسافری از اهالی قم که سالی یکی و دو بار به مشهد می‌آید، معتقد است کرایه تاکسی‌های زرد اصلا عادلانه نیست. او در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: مسافر چون راه را بلد نیست ، او را در شهر می‌چرخانند تا کرایه بیش‌تری بگیرند.بستن خیابان‌های اطراف حرم، زائرها را سردرگرم می‌کند؛ مثلا دیروز می‌خواستیم به فلکه آب برویم، اما چون تمام مسیرهای منتهی به آن‌جا بسته بود، مجبور شدیم در چهارراه خسروی پیاده شویم. هوا سرد بود و با چهارتا بچه به سختی توانستیم خود را به مقصد برسانیم. می‌توانستیم دوباره تاکسی بگیریم اما دوباره از ما هزینه می‌گرفتند. نسبت به عملکرد تاکسی‌های زرد، قیمت آنها منصفانه نیست.
وی در پاسخ به این پرسش که  تلقی شما از  جامعه مشهد تا چه میزان بر اساس نحوه رفتار راننده‌های تاکسی است، توضیح می‌دهد: خیلی پیش آمده که جامعه مشهد را با راننده تاکسی‌های آن بسنجیم. راننده تاکسی‌ها زیاد حرف می‌زنند. تمام مشکلات خود را در تمام مسیر بازگو می‌کنند.ما کمتر به طرقبه و شاندیز می‌رویم اما هر بار که با این تاکسی‌ها به آن‌جا رفتیم، به جای بردن به مقصد، ما را به رستوران دیگری بردند و به ما گفتند «این رستوران از آن‌جا بهتر است». به قدری با تاکسی‌های مشهد به مشکل خورده‌ایم که ترجیح می‌دهیم کم‌تر با این تاکسی‌ها به جایی برویم.
جاجرمی: یک شب سرد نتوانستیم تاکسی پیدا کنیم
یکی از اهالی شهرستان جاجرم که هر دوماه یک بار به مشهد می‌آید، قیمت تاکسی‌های اطراف حرم را خیلی بالا توصیف می‌کند و  در گفت‌وگو با ایسنا توضیح می‌دهد: به دلیل همین قیمت بالا  ترجیح می‌دهیم کم‌تر با این تاکسی‌ها رفت‌وآمد کنیم.
وی اضافه می‌کند: به نظر من اخلاق جامعه مشهد همین اخلاق راننده تاکسی‌هاست. یک شب سرد نتوانستیم تاکسی دیگری پیدا کنیم و مجبور شدیم با همین تاکسی‌ها برویم که حسابی ما را پیاده کردند.
 
تهرانی: زیاد پیش آمده که راننده جایی را پیش‌نهاد دهد
فردی که تهرانی است و چهارده بار است که به مشهد سفر کرده در گفت‌وگو با ایسنا عنوان می‌کند: عملکرد و کیفیت و اخلاق تاکسی‌های زرد اطراف حرم خوب است. به نظر من نمونه بارز اخلاق جامعه مشهد، اخلاق راننده تاکسی‌هاست. کرایه‌ این تاکسی‌ها خوب است. برایم زیاد پیش آمده که راننده تاکسی مکان خاصی را به من پیشنهاد داده است.
 
کرجی: هوا سرد شود، قیمت‌ها چندین‌برابر می‌شود
مسافری که برای چهارمین بار از کرج به مشهد آمده، در گفت‌وگو با ایسنا و با تاکید بر اینکه «قیمت تاکسی‌های اطراف حرم خیلی بالاست»، اظهار می‌کند: در مواقع سرما، باران، برف و… قیمت این تاکسی‌ها چندبرابر می‌شود. چندین بار برایم پیش آمده که راننده تاکسی مکان خاصی را به من پیشنهاد کرده است.
گلستانی: هرکس یک قیمت می‌دهد
فردی که اهل گلستان است و هرسال به مشهد سفر می‌کند، در گفت‌وگو با ایسنا توضیح می‌دهد: کرایه تاکسی‌های زرد اطراف حرم متفاوت است هر کس یک قیمت می‌دهد. بعضی از تاکسی‌ها خیلی منصف هستند اما برخی این‌طور نیستند. نرخ کرایه‌ها در سرما و گرما فرقی ندارد.
تبریزی: بارها پیش آمده برف‌وباران کرایه را چندین‌برابر کرده
مسافری اصالتا تبریزی که برای هفتمین بار به مشهد سفر کرده، در گفت‌وگو با ایسنا بیان می‌کند: عملکرد راننده‌ تاکسی‌های اطراف حرم خوب است اما کرایه آن‌ها خیلی زیاد است. قیمت هرکس فرق می‌کند. برایم خیلی پیش آمده است که کرایه مسیری که همیشه رفت‌وآمد می‌کردم را به خاطر برف یا باران چندین برابر از من دریافت کردند.
اصفهانی: در عراق هم زوار زیاد است، اما نرخ‌ها یکی‌ست
مسافر دیگری که اهل اصفهان است و هرسال به مشهد می‌آید، در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به اینکه «برخی تاکسی‌های زرد اطراف حرم خیلی بی‌انصاف هستند»، اظهار می‌کند: از عملکرد و کیفیت این تاکسی‌ها اصلا راضی نیستم. این تاکسی‌ها بی‌ملاحظه هستند. من خودم هرکسی که به شهرم می‌آید را راهنمایی می‌کنم. تا هرجا که مسیر خودم باشد نیز بدون دریافت هزینه‌ای، او را با خود می‌برم. در عراق هم زوار زیاد است اما نرخ همه تاکسی‌های آن‌جا یکی است.
 
عجب‌شیری: خیلی پیش‌آمده رستوران و… را پیشنهاد دهند
فردی که خود را اهل عجب‌شیر از استان آذربایجان شرقی معرفی می‌کند و پنجمین بار است که به مشهد آمده، در گفت‌وگو با ایسنا بیان می‌کند: عملکرد، کیفیت و قیمت تاکسی‌های اطراف حرم خوب است. در مواقع برف و باران این راننده‌ها کرایه‌ را چندبرابر می‌کنند. برایم خیلی پیش آمده است که راننده پیشنهاد هتل آپارتمان، خانه، رستوران و… می‌دهد. آن‌ها می‌گویند:« ارزون باهاتون حساب می‌کنم».
 
مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی مشهد: 
تاکسی‌ران‌ها موظفند، مسافران را به مقصد موردنظرشان برسانند
مدیرعامل تاکسی‌رانی مشهد نیز در گفت‌وگو  با ایسنا، گفت: راننده بایستی مسافر را به هر مقصدی که می‌خواهد برساند و هیچ دخل و تصرفی در رساندن مسافر در مقصد نداشته باشد.
مهدی علوی‌مقدم در رابطه برخی تخلفات رانندگان تاکسی‌های زرد پیرامون حرم مطهر اظهار کرد: در حوزه تاکسیرانی و نظارت بر عملکرد رانندگان باید توجه داشت که رانندگان تاکسی‌ها، درواقع افراد خویش‌فرمایی هستند که سازمان شهرداری بر عملکرد آن‌ها مدیریت و نظارت می‌کند مانند نظارت‌هایی که در حوزه اصناف صورت می‌گیرد. شیوه نظارت ما به دو شکل است: نظارت به‌صورت میدانی و توسط بازرسان ما انجام می‌شود و به شکل رندم، عملکرد رانندگان از نزدیک پایش می‌شود.
وی اضافه کرد: از آنجایی که روزانه حدود یک میلیون و 300 هزار مسافر توسط مجموع ناوگان تاکسی‌رانی جابه‌جا می‌شود و وجود بیش از 12 هزار ناوگان رسمی در مشهد گروه‌های بازرسی ما روزانه به صورت رندم بر عملکرد تاکسی‌ران‌ها نظارت و کنترل دارند. شکل دیگر که عمده نظارت‌های ما را دربر می‌گیرد و همانند دیگر واحدهای صنفی بوده، نظارت مردم است. هر مورد تخلفی که در روزهای تعطیلی عید نوروز توسط راننده صورت گرفته و از طریق مردم به ما گزارش شد به سرعت رسیدگی شده است.
علوی‌مقدم خاطرنشان می‌کند: در این راستا برای اطلاع‌رسانی تخلفات رانندگان از طریق مردم، در سال جاری افزون بر شماره تلفن‌های 137 و تلفن واحد رسیدگی به شکایات 334485 که سازمان تاکسی‌رانی در اختیار مردم قرار داده، سامانه «صامت» که سامانه‌ای تلگرامی است را درنظر گرفتیم تا مردم بتوانند از طریق این سامانه شکایت‌ها، انتقادات و پیشنهادات و نظرسنجی خود را در رابطه با رفتار رانندگان ارائه دهند. در اصل بخش مهمی از نظارت ما بازمی‌گردد به مردم و اطلاع‌رسانی آن‌ها در رابطه با تخلفات رانندگان تاکسی.
مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی مشهد عنوان کرد: اگر راننده کرایه‌ای اضافه از مسافر دریافت کند افزون بر اینکه کرایه اضافی از راننده گرفته شده و به مسافر پرداخت می‌شود، براساس قوانین و مقررات، فرد خاطی جریمه می‌شود. رانندگان با توجه به نوع تخلف، هر مرتبه‌ای که مرتکب تخلف شوند مشمول جریمه یا محدودیت فعالیت در خطوط خواهند شد. در برخی مواقع لغو پروانه کاری به‌صورت موقت اتفاق خواهد افتاد. همچنین تخلف شامل امتیاز منفی برای راننده خواهد شد. گاهی جمع امتیازهای منفی راننده منجر به حضور او در هیئت انضباطی می‌شود و در صورت تشخیص این هیئت در برخی مواقع، لغو دائمی پروانه فعالیت راننده را به همراه خواهد داشت.
علوی‌مقدم در رابطه با اصطلاح رایجی به نام «ناهاربازار» که در میان برخی رانندگان تاکسی وجود دارد، توضیح می‌دهد: این اصطلاح، رسمی و متعارف نیست، بلکه به شکل غیررسمی و غیرمتعارف در بخشی از مراکز گردشگری مشهد وجود دارد. معمولا در شهرهای گردشگری و توریستی دنیا افرادی که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند اعم از رانندگان تاکسی و … به دلیل مسافرانی که به مراکز گردشگری گوناگون ببرند از یکسری امتیازات برخوردار می‌شوند، هرچند ما به‌هیچ وجه این عملکرد برخی از رانندگان را رسمی نمی‌دانیم و نمی‌پذیریم.
مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی مشهد با بیان اینکه «تاکسی‌ران موظف است که مسافر را به هر مقصدی که بخواهد، برساند»، می‌گوید: راننده بایستی مسافر را به هر مقصدی که می‌خواهد برساند و هیچ دخل و تصرفی در رساندن مسافر در مقصد نداشته باشد.
وی با اشاره به برخوردهایی که با رانندگان متخلف می‌شود ادامه می‌دهد: اگر راننده بخواهد از امر غیررسمی «ناهاربازار» استفاده کند و مسافر را به مقصد مورد نظر او نرساند، به‌معنای امتناع از حمل مسافر، قلمداد می‌شود. نکته مهم این است که شهروندان نیز بایستی حقوق خود را بدانند و بایستی تخلف راننده را اطلاع دهند؛ بنابراین رانندگان تاکسی ملزم هستند اولین مسافری که دارند به هر مقصدی که مدنظر مسافر است، ببرند. درواقع اگر راننده بخواهد براساس این اصطلاح ناهاربازار عمل کند، تخلف کرده و مسافر می‌تواند تخلف او را به سازمان اطلاع دهد و طبق قانون با راننده برخورد می‌شود. اگر مردم نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند و حقوق خود را بدانند این تخلفات نیز که محدود است، کمتر اتفاق خواهد افتاد.
علوی‌مقدم اظهار می‌کند: در این راستا برای کاهش تخلفات رانندگان، در حال راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی و محاسبه هزینه طول مسیر برای مسافر هستیم. تلاش داریم تا این برنامه را در سال جاری عملی کنیم و مسافر براساس این برنامه با دریافت نوبت، می‌تواند سوار تاکسی شود و راننده تاکسی فارغ از مسیر بایستی او را به مقصد برساند. از سویی دیگر محاسبه قیمت مسیر با کمک نرم‌افزار، از اختلاف احتمالی میان مسافر و راننده جلوگیری می‌شود.
وی در رابطه با فرهنگ‌سازی رانندگان تاکسی برای برخورد مناسب با مسافران تشریح می‌کند: در سال جاری دوره آموزشی فرهنگ میزبانی برای حدود 500 نفر از رانندگان مشهدی برگزار کردیم تا نکات مهمی چون نحوه ارتباط صحیح با مشتری، رعایت بحث انصاف و… را بیاموزند. درواقع بر آموزش تأکید بسیاری داریم و همچنین برای رانندگانی که در مبادی ورودی شهر و پیرامون حرم فعالیت می‌کنند افزون بر آموزش‌های عمومی که رانندگان در بدو خدمت می‌بینند، آموزش‌های ویژه‌ای نیز درنظر گرفته‌ایم. باید توجه داشت آموزش بایستی مستمر و فراگیر باشد؛ بنابراین درخواست کردیم با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری فضا و شرایط لازم برای آموزش بیشتر رانندگان فراهم شود.
منبع: ايسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *