نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی مدارس کشورهای خارجی
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه «آیین نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی مدارس کشورهای خارجی » را جهت اجرا به مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور ابلاغ کرد.
به گزارش ایسنا، در متن این ابلاغیه آمده است که به استناد مصوبه جلسه ۹۸۶ شورای عالی آموزش و پرورش (مورخ ۶ بهمن ۹۹) موضوع « واگذاری اختیار تصویب برخی از مقررات به کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش » آیین نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی مدارس کشورهای خارجی بازنگری و تصویب شد.
در اجرای مفاد بند ۱۰ از ماده ۶ لایحه قانونی تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش، رسیدگی و ارزشیابی مدارک تحصیلی صادره از مدارس کشورهای خارجی تا پایان دوره دوم متوسطه و تشخیص و تطبیق آن با مقررات آموزشی ایران، برابر مفاد زیر خواهد بود:
– مدارک تحصیلی دانش آموزانی ارزشیابی می شود که در مدارس خارجی (داخل یا خارج از کشور) تحصیل کرده باشند و جهت تعیین ارزش مدارک تحصیلی یا ادامه تحصیل در مدارس ایرانی، متقاضی ارزشیابی از مدارک تحصیلی خود باشند. ( مدارک تحصیلی صادره از مدارس بین المللی جمهوری اسلامی ایران و مدارس اتباع خارجی (داخل کشور) نیز مشمول ماده فوق است.)
– مدارک تحصیلی خارجی به شرطی ارزشیابی می شود که اعتبار و صحت صدور و تعلق آنها به فرد متقاضی به تأیید نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور یا وزارت امور خارجه کشور جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد.
ثبت نام و ادامه تحصیل دانش آموزانی که مدارک تحصیلی خارجی آنان برای ارزشیابی ناقص ( فاقد تأییدیه، عدم اتمام پایه تحصیلی و…) است، با نظر کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی یا اداره کل آموزش و پرورش استان (حسب مورد) به صورت مشروط در پایه استحقاقی، بلامانع است. این قبیل دانش آموزان مجاز خواهند بود در ارزشیابی خرداد و شهریورماه شرکت کنند. قبولی آنان در نوبتهای مذکور به عنوان امتحان تعیین پایه محسوب می شود. در صورت عدم کسب شرایط قبولی تا پایان شهریورماه، ادامه تحصیل دانش آموزان مذکور در سال تحصیلی بعد، به صورت تکرار پایه مجاز است.
– در ارزشیابی از مدارک تحصیلی خارجی، تطبیق مدارک و سوابق تحصیلی متقاضی و سن متعارف برای ثبت نام و ادامه تحصیل در هر یک از پایه های تحصیلی ایرانی، مطابق با قوانین و مقررات حاکم بر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران الزامی است
حداقل سن متقاضی برای ورود به پایه اول ابتدایی شش سال تمام است. مبنای محاسبه سن و سنوات تحصیلی، اول مهرماه هر سال خواهد بود. تعیین پایه و نحوه ادامه تحصیل دانش آموزانی که کمتر از یکسال کامل ( به طور مستمر) تحصیل کرده باشند، به عهده کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی اداره کل آموزش و پرورش استان (حسب مورد) خواهد بود.
همچنین چنانچه دانش آموز در نظام آموزشی تحصیل کرده باشد که سن شروع تحصیل رسمی در آن نظام، از ۵ / ۵ سالگی مجاز بوده، شرط حداقل سن برای ارزشیابی مدرک تحصیلی و ثبت نام در مدرسه ایرانی، همان ۵/ ۵ سال خواهد بود.
– ثبت نام و ادامه تحصیل دانش آموز در پایه تحصیلی پایین تر از پایه استحقاقی خود با تقاضای کتبی ولی یا سرپرست قانونی وی با رعایت حداقل سن متعارف، بلامانع است. ارتقاء دانش آموز به پایه بالاتر از شرایط استحقاقی، مجاز نخواهد بود.
– ارزشیابی از مدارک تحصیلی خارجی تا پایان دوره اول متوسطه برابر شیوه نامه مربوط به ادارات کل آموزش و پرورش استانها واگذار می شود.
-ارزشیابی از مدارک تحصیلی خارجی در دوره دوم متوسطه به عهده کمیسیون ارزشیابی مدارک خارجی است. کمیسیون می تواند برخی از وظایف خود را به واحد کارشناسی مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور واگذار کند.
– کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی در مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور تشکیل می شود.
– تعیین شاخه – رشته دانش آموز در دوره دوم متوسطه با توجه به دروس گذرانده شده و درخواست متقاضی، حسب مورد به عهده واحد کارشناسی – کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی خواهد بود.
در تعیین و انتخاب شاخه و رشته دانش آموز، توجه به شرایط ورود به هر یک از رشته های تحصیلی، برنامه و مواد درسی آن رشته، الزامی است.
– در صورتی که متقاضی به تشخیص کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی، شرایط لازم برای اخذ گواهینامه پایان تحصیلات دوره دوم متوسطه را داشته باشد، گواهینامه پایان تحصیلات، برای وی صادر می شود.
– آرای کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی /واحد کارشناسی(در صورت تفویض کمیسیون) و ادارات کل آموزش و پرورش استانها ( تا پایان دوره اول متوسطه) از حیث ثبت نام و ادامه تحصیل و ارزشیابی های داخلی در هر موقع از سال تحصیلی قابل اجراست و محدودیت زمانی آیین نامه های جاری، مانع اجرای آن نمی شود.
– با ابلاغ این آیین نامه، مصوبات مغایر قبلی لغو می شود.
انتهای پیام
منبع:ایسنا